F1-kisakuskien varjossa on aina ollut kovaa työtä tekeviä testikuljettajia, jotka eivät ole päässeet paistattelemaan parrasvaloissa tähtien tavoin. Yksi heistä, Marc Gene teki aikoinaan F1-insinööri Ossi Oikariseen suuren vaikutuksen auton kehittäjänä.
Jotkut kisakuskeista voivat olla testiolosuhteissa lähes käyttökelvottomia epätasaisen ajotyylinsä takia. Testi-insinöörien unelmakuljettajia ovat puolestaan tasaiseen suorittamiseen pystyvät kuskit, jotka kykenevät tekemään kymmeniä toistoja hyvin pienillä kierrosaikojen vaihteluilla.
2010-luvun taitteessa Ferrarin päätesti-insinöörinä työt aloittanut Oikarinen muistaa pitkän uran italialaistiimissä tehneen Marc Genen koko F1-aikansa parhaana testikuskina.
– Jos etsit kuljettajaa, jonka kanssa pitäisi mennä testaamaan, niin et välttämättä tarvitse sitä nopeinta kuljettajaa, vaan sellaisen, joka pystyy erittäin tasaiseen suorittamiseen ja palautteenantoon. Gene oli siinä uskomaton, Oikarinen kertoo.
Oikarinen muistaa elävästi aerotestin, johon Gene saapui suoraan Le Mansin äärimmäisen kuluttavasta 24 tunnin kisasta.
– Ne ovat suoratestejä ja yhtä mielenkiintoisia kuljettajalle kuin katselisi maalin kuivumista. Ne ovat pitkiä ja piinaavia päiviä, mutta niissä kuljettaja ei saa tehdä virheitä proseduurin kanssa, Oikarinen kertoo.
– Hän oli ollut ajamassa Le Mansissa, ja meidän testimme taisi alkaa maanantaiaamuna. Kisan päätyttyä sunnuntaina hänen kaverinsa ajoi Genen yön yli Ranskasta Italiaan, ja hän nukkui vähän aikaa autossa.
Kuljettajan piti olla Fioranossa aamukahdeksalta testaamisen alkaessa tuntia myöhemmin. Gene tuli sovitusti paikalle, kätteli mekaanikot, hyppäsi ajopukuun ja lähti ajamaan.




