Digitaalisten kyytipalvelujen ja jakamistalouden eteneminen on väistämätöntä, arvioi kaksi pääkaupunkiseudulla toimivaa Uber-kuljettajaa.
Palvelun kiistanalaisuuden vuoksi he eivät esiinny tässä jutussa omilla nimillään.
-Omat autot vähenevät, ja Uberin kaltaiset palvelut ja lyhytaikaiset vuokra-autot lisääntyvät, sanoo pitkän uran taksinkuljettajana tehnyt Martti (nimi on muutettu).
Martti päätti taksiuransa jälkeen siirtyä kokonaan toiselle alalla. Hän kyllästyi muun muassa juopuneiden kyyditsemiseen ja väkivallan uhkaan.
Nykyisin hän ajaa päätyönsä ohella Uberia muutamia tunteja päivittäin.
Uber yhdistää kuljettajan ja asiakkaan älypuhelimella. Sekä kuljettaja että matkustaja voivat arvostella toisensa.
Martin mukaan tyypillinen asiakas on 20-40-vuotias. Esimerkiksi opiskelijat ja turistit käyttävät palvelua.
-Erästä nykyään ministerinä olevaakin olen kerran kyydinnyt, ja rouva oli oikein tyytyväinen palveluun.
Ei luppoaikaa tolpalla
Olli (nimi muutettu) aloitti osa-aikaisena Uberin kuljettajana viime heinäkuussa. Hän lähti mukaan uteliaisuudesta, mutta työn tuomat sosiaaliset kontaktit motivoivat jatkamaan.
