Ulkomaisten laivojen talviturvallisuus kyseenalaista

Suomalainen laivaturvallisuuden asiantuntijan mukaan lämpimien maiden laivojen matkat suomen talvisilla vesillä saattavat olla hyvinkin riskialttiita.

Maltalaisen rahtilaiva Fjord Pearlin kansilastia päästiin purkamaan myöhään iltapäivällä Turun satamassa. Alus sai luvan tulla satamaan kun sen kallistumaa oli oikaistu purkamalla puutavaraa mereen ja proomuun Airistolla.

Laivaturvallisuuden asiantuntijan mielestä Fjord Pearl aiheutti vakavan vaaran itselleen ja ympäristölleen matkatessaan ulkomereltä Turkuun. Vaihtoehtoja ei ollut; kaatumisvaarassa ollut laiva ei voinut jäädä avomerelle eikä sitä voinut hinata.

Yön ja aamupäivän aikana selvästi oiennut Fjord Pearl tuli iltapäivällä omin konein Turun länsisatamaan. Oikealle laidalle retkahtanutta kansilastia ryhdyttiin päästiin viimein purkamaan turvallisissa olosuhteissa. Osa viime yönä mereen pudotetuista puutavaranipuista jäi vielä Airiston jäihin odottamaan keräämistä ja vakuutustarkastajien vahinkoarviota.

Todella läheltä piti -meritilanne on nyt ohi. Jos Fjord Pearl olisi nitkahtanut tästä 30 asteen kallistuksesta 10 astetta pidemmälle esimerkiksi kovemman merenkäynnin takia, se olisi kaatunut.

Fjord Pearl matkasi vikuroivana yli 100 kilometriä saaristoväylää kohti Turkua, osan matkaa pimeässä. Merenkulkuneuvos Paavo A. Wihuri kiittelee kylmähermoisia luotsejaan, jotka ilman virkavelvollisuutta toivat laivan Airiston suojaan.

-Tämmöisessä kriittisessä tilanteessa olevan laivan hinaaminen saattaisi olla hyvin hyvin kyseenalaista sillä perusteella että hinaajan joku ulkopuolinen vetovoima,nykäisy, tönäisy, tahaton,olisi saattanut aiheuttaa sen kriittisen kallistuskulman ylittämisen, sanoo Wihuri.

Kokemusta puuttuu

Lämpimien vesien lippujen alla purjehtiville aluksilla näyttää olevan taipumusta joutua näillä leveysasteilla

Talvimyrsky

muita useammin vaikeuksiin.
-Kyllä minä väittäisin että kyllä rahdinantajille ja rahdinottajille on aina riski käyttää talviolosuhteissa tällaisia päälliköitä joilla ei ole talvikokemusta - ja vielä vanhoja laivoja. Tämähän on vuonna 75 Viipurissa rakennettu alus. Emme me voi siihen mennä etteikö täällä joskus talvimerenkulkuun kokemattomiakin kävisi. Kyllä näitä on käynyt ja varmasti tulee jatkossa käymään. Sehän olisi diskrimininointia jos ne kiellettäsiin. Mutta tiettyä harkintaa on tietysti hyvä käyttää ja onhan tässä myönnettävä että on omillekin laivoille käynyt onnettomuuksia, painottaa Wihuri.

Talvimerenkulkua ei pidä harjoittaa, jos pelästyy paperin repeämistä, Wihuri toteaa.
-Ei se ole muuttunut riskittömäksi. Mutta olosuhdekokemuksella on kiistatonta merkitystä turvallisuudelle.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat