Itämeren kaasuputki- ja kaapelivauriot aiheutti yksi laiva, arvioi hybridiosaamiskeskuksen Savolainen

Ison-Britannian kuninkaallisen merivoimien alus Turussa – Mikä on näiden alusten läsnäolon merkitys Itämeren turvallisuuden kannalta? 3:06
Videolla Savolainen kertoo ankkuriteorian lisäksi siitä, miten tiivistyvän yhteistyön avulla tehostuva valvonta Itämerellä toivottavasti jatkossa havaitsisi meren ”kummajaiset” ja löytäisi ”rötöstelijät”.

On todennäköistä, että Balticconnecor-kaasuputken rikkoutumisen aiheutti ankkuri, mutta lopullista selvyyttä syyllisiin voi olla vaikea saada, toteaa Euroopan hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtaja Jukka Savolainen.

– Tässä alkaa olla aika hyvä pysyä ankkuriteoriassa. Tässä tulee käymään ehkä niin, että joku isohko laiva on raahannut ankkuria perässään ja nämä kaikki kolme kohdetta ovat siinä kärsineet, hän arvioi.

– Sitten sanotaan, että ”voi voi, tämä oli vahinko”, eikä pystytä näyttämään suoraan, että joku on käskenyt sen tekemään.

Mainitut kolme tuho-kohdetta ovat Balticconnector-kaasuputki sekä Suomen ja Viron ja Ruotsin ja Viron väliset tietoliikennekaapelit. 

Suomen keskusrikospoliisi on kertonut tutkivansa alusten liikkeitä kaasuputken vaurioitumisen aikaan. KRP nimesi tiedotteessaan kiinalaisen Newnew Polarbear -aluksen sekä venäläisen ja Rosatomin omistavan Sevmorput-aluksen. 

Savolainen pitää tapausta ennakkotapauksena, jonka yhteydessä on syytä tarkkailla Naton reaktiota.

Nato on kertonut partioivansa Itämerellä jatkossa enemmän merenalaiseen infrastruktuuriin kohdistuneiden vahinkojen vuoksi. Haastattelussa Savolainen kertoo siitä, miten lisääntyvän yhteistyön avulla toivottavasti havaittaisiin Itämerellä kulkevat ”kummajaiset” ja löydettäisiin ”rötöstelijät”.

Lue myös:

    Uusimmat