Vahva olettamus, että myynnin hupenemisella on yhteys Muskin rooliin politiikassa, sanoo tutkija.
Maailman rikkain ihminen Elon Musk on heittäytynyt mukaan Yhdysvaltain politiikkaan presidentti Donald Trumpin lähipiiriin. Voiko tällä olla yhteys siihen, että Muskin johtaman Teslan sähköautojen myynti on supistunut selvästi niin Suomessa, muissa Pohjoismaissa kuin muualla Euroopassakin?
– Aika vahva hypoteesi (olettamus) on, että Muskin poliittisella aktiivisuudella ja Teslan myynnin hupenemisella on keskinäinen yhteys. Musk on saanut niin paljon huomiota ja hänen profiilinsa on muuttunut niin dramaattisesti, että mainehaitta saattaa vaikuttaa automyyntiin, arvioi boikotteihin perehtynyt yliopistotutkija Essi Pöyry Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksesta.
Pöyry muistuttaa, että aiemmin Musk nähtiin innovaattorina, ennakkoluulottomana keksijänä ja autoalan uudistajana.
– Lisäksi ehkä ajateltiin, että hän on sähköautojen tekijänä ympäristöystävällinen. Muskin tulo poliittiseksi toimijaksi, joka vaikuttaa konservatiivisella kentällä, on aika iso muutos. Tämä ristiriita varmasti vaikuttaa tosi moniin kuluttajiin, Pöyry sanoo STT:lle.
Pioneerilla ei enää etumatkaa
Liikennesosiologiaan erikoistunut tohtori Kalle Toiskallio Liikennesuunnittelun Seurasta myöntää, että Muskin uusi poliittinen rooli voi olla eräs tekijä, joka vaikuttaa Teslojen kauppaan. Sen vaikutus ei kuitenkaan ole välttämättä ratkaiseva.
– Toinen tekijä on se, että sähköautoissa alkaa olla jo tarjontaa. Kiinalaisen sähköautotuotannon lisäksi eurooppalaiset sähköautot alkavat olla hintaluokissa, jotka alkavat kolmosella tai nelosella. Teslan pioneerin rooli ja sen tuoma etumatka alkavat olla ohi.
