Tutkimus: Iltapäivälehdet kärjessä verkkouutisoinnissa

Iltapäivälehdet ovat internetsivujensa myötä palanneet kärkeen salamauutisoinnissa. Aikaero sähköisiin tiedotusvälineisiin on kaventunut vuorokaudesta muutamiin minuutteihin, käy ilmi Tampereen yliopiston journalismin yksikön tutkimuksesta.

Median murros on myös pakottanut iltapäivälehdet hakemaan uutta roolia lukijoiden arjessa, tutkimuksessa arvioidaan. Muun muassa tunnereaktioista kertominen on vallannut yhä enemmän alaa.

Keskeiset muutokset

Iltapäivälehtien levikkikehitys on tällä vuosituhannella kääntynyt laskuun, mutta verkon kävijämäärät ovat voimakkaassa kasvussa. Lehtien liikevaihto on samaan aikaan kasvanut, mutta tuloskunto heikentynyt. Iltalehti on kuronut umpeen Ilta-Sanomien markkinaosuutta.

Painetun iltapäivälehden lukijat ovat ikääntyneet. Lukeminen maaseudulla on vähentynyt ja kaupungeissa lisääntynyt. Entistä useampi lukee lehteä vain kerran tai pari viikossa.

Etusivuilla ja lööpeissä kuva on ajanut tekstin ohi. Rikosuutiset ovat kasvattaneet osuuttaan. Vaikutteita otetaan myös muista maista, suomalaiset eniten Ruotsista.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat