Ulkoministeriö oppinut tsunamista

Kriisivalmius kehittynyt 10 vuodessa 2:11

Kun valtava hyökyaalto vyöryi tapaninpäivänä 2004 Kaakkois-Aasiaan, se yllätti viranomaiset niin Suomessa kuin muissa maissa.

Suomen hallitus sai toiminnastaan ankaraa kritiikkiä, kun se ei pystynyt kertomaan nopeasti tilanteen vakavuudesta. Media ja sukeltajien ylläpitämä sukellus.fi-sivusto kertoivat kadonneista ja löytyneistä huomattavasti viranomaisia nopeammin, joten seurauksena oli epäluottamus viranomaistiedottamiseen.

Tsunamikatastrofin hoito ei kerännyt kiitosta myöskään Ruotsissa, jossa silloisen pääministerin Göran Perssonin toimintaa arvosteltiin voimakkaasti. 

Tuomioja ulkoministerinä myös 2004

Suomen nykyinen ulkoministeri Erkki Tuomioja (sd.) toimi ulkoministerinä myös 10 vuotta sitten. Tuomioja on myöntänyt, että ulkoministeriön toiminnassa esiintyi osittain vakavia puutteita tsunamin hoidossa.

– Kaikki maat olivat silloin yhtä lailla yllättyneitä, tsunamivaroitusjärjestelmiä ei ollut silloin käytössä. Nythän periaatteessa järjestelmien pitäisi ulottua kaikille rannoille, jotka voivat joutua tällaisen tsunamin kohteeksi.

Tuomiojan mukaan tsunamista on opittu paljon, ja ulkoministeriön kriisivalmiudet ovat huomattavasti paremmat kuin 10 vuotta sitten.

– Tilanneseuranta- ja valmiusjärjestelmät ovat kehittyneet, lisäksi meillä on viestintäpäivystys vuorokauden ympäri. Meillä on myöskin mahdollisuus lähettää kuuden tunnin varoitusajalla lisää konsulityöntekijöitä hoitamaan tilannetta, ja ulkoministeriö kouluttaa jatkuvasti edustustojen henkilökuntaa kriisitilanteita varten.

Kriisivarautumisen vaatimukset kasvavat koko ajan. Suomalaisten tekemät ulkomaanmatkat ovat lisääntyneet kymmenessä vuodessa kuudesta miljoonasta vuodessa kymmeneen miljoonaan.

Konsulitapauksia tänä vuonna 40 000

Kuluvan vuoden aikana ulkoministeriö on hoitanut 200 kriisitilannetta. Konsulitapauksia, joissa ulkoministeriö auttaa ulkomailla pulaan joutuneita suomalaisia, on ollut tänä vuonna 40 000. Määrä on kaksinkertainen vuoteen 2004 verrattuna.

Katastrofitilanteisiin yritetään varautua myös sähköisen matkustusilmoitusjärjestelmän avulla. Vuonna 2013 käyttöön otetun järjestelmän kautta matkaajille voidaan lähettää varoittavia tekstiviestejä vaaran uhatessa.

– Siltä osin kun tiedämme, että suomalaisia on jossain maassa, jossa voi olla kriittinen tilanne, me pystymme lähettämään kaikille, jotka ovat antaneet etukäteen tietonsa, myöskin tekstiviestillä varoituksia, ohjeita ja neuvoja, Tuomioja sanoo.

Tuomiojalle tsunami oli uran kovin paikka, vaikka hänen läheisiään ei turmassa menehtynyt. Ankara kritiikki luonnollisesti ahdisti.

– Mutta toisaalta se, mistä sai aika paljon voimaa silloinkin oli se, että enemmistö ymmärsi, että tässä tehtiin se mitä tehtävissä oli, vaikka alkuvarautuminen olisi voinut olla parempi, Erkki Tuomioja sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat