Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Otso ei ollut pysyä rautalampilaisella "luistinradalla" tiellä, avuntulossa kesti 12 tuntia – "Ei nastarengaskaan paljon auta"

Pohjois-Savon Rautalammilla Hankamäentie oli jäätynyt pelottavan kirkkaaseen jääpeitteeseen.
Pohjois-Savon Rautalammilla Hankamäentie oli jäätynyt pelottavan kirkkaaseen jääpeitteeseen.
Julkaistu 04.01.2023 09:59
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Ajokeli ja teiden liukkaus ovat jokavuotinen puheenaihe autoilijoiden keskuudessa. Näyttää olevan selkeää, että mitä kauemmas pääväylistä mennään, sitä heikommin teiden kunnossapitoon on varauduttu.

Yksi esimerkki vaarallisen liukkaasta tiestä saatiin Pohjois-Savon Rautalammilla vuodenvaihteessa, jossa Hankamäentie oli jäätynyt pelottavan kirkkaaseen jääpeitteeseen.

Kuvan tiestä ottanut paikallinen Otso Markkanen kuvailee, että tie oli todella liukas.

– Ei nastarengaskaan paljon auta, kun tien muotokin on pyöreä. Ei siinä tahdo pysyä millään, nelivetoisella pakettiautolla matkaa taittava Markkanen kertoo.

Lue myös: Umpisurkeista teistä riippuvaisten suomalaisten sietokykyä koetellaan – "Tässä kärsii niin auto kuin kuljettajakin"

Auto jumissa, eikä kunnossapitoa kuulu

Isoin ongelma Markkasesta on se, ettei jäätä kunnossapidossa ennakoida ja tarvittaessa korjata riittävän ripeästi.

Esimerkin hän antaa viime sunnuntailta, kun mainitulla tiellä oli auto poikittain rinteessä. Markkanen ilmoitti jäisestä tiestä Tienkäyttäjän linjaan kello yhdeksän aikoihin aamulla, mutta vasta iltayhdeksän aikoihin paikalla karhennettiin jääpintaa ja lisättiin hiekkaa rinteisiin.

– Minusta on aika kohtuuton aika 12 tuntia, erityisesti kun ilmoitetaan, että siellä on auto jumissa rinteessä, hän toteaa.

Onko tiesi aivan jäässä? Lähetä meille kuva tai video tiestä, joka sopisi paremmin luistimille kuin kumipyörille. Kuvat ja videot voi toimittaa Whatsappilla numeroon 0405785504 tai sähköpostilla uutiset@mtv.fi.

WhatsApp_MTV3_Stripe_

"Sivutiet jäävät oman onnensa nojaan"

Markkasesta tuntuu, että tilanne heikkenee vuosi vuodelta.

– Rahat menevät pääväylien kunnossapitoon ja nämä sivutiet jäävät oman onnensa nojaan.

Vaikka kyse voisikin olla syrjäkylistä, Markkanen korostaa, että tiellä on päivittäistä liikennettä, koulukyydeistä ja puuajoista lähtien. Ajokuntoinen tie arjen kannalta on tarpeen.

Vaikka hän ei ole koskaan mottiin joutunut jäisen tien vuoksi, muistuttaa hän, että kiertotie voi tarkoittaa pitkääkin koukkausta. Jäisen tien edessä on tehtävä harkinta, kääntyykö takaisin vai lähteekö yrittämään.

Hämeenlinnan Vanajanlinnantie jäässäVastaavaa tienkuntoa on nähnyt alkuvuodesta myös muualla maassa. Hämeenlinnan Vanajanlinnantiellä otettu kuva näyttää pelottavan liukkaan autotien.

Kilpailutukset kostautuvat?

Erityistä kritiikkiä Markkanen antaa sille, että muuttuviin säätilanteisiin ei reagoida ennakoivasti. Jos talvella sataa lumelle vettä ja sää on pakastumassa, voisi tilanteeseen yrittää puuttua vielä sulan aikaan.

Nyt tilanne hänen mukaansa on se, että peilijäistä tietä hiekoitetaan, ja pahimmillaan ensimmäinen iso auto pöllyttää hiekat tien sivuun.

Hän katsoo, että tilanteen taustalla ovat kilpailuttamiset, joissa yhä halvemmalla tehdessä syrjätiet uhkaavat jäädä paitsioon.

– Valitettava tosiasia, että kun pitää tehdä paljon halvalla, niin jossain vaiheessa jokin alkaa lepsumaan. Se kostautuu jossain vaiheessa.

Lue myös: Autot luisuvat toistensa päälle kuin riivatut – pelottavat videot näyttävät absurdin liukkauden Seattlessa: "Älä tee itsestäsi viraalihittiä"

Ymmärrystä urakoitsijoille

Markkasella on kuitenkin ymmärrystä urakoitsijoille. Samalla kun tilaajat vaativat edullisuutta, paikalliset tienkäyttäjät valittavat teiden kunnosta.

– Urakoitsijat ovat puun ja kuoren välissä, ei käy kateeksi.

Hän kysyy, eikö teiden kunnossapitäjille voisi antaa vapaampia käsiä teiden kunnossapidossa. Urakoitsijoilla on monesti hyvä paikkakohtainen tietämys, joten ennakointi säätilan muutoksiin olisi parempi. Heillä olisi Markkasesta paremmat edellytykset puuttua salakavalasti syntyvään liukkauteen, kun tekeminen ei olisi kiinni työnjohdolta tulevista käskyistä.

Liikenteen asiakaspalvelu: Tänä vuonna tullut vähemmän liukkausilmoituksia

Tekninen asiantuntija Suvi Aho Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintraffic Oy:n Liikenteen asiakaspalvelusta kertoo, että tänä vuonna marraskuun ja tammikuun välisenä aikana on tullut vähemmän ilmoituksia teiden liukkaudesta kuin edellisenä talvena samana ajankohtana. Kun viime alkutalvena ilmoituksia tuli noin 6000, on niitä tänä talvikautena tullut samassa ajassa 5600.

Aho arvioi, että ilmoitusten perusteella liukkauden määrä teillä vaikuttaa olevan suhteellisen tasainen vuosittain.

Aho kertoo, että urakoitsijat ovat yleensä hyvin tietoisia siitä, millä alueella on liukkaat keliolosuhteet, mutta toisinaan keinot ovat vähissä. Joissain olosuhteissa tien liukkauteen voi olla vaikea puuttua.

Aho kertoo, että toisinaan urakoitsija voi olla niin työllistetty, että syrjäisempiä teitä ehditään hoitaa vasta huomattavan myöhään. Esimerkiksi kelin muuttuessa nopeasti, priorisoidaan ensin pääteiden hoitoa ja vasta sitten siirrytään alemmalle tieverkolle.

– Tiet on jaettu talvihoitoluokkiin, ja maaseudun hiljaiset tiet joutuvat joskus odottamaan hoitoa pitkään, hän myöntää.

Katso myös: Suomen kahdeksan surkeinta kylätietä on valittu. Katso videolta, miten karmeaan kuntoon osa teistä oli päässyt viime syksynä.

1:14Suomen kahdeksan surkeinta kylätietä valittiinSuomen surkeimmista kyläteistä koostettiin seinäkalenteri, joka luovutettiin liikenneministeri Timo Harakalle.

Lue myös: Tällaista kolarinäytöstä et ole Suomessa nähnyt – poliisi arvioi MTV:lle brittien surkeita ajotaitoja lumikaaoksessa, mutta päätyikin ylistämään puuhun ajanutta suomalaista

4.1.2023 kello 16.15 korjattu otsikosta Rautalammilla asuvan kirjoitusasu rautalampilaiseksi.

Lisää aiheesta:

Suomen surkein kylätie sijaitsee Vihdin Otalammella – tältä se näyttääKuvakin sen kertoo: Tämä on Suomen surkein kylätie – "Jokainen päivä, jonka pääsee kotiin ehjillä renkailla, on voitto"Teiden huono kunto voi aiheuttaa autoilijalle vaaratilanteen – tällaisilla teillä "oltava erityisen varovainen"Umpisurkeista teistä riippuvaisten suomalaisten sietokykyä koetellaan – "Tässä kärsii niin auto kuin kuljettajakin"Tievauriot tuhoavat nyt renkaita ja vanteita – soita tähän numeroon, jos täräytit monttuunKarvalakki-isäntä todisti, että maantiellä voi luistella kilometrejä – ELY-keskuksen mukaan tie on kunnossa: "Henki voisi lähteä, vaikka itse olisi varovainen"
LiukkausAutotTeiden kuntoLiikenneturvallisuusTalviLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liukkaus
  • 13.11.11:59
    Kengät

    Talven trendikengissä voi piillä vaara – tämän toimenpiteen suutari tekisi

  • 7.11.16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • 25.1.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Vältä kaatuminen, kun menet autoon – asiantuntija neuvoo tärkeän tekniikan: "Liukastumisriski on pienempi"

  • 15.1.10:50
    Talvi

    Kati sai aivovamman kaaduttuaan työpaikan pihassa: Vaara vaanii pääkallokelillä – näin vältät liukastumisen

  • 15.1.09:58
    Talvi

    Saako nastakengillä mennä kauppaan?