Esittelyssä Borgward vuodelta 1952 – mikä klassikkoautoissa kiehtoo?

Studio55:n Markku Veijalainen tutustui vuoden 1952 Borgward Hansa 1500 -klassikkoautoon, joita on Suomessa tällä hetkellä vain kaksi.

Autoharrastaja Lauri Rinta-Kanto Helsingin seudun Automobiiliklubilta kertoi Studio55:n lähetyksessä omasta helmestään, vuoden 1952 Borgward Hansa 1500 -autostaan. Automallia valmistettiin noin 200 kappaletta ja tämä on toinen tällä hetkellä Suomessa oleva yksilö.

Nimi Borgward tulee auton suunnittelijalta, saksalaiselta Carl Borgwardilta, joka teki ensimmäisen autonsa jo vuonna 1924. Ja toisen maailmansodan jälkeen – 1949 – syntyi tämä Borgward Hansa 1500. Borgward autojen tarina päättyi konkurssiin 1961.

Tapahtumaan liittyy monenlaisia salaliittoteorioita, sillä väitetään, että menestynyt Borgward ajettiin konkurssiin, jotta saatiin pelastettua vaikeuksiin ajatunut BMW.

Hansa-malli oli ensimmäinen saksalainen auto toisen maailmansodan jälkeen. Se sisälsi paljon oman aikansa uusia innovaatioita. Esimerkiksi leveät sohvamaiset istuimet sekä edessä että takana saivat aikanaan kovasti kehuja.

Tuolloin uutta oli myös se, että auton tavaratilaan pääsi ulkokautta ja konepellin saranoinnissakin oli merkittävä uudistus: se voitiin avata molemmilta puolilta.

Tässä Borgward Hansassa on 1500-kuutioinen moottori, joka tuottaa 52 hevosvoimaa.

Monissa 1950-luvun autoissa oli suuntavilkut, jotka oli suunniteltu junien ohjaamisessa käytettävien semaforien mukaan. Ne ponnahtivat auton kyljestä esiin aina siltä puolelta, mihin suuntaan oltiin kääntymässä. Borgwardissa oltiin edityksellisempiä, siinä on aidot vilkkuvalot.

Kuinka paljon Lauri on remontoinut autoa?

Kuinka paljon hän ajaa autolla vuosittain?

Nämä asiat selviävät oheiselta videolta, jolla kuulet myös tunnetun Formula 1- ja automiehen Ossi Oikarisen autoharrastuksista!

Lue myös:

    Uusimmat