Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miten päätieltä käännytään vasemmalle mahdollisimman turvallisesti?

Päätieltä poistuminen vasemmalle tuntuu usein vaaralliselta. Olennaista on toimia ennakoitavasti ja varautua muiden virheisiin.
Päätieltä poistuminen vasemmalle tuntuu usein vaaralliselta. Olennaista on toimia ennakoitavasti ja varautua muiden virheisiin.Autoliitto
Julkaistu 07.12.2024 11:31
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Oman toiminnan ennakoitavuus, maltti ja muiden virheisiin varautuminen ovat turvallisen kääntymisen keskeiset peruspilarit. Yhteispeliä ja tarkkaavaisuutta tarvitaan myös muiden ajoneuvojen kuljettajilta.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Päätieltä kääntyminen vasemmalle tuntuu usein aika vaaralliselta. Miten se onnistuisi mahdollisimman turvallisesti?

Vastaus: Ajoneuvon kuljettajan tulisi toimia aina niin, että hänen toimintansa on muiden tienkäyttäjien silmissä helposti ennakoitavissa. Tämän ennakoitavuuden merkitys korostuu entisestään, kun liikutaan maantienopeuksilla tai haasteellisissa olosuhteissa.

Suuntamerkki ja ryhmittyminen ajoissa

Kääntymistä aikovan kuljettajan tulee tarkkailla aktiivisesti liikennettä paitsi auton edessä – myös sen takana. Olennaista on kytkeä suuntamerkki ajoissa päälle – siis selvästi ennen kuin vauhtia aletaan hiljentää. Kun kääntyvä autoilija kytkee suuntamerkin ennen jarruvalojen syttymistä, näkyy se muille paremmin ja varmemmin: monessa autossa suuntamerkki saattaa – varsinkin pimeällä – lähes hävitä kirkkaiden jarruvalojen loisteeseen. 

Kun suuntamerkki on päällä, voi polttomoottoriautossa nostaa kaasupolkimen ylös ja antaa auton rullata hennolla moottorijarrutuksella eteenpäin. Mikäli taas ollaan liikkeellä sähkökäyttöisellä autolla, jossa on käytössä voimakas tai "yhden polkimen ajo" -tila, on tehopolkimen nosto tehtävä todella rauhallisesti. Turvallisuuden kannalta tärkeää on, että suuntamerkin kytkemisen jälkeen edetään hyvä tovi käytännössä lähes vapaalla rullauksella ennen kuin lähdetään nopeutta pudottamaan jarruttamalla, pyöräjarruja tai rekuperaatiojarrutusta hyödyntäen. 

rekuperaatiojarrutus

Lue myös: Yksi asia sähköautoista yllätti, kun toimittaja lähti kokeilemaan liukkaalla ajoa – "Vaikuttaa olennaisesti auton käyttäytymiseen"

Ennen jarruttamista jommallakummalla edellä kuvatuista tavoista on myös syytä ryhmittyä keskiviivan viereen. Näin saadaan suuntamerkki näkymään myös niille takaa tulijoille, jotka ajavat jonossa kauempana. Perässä ajavat autot voivat omalta osaltaan edesauttaa kääntyvän autoilijan suuntamerkin näkymistä takanaan ajaville siirtymällä lähemmäs oikeaa reunaa. Näin kääntymisen ei pitäisi tulla kenellekään jonossa ajavalle yllätyksenä.

Poikkeuksen edellä kerrottuun aiheuttavat sellaiset keliolosuhteet, joissa keskiviivan ympärillä on paljon höttöistä lunta tai sohjoa. Tällöin on turvallisuuden kannalta tärkeää, että vauhtia pudotetaan reippaasti ennen kuin sohjon tai lumen päälle mennään. Ryhmittyminen ennen tätä tuntuvaa nopeuden pudottamista on kyseisissä olosuhteissa pyrittävä hoitamaan – niin selvästi kuin mahdollista – vähemmän lumisen tai sohjoisen ajouran sisällä.

Nopeutta on muutenkin tärkeää alentaa ajoissa ja riittävästi. Paitsi keskiviivan seutu, myös ryhmityskaista on usein huomattavasti lumisempi, sohjoisempi tai liukkaampi kuin liikenteen pääasiassa käyttämä ajokaista tai -ura. 

Pyörät ja auto tien suuntaisina

Usein vasemmalle käännyttäessä joudutaan pysähtymään odottamaan vastaantulijoita. Tällaisessa tilanteessa on äärettömän tärkeää, että auto pysäytetään keskiviivan suuntaisesti ja sen ohjaus pidetään suorassa. Mikäli takaa tuleva epähuomiossa törmää kääntymisvuoroaan odottavan auton perään, lähtee auto törmäyksen voimasta todennäköisimmin siihen suuntaan, mihin sen pyörät osoittavat. Jos pyörät – tai jopa autoa – on käännetty valmiiksi vasemmalle, päädytään takaa tulleen törmäysiskun johdosta uuteen törmäykseen vastaantulevan ajoneuvon kanssa. Tämän lisäksi vinossa oleva auto vie kaistalta leveyssuunnassa enemmän tilaa, mikä saattaa varsinkin kapeammissa tien kohdissa haitata liikenteen sujuvuutta.

vasen2Mikäli joutuu pysähtymään väistämään vastaantulijaa, on tärkeää pitää auto ja pyörät tien suuntaisina.Autoliitto

Omaa kääntymisvuoroa odottaessa on syytä pysyä rauhallisena ja malttaa odottaa riittävän hyvää väliä. Varsinkin talvikelillä liikkeellelähtö ei välttämättä onnistu kovinkaan sähäkästi, jos vetävien pyörien alla on lunta, sohjoa tai jäätä. Kun oma vuoro sitten viimein koittaa, on vielä tärkeää varmistaa vasempaan sivupeiliin vilkaisemalla, ettei kukaan takaa tulevista ole lähtenyt epähuomiossa ohittamaan. Tämän varmistuksen jälkeen onkin sitten kääntymisen aika.

vasen3Juuri ennen kääntymispäätöstä on tärkeää vilkaista vasempaan sivupeiliin, ettei takaa tuleva ole lähtenyt ohittamaan.Autoliitto

Lue myös: Tiedätkö, mikä on suurin sallittu nopeus taajamassa?

Katso myös: Kymmentä vaille kaksi vai varttia vaille kolme? Tällä otteella pyörität rattia tehokkaasti

3:22Kymmentä vaille kaksi vai varttia vaille kolme? Tällä otteella pyörität rattia tehokkaastiAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen näyttää, millainen on oikea ote ohjauspyörästä ja kertoo, millaisia virheitä kuljettajat usein tekevät rattia käsitellessään. Hän näyttää myös erityisesti nuorten miesten suosiman vaarallisen rattiotteen.

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Pitääkö hirvi väistää aina peräpuolelta? "Kuljettaja saattaa tehdä hölmön ja kohtalokkaan virheen""Kaikkeen tähän on syytä varautua" – mitä autoilijan pitäisi muistaa lumikaaoksessa?Asiantuntija kertoo, mitkä asiat huolestuttavat tällä hetkellä liikenteessäAutoilija, tunnistatko oman kehityskohteesi? Ammattilainen neuvoo, millainen uudenvuodenlupaus kannattaa tehdäAutoilija voi viestiä muille vilkkujen lisäksi myös kaasupolkimella – hallitsetko nämä kaikki keinot?Miten viestiä liikenteessä muille autoilijoille? Yhtä tekoa asiantuntija pitää erityisen hienona eleenä
LiikenneturvallisuusLiikenneTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • Eilen19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille