Tutkijat löysivät vanhimman koskaan havaitun mustan aukon: Kyseessä todellinen tuhoaja

Tähtitieteilijät ovat löytäneet vanhimman koskaan havaitun mustan aukon.

Kyseinen musta aukko on syntynyt maailmankaikkeuden alkuaikoina ja se syö emogalaksinsa kuoliaaksi.

Cambridgen yliopiston vetämä kansainvälinen tutkijaryhmä käytti havainnoimiseen James Webb -avaruusteleskooppia.

Tutkittu musta aukko on syntynyt yli 13 miljardia vuotta sitten, vain 400 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Massaltaan se vastaa muutamaa miljoonaa Auringon massaa.

Havainto on yllättänyt tutkijat, sillä se haastaa nykyisen käsityksen mustien aukkojen muodostumisesta. Tähtitieteilijät ovat uskoneet, että galaksien keskellä sijaitsevat supermassiiviset mustat aukot ovat muodostuneet miljardien vuosien aikana. Nyt havainto kuitenkin osoittaa, että näinkin suuria mustia aukkoja on ollut jo varhaisessa maailmankaikkeudessa.

Mustat aukot saattavatkin tutkijoiden mukaan olla syntyneet alunperinkin suurina tai sitten ne ovat imeneet materiaa viisinkertaisella vauhdilla, kuin on aiemmin ajateltu mahdolliseksi.

Pienessä GN-z11 galaksissa havainnoitu musta aukko onkin varsin ahne tapaus. Tutkijoiden mukaan musta aukko on luultavasti häirinnyt Voimallaan koko galaksin kehittymistä: Kun musta aukko kuluttaa liian paljon galaksissa olevaa kaasua, se samalla työntää kaasua pois kovan tuulen lailla. Tämä puolestaan saattaa lopettaa galaksissa tapahtuvan uusien tähtien muodostumisen, jolloin se lopulta tappaa koko galaksin hitaasti. Tappaessaan kotigalaksinsa mustalta aukolta loppuisi tosin itseltäänkin kasvun mahdollistava "ruoka".

Se on siinä! Musta aukko ahmaisi tähden syövereihinsä – tutkijat julkaisivat tapahtumasta kuvia: "Me pyöritämme edelleen päitämme" 0:40