Päivystyksen myynti voisi palauttaa illat ja viikonloput pikkupaikkakuntien taksivalikoimaan – "Nyt yrittäjä maksaa tyhjänkin päivystämisestä tai käyttää siihen itse omaa aikaa"

Taksiala vapautui - mikä muuttui? 8:57

Monella kylänraitilla taksitarjonta hiljeni viikonloppuisin ja arki-iltaisin kertaheitolla, kun taksiliikennelaki mullistui heinäkuun alussa.

Video: Elokuussa Huomenta Suomessa keskusteltiin uudistuneen taksilain tuomista muutoksista.

Siinä, missä ennen taksiyrittäjien piti sitoutua varmistamaan taksipalveluiden saatavuus myös vähemmän vilkkaina aikoina, uuden lain myötä päivystysvelvoite poistui kokonaan.

Ajamisen aikataulu on nyt kokonaan yrittäjän käsissä. Juupajoella taksia 36 vuotta ajanut Jari Marttila lopetti viikonloppuisin ajamisen heti, kun lakimuutos sen mahdollisti.

– Ajamisesta saa tarpeekseen viikoilla, enkä viitsi enää valvoa yhtään. Joskus olen pitänyt kuskia viikonloppuisin, mutta ei siitä ole mitään hyötyä, kun lopputulos on plus miinus nolla. Ajoja on liian vähän eikä kuskikaan ilmaiseksi päivystä, joten ei siitä hommasta mitään tule, hän kertoo.

Etukäteen tilatut kyydit Marttila ajaa viikonloppuisinkin, mutta arkipäivien ulkopuolella työpuhelin pysyy kiinni. Säännöllisin tulo tulee koulu- ja Kela-kyytien ajamisesta.

– Sitä vähän pelkään, että autot hukkuvat täältä. Meilläkin väki vähenee kunnassa joka vuosi, ja jos tästä hommasta ei saa toimeentuloa, ajaminen loppuu siihen. Sitäkään ei tiedä, miten kouluajot pysyvät, kun nuo koululaiset menevät aina vain isompiin ja isompiin paikkoihin kouluun, hän sanoo.

Lakisääteiset kyydit tärkeitä

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen tietää tismalleen, mistä Marttila puhuu.

– Maaseudulla ja pienissä kunnissa taksipalvelut ovat yrittäjille kannattavia vain arkisin välillä 9–17, kun liikkeellä ovat koululaiset, sairaat, vanhukset ja muut, jotka tarvitsevat yhteiskunnan järjestämää kuljetusta.

– Samoin kuin maaseudulta ovat kadonneet postit, pankit, koulut ja kaupat, samalla tavalla tämä viimeinen palvelumuoto katoaa. Jos kysyntää ei ole, kannattavaa liiketoimintaa ei saada aikaiseksi, hän sanoo.

Monet taksiyrittäjät pysyvät pinnalla juuri yhteiskunnan tukemien kuljetusten voimin. Koskisen mukaan kolmasosa koko alan liikevaihdosta tulee niistä, ja maaseudulla niiden merkitys on vielä suurempi.

Tämä kaikki tarkoittaa, että monien taksiautoilijoiden kannattaa Jari Marttilan tavoin keskittyä arkiajoihin, vaikka satunnaisille kyydintarvitsijoille tai ulkopaikkakuntalaisille taksin saaminen illalla tai viikonloppuna voisi olla tärkeää.

Kenen taksikyytiin hypätä? 7:44

Päivystysmaksulla palvelut pyörimään?

Virroilla paikalliset taksiautoilijat ovat pohdiskelleet päivystysongelmaan ratkaisuksi sitä, että taksipäivystystä myytäisiin palveluna esimerkiksi kunnille.

– Päivystysrahaa vastaan autoilija takaisi sen, että oli sitten kaunis kesäyö tai talven kova pakkanen, kunnassa olisi aina auto saatavilla. Jos kukaan kuntalainen ei jonain yönä palvelua tarvitsisikaan, autoilija saisi kuitenkin jonkinlaisen suolarahan eikä tarvitsi jäädä ihan tyhjin käsin.

– Nyt yrittäjä joko maksaa tyhjänkin päivystämisestä kuljettajalle tai käyttää siihen itse omaa aikaansa, ja pitkän päälle se taas ei ole mitenkään taloudellisesti inspiroiva ajatus, kertoo Virtain taksiautoilijat -yhdistyksen sihteeri Timo Eteläniemi.

Uusista ideoista huolimatta hänkin pelkää taksipalveluiden hiljalleen valuvan isoihin kaupunkeihin.

– Jossain vaiheessa tulee eteen se, ettei pikkupaikkakunnilla ole takseja. Taksit saattavat käydä siellä yöpymässä, mutta aamuisin ne hakeutuvat isommille paikkakunnille, joissa on kysyntää, Eteläniemi sanoo. 

Lue myös:

    Uusimmat