Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esityksen mukaan taksiliikenne avattaisiin kilpailulle. MTV Uutiset listasi, mitä tämä tarkoittaisi käytännössä.
1) Taksiyritykset saisivat itse määritellä hintansa. Mitkä ovat vaikutukset?
Vaikka hintasääntelystä luovutaan, hinta tai määräytymisperuste on ilmoitettava asiakkaalle etukäteen. Miten hinta on asiakkaalle ilmoitettava, sen määrää liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.
Takseihin saattaisi esimerkiksi tulla määräys liimata hinnastonsa auton takaikkunaan tai taksin hinnan voisi nähdä jo tilatessa autoa digitaalisesti vaikkapa kännykkäsovelluksen kautta.
2) Laskevatko vai kallistuvatko taksikyytien hinnat?
– Uskon, että hinnat laskevat kilpailun myötä. Tämä on nähty niin rautatie - kuin bussimarkkinoillakin, arvioi johtaja Laura Vilkkonen Liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Liikenneministeriöstä kerrotaan, että Trafi voi velvoittaa kuljettajat ilmoittamaan asiakkaille, jos matkan hinta ylittää tietyn hintakaton.
Trafin määräys ei olisi tulossa heti käyttöön, vaan siihen voitaisiin turvautua, jos hinnat karkaavat käsistä. Ministeriössä kuitenkin uskotaan, että kilpailulla turvataan se, että Suomessa ei tule ryöstöhinnoittelua.

