Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Turma-Teslan tekninen tutkinta kumoaa kuljettajan väitteet? Kiinan traagisesta onnettomuudesta tihkuu tietoa

Reuters
Julkaistu 04.03.2023 13:27

Ville Järveläinen

Teslan "kaasupoljin" oli auton teknisestä tutkinnasta vuotaneiden tietojen mukaan pohjassa ennen törmäystä, vaikka kuljettaja sanoi yrittäneensä jarruttaa. Marraskuussa Kiinassa sattuneessa onnettomuudessa kuoli kaksi ihmistä.

Kerroimme viime marraskuussa Tesla-kuljettajan vaarallisesta kaahauksesta, joka johti kahden sivullisen kuolemaan Kiinan Chaozhoussa. Valvontakameroista kerätyn videomateriaalin voit katsoa artikkelin yläpuolelta.

55-vuotiaan kuljettajan mukaan Model Y kiihdytti itsestään aivan yllättäen, eikä hän saanut vauhtia hidastumaan, vaikka sanoi painaneensa jarrua. Auto pysähtyi vasta rajun törmäyksen seurauksena parin kilometrin päässä lähtöpaikasta.

Kuljettaja osui autollaan kahteen polkupyöräilijään ja kahteen moottoripyöräilijään. Uhreista kaksi kuoli ja kolme loukkaantui vakavasti, mukaanlukien kuljettaja itse. Hän ei ollut päihteiden vaikutuksen alaisena.

Lue myös: Järkyttävä video Kiinasta: Tesla-kuskin kaahaus tappoi kaksi sivullista – kuljettaja syyttää autoa

Lisää tietoa

Kiinalaislähteistä tihkuneista tiedoista uutisoivan Teslaratin mukaan auton data paljasti, että kiihdytyspoljin oli pohjassa koko kaahauksen ajan, eikä jarrua painettu. Tätä havaintoa tukee myös huomio, jonka voi tehdä artikkelin yläpuolella olevalta videolta: auton jarruvalot eivät palaneet koko aikana.

Edes tämä havainto ei sulje pois teknisen vian mahdollisuutta sataprosenttisella varmuudella, mutta kyseessä ei olisi ensimmäinen eikä edes toinen kerta, kun sähköauto kiihtyy yllättäen inhimillisen virheen seurauksena.

Virallista loppuraporttia tapauksesta ei ole vielä julkaistu, vaan kiinalaislähteistä kerätyt tiedot perustuvat kuviin, jotka on väitetysti otettu auton teknisestä tutkinnasta laaditusta raportista.

Artikkeli jatkuu Twitter-upotuksen alla.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Vaikka Teslan kohdalla monesti spekuloidaan sen Autopilot-ajoavustimen toiminnalla sekä turvallisuudella, ja onnettomuuksia on sen piikkiin laitettukin, ei toiminto ollut tiettävästi tällä kertaa kytkettynä.

Park-napin paineleminen paniikissa ei auttanut

Auton tallentamien tietojen mukaan kuljettaja oli yrittänyt laittaa auton vaihdetta P-asentoon useaan otteeseen ennen törmäystä. Park-napin painamisen pitkään pitäisi hidastaa auto pysähdyksiin, mutta kuljettajan tekemät painallukset eivät olleet riittävän pitkiä. Toiminnosta kerrotaan myös Model Y:n suomenkielisessä ohjekirjassa:

– Jos jarrut eivät toimi kunnolla ja syntyy hätätilanne, pysäytä ajoneuvo painamalla ajovivun Park-painiketta ja pitämällä sitä painettuna. Pysäytä ajoneuvo tällä tavalla vain silloin, kun se on ehdottomasti tarpeellista.

Turma-auton datan mukaan sillä oli nopeutta 164 kilometriä tunnissa viisi sekuntia ennen törmäystä. Tämän jälkeen ohjauspyörää käännettiin 25 astetta, ja vauhti laski hetkellisesti 159 kilometriin tunnissa. Törmäys tapahtui 163 tuntikilometrin nopeudessa.

Kiinassa sattui marraskuussa toinenkin vastaava tapaus, jossa kuljettaja ei omien sanojensa mukaan saanut rajusti kiihdyttänyttä autoaan hidastamaan vauhtia jarrupoljinta painamalla. Tässä tapauksessa ei syntynyt henkilövahinkoja, vaan kuljettaja onnistui ottamaan tilanteen hallintaansa ohjaamalla auton väkisin päin kaidetta.

Lue myös: Menivätkö vaihteet sekaisin? Kaksi kuoli autovalmistajan pääkonttorilla tapahtuneessa karmeassa onnettomuudessa

Lähteet: Teslarati, Carscoops

Lisää aiheesta:

Järkyttävä video Kiinasta: Tesla-kuskin kaahaus tappoi kaksi sivullista – kuljettaja syyttää autoaPariisin Tesla-onnettomuus luultua vakavampi: Yksi kuoli, 20 loukkaantui – auton vai kuljettajan syy?Mystisen Tesla-kolarin ympärillä vellovat väitteet asettuvat tämän faktan myötä uuteen valoonKohutun Autopilotin ei pitäisi toimia, jos ketään ei ole ratin takana, mutta kuinkas kävikään: "Pelottavaa tajuta"Palavan Teslan sammuttamiseen kului neljä tuntia ja yli 100 000 litraa vettä – kaksi tappaneessa törmäyksessä outoja yksityiskohtiaKammottava video: Tesla-kuski kaahasi päin punaisia 200 km/h ja törmäsi katumaasturiin – syyttää "vaarallista risteystä"
AutotTeslaAuton toimintaUlkomaatLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • Eilen11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • pe17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • pe15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • pe12:33
    Liikennevalvonta

    MTV tutustui: Mitä löytyy "peltipoliisin" sisältä? Tolpan hinta jopa kymmeniä tuhansia euroja