Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tyypillinen vaaratilanne on estettävissä – kaksi teoriaa, miksi Mersu kääntyi Antin eteen

0:14Mersukuski kääntyi törkeästi eteen – kolari vain senttien päässä
Julkaistu 13.12.2016 17:54

TEPPO VESALAINEN, AUTOLIITON KOULUTUSPÄÄLLIKKÖ

Julkaisimme viime viikolla Antin kuvaaman kojelautakameravideon, jossa Mercedes-Benz-merkkinen farmariauto ajoi vasemmalta päätietä ajaneen Antin eteen. Kysyimme liikenneturvallisuusasiantuntijamme, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mietteitä tapahtuneesta.

Kojelautakamerat yleistyvät autoissa koko ajan. Paikassaan kamerasta voi olla hyötyä, mutta ilmiöllä on myös varjopuolensa.

Tienkäyttäjien keskuudessa vallitsee nykyään ikävä vastakkainasettelu. Toisten tekemisistä haetaan mielellään virheitä ja toisten tekeminä sellaisetkin virheet ärsyttävät, joihin myös itse tulee syyllistyttyä. Kojelautakameralla kuvatut videot ovat omiaan tehostamaan tätä ikävää ilmiötä. Sosiaalisessa mediassa vauhdilla leviävillä videoilla lietsotaan sitten vihaa virheen tehnyttä autoilijaa kohtaan.

Kuten monesti aiemminkin olen kirjoituksissani todennut, fakta on, että kaikki ihmiset tekevät virheitä – myös liikenteessä. Syyllistämisen sijasta tehokkaampaa olisikin miettiä, miten voi jatkossa välttyä vastaavalta vaaratilanteelta.  Tähän pohdintaan kokovartalopeili on monesti kojelautakameraa suositeltavampi vaihtoehto.

Miksi farmariauto ajoi eteen?

Käytännössä pelkän videon perusteella on mahdotonta sanoa yhtä selkeää syytä, miksi farmariauto ajoi Antin eteen väistämisvelvollisuudestaan huolimatta. Käytännössä voimme vain arvailla asiaa. Tässä pari mahdollista teoriaa monien muiden lisäksi:

Teoria 1:

Antti kertoi tien olleen peilijäässä. Yleensä tämä kurjuus vielä maksimoituu risteysalueilla, joilla kiihdytellään ja jarrutellaan paljon.

On erittäin mahdollista, että vanhan takavetoisen farmariauton kuljettaja on arvioinut tien pinnan liukkauden väärin ja ajatellut ehtivänsä turvallisesti. Liukkaus on kuitenkin yllättänyt hänet eli vetävät takarenkaat ovat kevytperäisessä autossa alkaneet sutia, jolloin liikkeellelähtö ja nopeuden kiihtyminen ovat tapahtuneet paljon suunniteltua hitaammin.

Kukapa meistä ei olisi joskus arvioinut väärin tienpinnan liukkautta?

Teoria 2:

Kaksi Antin edellä ajanutta autoa ovat aikeissa kääntyä risteyksestä vasemmalle. He ovat siirtyneet ryhmityskaistalle ja peittävät vasemmalta lähestyvän farmariauton kojelautakameran kuvissa sangen tehokkaasti ja pitkään. Käytännössä kyseiset autot plokkaavat näkyvyyden myös toiseen suuntaan. Farmariauton kuljettaja ei siis näe Antin autoa, joka jää kääntyvällä kaistalla olevien autojen taakse piiloon.

Vastaava tilanne on esitetty oheisella videolla – tosin videolla sivutieltä tuleva tulee vastakkaiselta puolelta. Periaatteessa vastaavasta tilanteesta on kuitenkin kysymys.

1:49Liity oikein – näin vältyt tarpeettomilta läheltä piti -tilanteilta

Liittyjän tulisi ehdottomasti odottaa, että näköesteinä olevat muut autot ovat menneet ennen omaa liikkeellelähtöpäätöstään. Valitettavasti kaikki kuljettajat eivät kuitenkaan tiedosta tilanteeseen liittyvää riskiä ja toimivat ajattelemattomasti.

Riskien tunnistaminen ajoissa auttaa

Eräs turvallisen ajamisen keskeisistä elementeistä on kyky tunnistaa riskejä.  Kun kanssa-autoilija tekee liikenteessä virheen, voi hyvän riskientunnistustaidon omaava kuljettaja vielä välttää onnettomuuden omalla ennakoinnillaan.

Palataan tämän tiedon nojalla kojelautakameran videoon ja Antin autoon. Mitä pidempää turvaväliä pitää edellä ajavaan, sitä pienempi riski on jäädä katveeseen edellä ajavan siirtyessä ryhmityskaistalle.

Hyvä kysymys on, oliko Antilla riittävästi turvaväliä edellä ajavaan risteystä lähestyttäessä.

Kun edellä ajava auto kytkee suuntamerkin ja siirtyy ryhmityskaistalle, on aina syytä tiedostaa, että kääntyvä auto saattaa aiheuttaa näköesteen sivutieltä tulijalle. Ennakoiva kuljettaja nostaa kaasun ylös saman tien, tarvittaessa jopa hiljentää kevyesti jarruttamalla ja pyrkii katseellaan etsimään mahdollista sivutieltä tulijaa. Näin toimien hän saa tarvittaessa aloitettua jarrutuksen aiemmin ja alhaisemmasta nopeudesta, jos joku väistämisvelvollisuudestaan huolimatta pyyhkäiseekin eteen.

Hyvä turvalaite saattaa vielä pelastaa

Esimerkkitapauksessamme vältyttiin hiuksenhienosti onnettomuudelta. Antti kiitteli tilanteessa renkaiden jääpitoa.

Video olikin hyvä osoitus siitä, että kahden auton välisen vaaratilanteen syntyminen on aina kahden kauppa. Virheitä tapahtuu ajamisen eri osa-alueilla, molemmissa autoissa – siitäkin huolimatta, että vain toinen olisi juridisesti syyllinen onnettomuuteen. Hyvät aktiiviset turvalaitteet, tässä tapauksessa asialliset nastarenkaat, antavat tiettyyn rajaan saakka anteeksi ihmisille tyypillisiä, inhimillisiä virheitä. 

Lisää aiheesta:

Pitääkö hirvi väistää aina peräpuolelta? "Kuljettaja saattaa tehdä hölmön ja kohtalokkaan virheen"Miten päätieltä käännytään vasemmalle mahdollisimman turvallisesti?Asiantuntija kertoo, mitkä asiat huolestuttavat tällä hetkellä liikenteessäAuton kaista-avustin voi hämääntyä kriittisellä hetkellä: "Saattaa yllättää kohtalokkaasti"Toimi näin, jos joudut hirvikolariin – omilla valinnoillakin voi välttää onnettomuudenOhitettavakin voi mokata – vältä näitä yleisiä virheitä
LiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • ke19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa