Kaasuputkivaurion tutkinnassa esiin noussut mahdollinen Kiina-yhteys herättää paljon uusia kysymyksiä, arvioi sotatieteiden dosentti Ilmari Käihkö.
Keskusrikospoliisi (KRP) kertoi perjantaina, että tutkinnan painopisteenä on nyt kiinalaisen konttialuksen Newnew Polar Bearin mahdollisen osallisuuden selvittäminen Balticconnector-kaasuputken vaurioitumiseen. Aluksen liikkeet sopivat KRP:n mukaan yhteen kaasuputkivaurion syntyajan ja -paikan kanssa.
Alkuvaiheessa julkiseen keskusteluun nousi epäilyksiä siitä, että Venäjä saattaisi olla Itämeren vedenalaisen infrastruktuurin vaurioiden taustalla. Käihkön mukaan esille noussut mahdollinen Kiina-yhteys sekoittaa pakkaa.
– Mitkä ne Kiinan motiivit tässä sitten olisivat valtiollisena toimijana, tai mitkä jonkin kiinalaisen yrityksen motiivit olisivat, jos tämä on tahallinen teko? Käihkö pohtii.
– Tämä herättää paljon uusia kysymyksiä eikä ainakaan helpota tilannetta.
Kiinan ei tiedetä olleen kovinkaan kiinnostunut Euroopan asioista tällaisessa mielessä, Käihkö kertoo. Hän myös kysyy, mikä olisi Kiinalle aiheutuva hinta, jos se jäisi kiinni sabotaasista Itämerellä.
Käihkön mukaan spekulaationa tulee mieleen, että Kiina auttaisi Venäjää tekemään sabotaasia. Hänen mukaansa ei kuitenkaan ole aivan itsestään selvää, miten Venäjä hyötyisi tällaisesta.