Ukrainan sota mullisti suomalaisyritysten aktivismin hetkessä: "Isoja riskejä, jos mukana ei olla aidosti tai ei tehdä tarpeeksi"

Suomalaiset yritykset ovat lähteneet nopeasti ja poikkeuksellisen avokätisesti tukemaan hyväntekeväisyysjärjestöjen Ukraina-keräyksiä 2:07
Suomalaiset yritykset ovat lähteneet nopeasti ja poikkeuksellisen avokätisesti tukemaan hyväntekeväisyysjärjestöjen Ukraina-keräyksiä

Tutkijan mukaan yritysaktivismi on lisääntynyt voimakkaasti Ukrainan sodan myötä.

MTV Uutiset seuraa Ukrainan tapahtumia hetki hetkeltä.

Löydät tuoreimmat uutiset uutispalvelustamme sekä MTV Katsomosta joka päivä. 

Ukrainan sodan uhreja voi auttaa monin tavoin. Tästä artikkelista löydät ajantasaista tietoa auttamisesta

Ukrainan tilanne aiheuttaa monenlaisia tunteita. Tästä artikkelista löydät tietoja siihen, miten hakea apua itselle tai läheisellesi. 


– Ukrainan tapahtumat ovat lähellä meitä suomalaisia ja suomalaisia yrityksiä. Sillä on etenkin nyt merkitystä, kun olemme Venäjän rajanaapurina, toteaa yritysaktivismia useita vuosia tutkinut tutkijatohtori Laura Olkkonen LUT-yliopistosta Lappeenrannasta.

Suomalaisilla yrityksillä on paljon toimintaa Venäjällä, joten yritysten teoilla on siten merkitystä.

Olkkosen mukaan yritysaktivismia on kritisoitu paljon sanahelinänä ja pelkkinä julkaisuina sosiaaliseen mediaan.

– Tämä ei ole muuttanut aiemmin yritysaktivisimin kohteen tilannetta, mutta Ukrainan kohdalla tilanne on kuitenkin toisenlainen. Se mitä näemme nyt Ukrainan kohdalla, niin näin nopeaa reagointia ja mukaan lähtemistä ei ole nähty. Onhan tämä ihan poikkeuksellinen tilanne.

Olkkonen on huomannut yritysten lähteneen reagoimaan hyvin nopeasti jopa tunneissa tai päivissä esimerkiksi Hartwallin kyltin poistamisessa Helsingissä Hartwall Areenalta ei mennyt kauan.

Rahalahjoituksia eniten

Rahalahjoituksia on näkynyt erityisen paljon somessa. Yritykset itse ovat lahjoittaneet kriisirahastoihin suuria summia. Yritykset ovat myös tarjonneet paljon konkreettista apua kuten Telian ja Elisan tarjoamat ilmaiset puhelut ja poistavat roaming-maksut Ukrainaan.

– Nyt on tullut myös verkkomyyntikampanjoita, joissa yritykset lahjoittavat tuoton. Jotkut yritykset ovat jopa tehneet Ukraina-brändättyjä tuotteita.

Tällä kertaa yritykset ovat käyttäneet yritysaktivismin rankkojakin keinoja, joilla on isoja taloudellisia vaikutuksia yrityksen omaan toimintaan Suomessa. Yritykset ovat esimerkiksi lopettaneet venäläisten tuotteiden myymisen tai koko liiketoiminnan Venäjällä.

– Jos vaikka vedetään kaikki toiminta pois Venäjältä, sillä on isoja vaikutuksia liiketoimintaan.

Mutta voidaan kysyä, millainen se riski olisi, jos jatkaisi toimintaa Venäjällä? Ei se ihan riskitöntä ole pitkällä aikavälillä, lisää Olkkonen.

Aktivismissä on riskinsä

Olkkonen muistuttaa, että yritysaktivismi olisi aktivismia, jos siihen ei liittyisi riskejä.

– Yksi riski on, että se asia jakaa ihmiset kahtia. Toinen riski on se, että kyseiselle yritykselle aktivismin käyttö ei olisi uskottava toimintatapa.

Olkkonen arvoi, että Ukrainan tapauksessa riskejä asiaan liittyen on vähän, sillä Suomessa ja muissa länsimaissa vallitsee iso konsensus, miten asiaa tulee suhtautua ja tehdä.

– Riskejä on siinä, että tehdäänkö se aidosti ja tehdäänkö tarpeeksi? Esimerkiksi onko yrityksen lahjoitus tarpeeksi suuri tai onko se liian helppo ratkaisu tässä tilanteessa yritykseltä. Jos yritys voisi tehdä isomman ratkaisun vetämällä toiminnat pois Venäjän markkinoilta.

Olkkonen sanoo, että varmasti yritykset tässäkin kohdassa miettivät myös brändiään.

– Yritysten kepeistä heitoista voi realisoitua isoja riskejä, jos mukana ei olla aidosti.

Lue myös:

    Uusimmat