Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
8:29Stereotypioita siivotaan urakalla pois brändeistä – ehkäiseekö ilmiö rasismia?Stereotypioita siivotaan urakalla pois brändeistä – ehkäiseekö ilmiö rasismia? Näin aiheesta keskusteltiin Uutisaamussa Valion jogurttikohun aiheuttaneen aktivistin kanssa

Jysk joutui kohun keskelle työntekijän rivon vitsin vuoksi – anonyymit somekäyttäjät tekevät cancel-ilmiöstä brändeille haastavan: "Moni yritys on heikoilla"

Julkaistu 14.09.2020 21:07

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Asiantuntijan mukaan yritys voi pärjätä sosiaalisessa mediassa syntyvän kohun kanssa, jos sillä on toimiva brändi ja se on todistanut toimivansa arvojensa mukaan.

Syksyn pöhinäsanaksi on muodostunut cancel-kulttuuri, josta Suomessa saatiin maistiaisia, kun Jyskin työntekijä twiittasi rivon vitsin ja somessa alettiin vaatia hänen erottamistaan.

Cancel-ilmiö viittaa ei-toivottujen tapahtumien mitätöintiin jälkikäteen, esimerkiksi työntekijän irtisanomiseen.

Aalto-yliopiston yrittäjyyden tutkijatohtori Virva Salmivaara kertoo, että yritys voi pärjätä sosiaalisessa mediassa syntyvän kohun kanssa, jos sillä on toimiva brändi ja se on todistanut toimivansa arvojensa mukaan.

Näin Salmivaara vastasi cancel-kulttuuriin liittyviin, kimurantteihin kysymyksiin:

Miten cancel-kulttuuri voi vaikuttaa yritysten toimintaan?

Nykyisin yritysten on pakko laittaa resursseja somekeskusteluiden seuraamiseen. Kun yritystä koskeva keskustelu alkaa, sillä ei ole vaihtoehtoa olla osallistumatta siihen.

Cancel-tapauksissa viestintä on kuitenkin haastavaa yrityksen kannalta.

Esimerkiksi metsäteollisuuden yhtiöt ovat tottuneet keskustelemaan aktivistien kanssa, mutta cancel-tapauksissa keskustelun voi aloittaa kuka tahansa, tilanteet voivat syntyä niin nopeasti ja pienestä asiasta.

Lisäksi cancel-tapauksiin voi liittyä trollausta, kaikki eivät välttämättä ole niin närkästyneitä kuin väittävät olevansa.

Millaisia cancel-tapauksia yritysmaailmassa on nähty?

Tuorein tapaus on Jyskin työntekijän twiitti, josta yritettiin nostaa metakkaa, mutta Jysk pystyi reagoimaan tapaukseen asiallisesti.

Moni yritys on heikoilla, kun kasvava massa anonyymejä ihmisiä osallistuu sosiaalisessa mediassa yritystä koskevaan keskusteluun.

Jos yritys on luonut vahvan brändin ja ansainnut asiakkaidensa luottamuksen sekä pystynyt todistamaan, että se toimii arvojensa mukaan, se voi onnistua torpedoimaan trollaukset ja anonyymit hyökkäykset somessa.

Lue myös: Yksi twiitti sai Valion muuttamaan jogurttipurkin etikettiä – Anter Yaşan mukaan kyse oli vitsistä: "Turkkilaiset kaverini ovat todellisuudessa nauraneet asialle"

Yritykset puhuvat mielellään arvoistaan. Tekevätkö cancel-tapaukset arvojen mukaan toimimisesta vaikeaa?

Joskus yritykset tekevät valintoja, joissa ne joutuvat toimimaan arvojaan vastaan moraalipaineen vuoksi. Paine tai kriisi voi olla myös positiivinen asia, jos se synnyttää oikeaa keskustelua, joka kehittää yrityksen toimintaa.

Yrityksen arvot ovat yleensä laveita, ja ne pitää testata. Mitä se tarkoittaa, kun yritys kertoo olevansa tasa-arvoinen? Tarkoittaako se sitä, että yritys hyväksyy asioita, vai sitä, että yritys ei hyväksy?

Se, miten yritys suhtautuu kriiseihin, on strateginen valinta. On myös liiketoiminnallinen päätös miettiä, miten tärkeää someyleisö yritykselle on.

Ovatko yritykset voimattomia suurten somemassojen mielipiteiden edessä?

Eivät ne nyt voimattomia ole, mutta ei keskustelutilanteissa toimiminen ole helppoa, koska keskusteluihin liittyy niin paljon arvaamattomuutta.

Jyskin tapauksessa huomio keskittyy yhteen yrityksen työntekijään. Miten ongelmallista se on yritykselle?

Jyskin tapauksessa reaktio syntyi, kun ajateltiin, tuollainenko Jysk on yrityksenä ja ajatteleeko se asiakkaistaan tuolla tavalla.

Täytyy muistaa, että vaikka huomio kohdistuu vain yhteen työntekijään, hän on vain symboli siitä, mikä yrityksessä on sallittua.

Tuntuu naiivilta, että yhden henkilön lynkkaus muuttaisi kaiken. Eihän rasismiakaan kitketä maailmasta niin, että yksi ihminen hiljennetään.

Lue myös: Kuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"

Lisää aiheesta:

Elon Musk korvasi Twitterin elintärkeän osaston tekoälyllä – saattaa nyt kostautua pahemman kerran: "Villi länsi"Mitä on cancelointi? Mikä on cancel-ilmiö? Asiantuntija kertoo, mitä termit tarkoittavatElokapina-aktivisti kertoo somestrategiastaan: "Mobilisoidaan ihmisiä kaduille" – näin sosiaalinen media on vaikuttanut yhteiskunnalliseen aktivismiinNaisviha ja sovinismi puhuttavat, mutta miten miehen tulisi reagoida keskusteluun? – "Tarve on isolle asennemuutokselle"Pomot saattavat haksahtaa kriisissä huonoon johtamiseen, vaikka korona ei runtelisikaan liiketoimintaa pahasti – näin ongelmista selvitään ”Yritykselle on tosi iso riski, jos se ei ole mitään mieltä mistään” – Kiekkoseura TPS ja Finlayson kohahduttivat ottamalla kantaa
Yritykset ja bränditSosiaalinen mediaInternetRasismiYhteiskuntaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Yritykset ja brändit
  • 18:58
    iPhone

    Tuoreesta iPhonesta saa pulittaa jopa 2 500 euroa – asiantuntijalta tyrmäys

  • 09:51
    Ruoka

    47 vuoden uralle karu loppu – Ben & Jerry'sin perustaja eroaa

  • 08:08
    Kela

    OmaKela ei toimi

  • Eilen16:27
    Euroviisut

    Nyt lähti Espanja – Ylen johtaja kommentoi Israel-boikottia

  • Eilen12:32
    Juomat

    Alko kokeili K18-energiajuomien myyntiä – näin siinä kävi