Tutkija istui vuoden ysiluokan takarivissä: "Tryhardaaminen" kiellettyä – huumori pakollista

Ysiluokkalaiset kertovat, miksi haluavat istua takarivissä 1:32
Ysiluokkalaiset kertovat, miksi haluavat istua takarivissä.

Väitöskirjatutkija Leea Lakka halusi selvittää, miksi lukemisen ja kirjoittamisen taito suomalaisnuorilla rapistuu. Hän seurasi kahden ysiluokan toimintaa takarivistä käsin ja sai huomata, kuinka "koulun oppositio" väistelee oppimista kaikin keinoin. 

Koulun oppositio viittaa Lakan näkemykseen takarivin roolista luokissa. Hän vertaa ysiluokkaa pienimuotoiseen yhteiskuntaan, jossa takarivi muodostaa oman yhteisönsä. 

Keskiössä takarivissä on oppimisen ja opettajan vastustelu. 

Lakan tutkimuskohteena olevissa luokissa tähän porukkaan kuului noin viidesosa oppilaista. 

Osa heistä on "selvästi alisuorittamassa" – joillekin taas koulunkäynti on vaikeaa jo muutenkin. Hän kuvailee takarivin oppilaita ”heterogeeniseksi porukaksi”.

Helpolla menestykseen?

Oppimista vastustelevien takarivin oppilaiden arvosanat ovat lähes järjestäen suhteellisen vaatimattomia. 

Lakka nostaa Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa esille, että ympäröivä porukka vaikuttaa merkittävästi takapenkkiläisten oppimiseen. Helppouden pyrkimys on jatkuvaa. 

– Läppä eli huumori lävistää kaiken toiminnan. Harvoin takarivissä on sellaista tilannetta, että totisesti käytäisiin hommaan kiinni. 

Takarivissä kaikkeen suhtaudutaan siis enemmän tai vähemmän huvittuneena. 

– Lyödään lekkeriksi, vastaillaan puuta heinää, lisäillään meemejä tai soitetaan Youtubesta musiikkia sen sijaan, että tehtäisiin tehtävää, hän täsmentää.

"Miks sä tryhardaat"

Huumorin vastakohtana voidaan nähdä kunnolla yrittäminen, eli niin sanottu "tryhardaaminen". Tämä ei sovi takarivin toimintakulttuuriin. 

– Eli jos kaveri lähtee tekemään jotain, mitä opettaja on pyytänyt, aletaan nopeasti käymään keskustelua, että ”miks sä tryhardaat”, Lakka avaa termiä. 

Tryhardaaminen on kuitenkin sallittua, mikäli siihen on pakotettu esimerkiksi kotona. 

Lakka mainitsee pienimuotoisen pakottamisen hyödylliseksi keinoksi myös koulussa. Usein työhön ryhdytään, kun opettaja sanoo, että nyt on pakko. 

Lakka toteaa, eriytyminen ja oppimisesta etääntyminen kouluissa tuskin ainakaan parantaa lukemisen ja kirjoittamisen taitoa. 

– Ne meidän kaivatut lukutaitopisteemme saataisiin nousuun siten, että tehtäisiin päättäväistä politiikkaa. 

Katso videolta koko Lakan haastattelu Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Mitä tapahtuu ysiluokan takarivissä? Tutkija vietti siellä vuoden 9:33

Lue myös:

    Uusimmat