Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Unohdettu F1-kuski teki kellontarkkaa testityötä: tuli Le Mansista, kätteli mekaanikot ja ajoi täydellisesti

Marc Gene ja Kimi Räikkönen Monacossa vuonna 2015.
Marc Gene ja Kimi Räikkönen Monacossa vuonna 2015.E-PRESS PHOTO.COM/All Over Press
Julkaistu 09.08.2018 06:15
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-kisakuskien varjossa on aina ollut kovaa työtä tekeviä testikuljettajia, jotka eivät ole päässeet paistattelemaan parrasvaloissa tähtien tavoin. Yksi heistä, Marc Gene teki aikoinaan F1-insinööri Ossi Oikariseen suuren vaikutuksen auton kehittäjänä.

Jotkut kisakuskeista voivat olla testiolosuhteissa lähes käyttökelvottomia epätasaisen ajotyylinsä takia. Testi-insinöörien unelmakuljettajia ovat puolestaan tasaiseen suorittamiseen pystyvät kuskit, jotka kykenevät tekemään kymmeniä toistoja hyvin pienillä kierrosaikojen vaihteluilla.

2010-luvun taitteessa Ferrarin päätesti-insinöörinä työt aloittanut Oikarinen muistaa pitkän uran italialaistiimissä tehneen Marc Genen koko F1-aikansa parhaana testikuskina.

– Jos etsit kuljettajaa, jonka kanssa pitäisi mennä testaamaan, niin et välttämättä tarvitse sitä nopeinta kuljettajaa, vaan sellaisen, joka pystyy erittäin tasaiseen suorittamiseen ja palautteenantoon. Gene oli siinä uskomaton, Oikarinen kertoo.

Oikarinen muistaa elävästi aerotestin, johon Gene saapui suoraan Le Mansin äärimmäisen kuluttavasta 24 tunnin kisasta.

– Ne ovat suoratestejä ja yhtä mielenkiintoisia kuljettajalle kuin katselisi maalin kuivumista. Ne ovat pitkiä ja piinaavia päiviä, mutta niissä kuljettaja ei saa tehdä virheitä proseduurin kanssa, Oikarinen kertoo.

– Hän oli ollut ajamassa Le Mansissa, ja meidän testimme taisi alkaa maanantaiaamuna. Kisan päätyttyä sunnuntaina hänen kaverinsa ajoi Genen yön yli Ranskasta Italiaan, ja hän nukkui vähän aikaa autossa.

Kuljettajan piti olla Fioranossa aamukahdeksalta testaamisen alkaessa tuntia myöhemmin. Gene tuli sovitusti paikalle, kätteli mekaanikot, hyppäsi ajopukuun ja lähti ajamaan.

7.06345957Marc Gene vuonna 2014.xpbimages.com/All Over Press

Tallikaveri kieltäytyi, Gene ei

Genen väsymys näkyi miehen olemuksessa, mutta ammattilainen ei antanut sen vaikuttaa mitenkään työntekoonsa. Hän sai normaaliin tapaan tarkat ohjeet siitä, miten tiimi haluaa hänen ajavan.

– Jotkut kuskit olivat siihen niin kyllästyneitä, että heille piti joka kerta kertoa erikseen, miten haluttiin ajaa, Oikarinen kertoo.

– Hän ei missannut sen päivän aikana yhtään mitään. Hän oli aivan tikissä, vaikka näki, että kaveria väsytti aivan sairaasti.

Samaan aikaan Genen kanssa Ferrarilla työskennellyt toinen kuski oli kieltäytynyt testistä juuri Le Mansin aiheuttamaan väsymykseen vedoten.

– Gene tuli paikalle ja hoiti sen päivän niin ammattimaisesti kuin voi. Päivän jälkeen hän sanoi, että nyt on pakko mennä nukkumaan, kun pää ei enää toimi, Oikarinen toteaa.

17.00323050

Marc Gene testaa Ferraria joulukuussa 2004 Espanjan Jerezissa.

Barcelonan lähellä Sabadellissa syntynyt Gene ajoi kausilla 1999 ja 2000 Minardin kisakuskina saavuttaen vain yhden pistesijan Nürburgringin Euroopan GP:n kuudennella sijallaan. Kaudella 2003 hän pääsi Monzassa yhden kisan ajaksi BMW Williamsin rattiin Ralf Schumacherin aivotärähdyksen takia ja saavutti uransa parhaan sijoituksen oltuaan viides.

F1-ura ei kuitenkaan ottanut tuulta purjeisiin kisakuljettajan ominaisuudessa. Gene siirtyi vuonna 2004 Ferrarin testikuljettajaksi ja jatkoi työssä aina vuoteen 2010 asti. Tämän jälkeenkin espanjalaisen kokemukselle on ollut käyttöä Scuderialla ja myös Italian tv-lähetysten asiantuntijana.

– Hän ei välttämättä saanut GP-kuljettajana sellaista arvostusta, mutta testiolosuhteissa ammattimaisuus ja kyky toistaa samaa hommaa, oli äärettömän hyvä, Oikarinen sanoo.

Jos Verstappen oli nopea, de la Rosa paransi enemmän

Insinööriurallaan monenlaisia kuskeja nähnyt Oikarinen muistaa ensimmäisen tallinsa Arrowsin kisakuskien olleen keskenään kuin yö ja päivä.

– Jos Verstappen oli saman tien nopea, kun hänet lyötiin autoon, mutta hän pysyi sen jälkeen samalla tasolla. Pedro de la Rosa oli taas sellainen, että hänellä kesti aikansa oppia, mutta sen työnteon ja oppiminen kautta hän pääsi usein Verstappenin edelle.

– Välillä tulee sellaisiakin tyyppejä vastaan, jotka osasivat ajaa kilpaa, mutta sitten kun piti lähteä testaamaan, se oli ajanhukkaa. He eivät erottaneet hyvää huonosta – he vain vetivät. Koko ajatusmaailma oli rakennettu siihen, että vedetään vain nilkka suorana, tuli mitä tuli, Oikarinen taustoittaa.

GettyImages-1184191Pedro de la Rosa ohittaa tallikaverinsa Jos Verstappenin Italian GP:ssä 2000.

2010-luvulle tultaessa F1-sarjan testirajoitukset ovat muuttaneet lajin luonnetta roimasti. Kilometrit ovat nyt rajattuja ja testit tiukasti valvottuja. Tämän takia F1-auton rattiin pääsee koko ajan vain nuorempia ja paremman sponsorituen takaavia kuskeja.

Oikarisen mukaan testirooliin sopivat kuskit ovat yleensä jo ohittaneet uransa nousuvaiheen.

– Jos nuoret kuljettajat halusivat säväyttää, he ajoivat vähän enemmän rohkeudella kuin järjellä. Välillä oli taas kokeneempia herrasmiehiä, jotka tiesivät jo oman paikkansa eikä heillä ollut enää tarvetta näyttää testissä.

– Jarno Trulli oli hyvä esimerkki tästä. Hän saattoi ajaa treenit keskinkertaista vauhtia, mutta aina tiedettiin, että hän pystyy ajamaan aika-ajossa lujaa. Hän osasi säätää vauhtinsa sillä tavalla, että vapaissa harjoituksissa renkaista ja autosta saatiin se tarvittava data irti, mutta mitään ylimääräistä riskiä ei otettu, Oikarinen sanoo.

F1Urheilu
Toimittajan kuva
Antti Rämänen
MTV Uutiset

Antti Rämänen työskentelee MTV Uutisten urheilutoimituksessa.

Lisää aiheesta:

F1:ssä tuli päätökseen täysin älytön putki – Kimi Räikkönen teki ystäväänsä lähtemättömän vaikutuksen: "Hän oli niin vihainen"Ex-tallikaveri muistaa Kimi Räikkösen erikoiskyvyn: "Ihailin sitä hänessä"Ayrton Sennan turma-auton suunnitellut F1-guru soimaa itseään traagisen kauden tapahtumista: "Yksi suurimmista katumistani virheistä"Tässäkö syy sille, miksi supernopea Kimi Räikkönen voitti vain yhden MM-tittelin? – ”Hän oli vain kohauttanut olkapäitään”Michael Schumacherin satumainen debyyttikisa karahti kiville 30 vuotta sitten Spassa – kisainsinööri: "Se osoitti hänen kokemattomuutensa"F1-pomo kertoo, mitä Silverstonen varikolla tapahtui, kun Michael Schumacher oli ajanut ensimmäiset kierroksensa F1-autolla – insinöörit saivat heti näpeilleen: "Tällainen minä olen!"

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ti13:48
    Portugalin GP

    F1-paluu sinetissä: "Tarjoaa jännitystä ensimmäisestä mutkasta ruutulipulle"

  • ma08:02
    Red Bull

    Red Bullilta lähtenyt pomo lataa skandaaliväitteitä Christian Hornerista – "Likaista peliä"

  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"