Tutkimus paljasti ihmiset, keiden elinikää D-vitamiinilisien käyttö voi pidentää

8:53
Mitä hyötyä D-vitamiinipillereiden popsimisesta on? Katso videolta ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen haastattelu.

D-vitamiinilisien syöminen voi pidentää elinikää ja mahdollisesti ehkäistä sydän- ja verisuonitauteja, mutta hyödyt nähdään vain potilailla, joilla on D-vitamiinin vajausta. Tiedot käyvät ilmi Lancet Diabetes & Endocrinology -lehden julkaisemasta tutkimuksesta.

Tutkimuksessa tarkasteltiin 33 aiemman tutkimuksen ja 500 000 potilaan tietoja, ja niiden perusteella pieni veren D-vitaminipitoisuus liittyy suurentuneeseen riskiin sairastua sepelvaltimotautiin, aivoverenkiertohäiriöihin ja myös menehtyä niihin.

Toisessa analyysissa tutkijat hyödynsivät lähes 400 000 potilaan geenitietoja, joiden avulla he pystyivät paremmin erottamaan eri taustamuuttujien ja varsinaisten D-vitamiinitasojen vaikutukset. Tässä analyysissa terveyshyödyt näkyivät erityisesti potilailla, joiden veren D-vitamiinipitoisuus oli alle 25 nmol/l (nanomoolia litrassa). D-vitamiinin puutoksena pidetään alle 50 nmol/l:n pitoisuuksia.

Hyödyt tulivat näkyviin aina 40 nmol/l-pitoisuuksiin saakka, mutta sen jälkeen ne katosivat. Yhteys oli selvä kokonaiskuolleisuuden osalta, mutta sydän- ja verisuonitauteja koskevat tulokset olivat epäselvempiä.

Geenitietojen avulla tutkijat pysyivät tunnistamaan perimänsä vuoksi D-vitamiinin puutokselle alttiit potilaat, mikä lisää tulosten uskottavuutta. Tulosten valossa vaikuttaakin siltä, että ainakin D-vitamiinilisien kuolleisuushyödyt rajoittuvat potilaisiin, joilla on D-vitamiinin puutos. Havainnot eivät kumoa D-vitamiinin muita terveyshyötyjä.

Monella suomalaisella D-vitamiinin puute

D-vitamiinia syntyy iholla auringon UVB-säteilyn vaikutuksesta, mutta sitä saa myös ruoasta kuten kalasta sekä vitaminoiduista margariineista ja maitotuotteista. D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa muun muassa luiden haurastumista.

Suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia etenkin syys- ja talvisaikaan, ja tämän vuoksi D-vitamiinilisät ovat monille tarpeen. D-vitamiinin suositeltava kokonaissaanti Suomessa on yli 75-vuotiailla 20 mikrogrammaa vuorokaudessa ja muilla 10 mikrogrammaa. Etenkin talvisin saatetaan kuitenkin tarvita suurempia annoksia.

D-vitamiinin pitoisuus on riittämätön noin kolmanneksella suomalaismiehistä ja viidenneksellä naisista.

Katso myös video: Mitä haittaa ravintolisien turhasta käytöstä on?

2:09

Copyright 2021 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja