Kuluttaja hakee pakettinsa yhä harvemmin Postin myymälästä. Nykyään lähetys toimitetaan usein pakettiautomaattiin, joita asennetaan kiivaaseen tahtiin niin kauppakeskusten auloihin kuin taloyhtiöiden rappukäytäviin.
Postin palvelupisteverkoston johtaja Lasse Huttunen kertoo, että Postin verkostossa on pakettiautomaatteja tällä hetkellä noin 1 450. Niistä liki 500 on asennettu tämän vuoden aikana.
Kesäkuun alussa Posti päätti kahdet yt-neuvottelut, joiden seurauksena yhtiö vähentää 200 työpaikkaa. Vähennykset koskevat muun muassa Postin palvelupisteitä, ja samalla yhtiö karsii 18 omaa myymäläänsä.
Posti kertoi kuluneella viikolla, että noin 700 paketti- ja verkkokauppaliiketoiminnassa työskentelevän ihmisen työehdot muuttuvat marraskuussa. Työntekijäpuoli puolestaan sanoi torstaina, että se aloittaa käsittely- ja lajittelutoimintojen lakon niin, että työntekijät eivät mene sunnuntain myöhäisillasta alkaen töihin. Lakko kestää ensi keskiviikkoon.
Lue myös: Kela varoittaa: Postilakko voi viivästyttää etuuksia
Posti ilmoitti kesäkuussa myös muuttavansa pakettikuljetuksiaan koko maassa. Jatkossa paketit kuljetettaisiin asiakasta lähimpänä sijaitsevaan Postin palvelupisteeseen, joka on asiakkaan kotiosoitteesta riippuen joko pakettiautomaatti tai Posti. Tähän asti paketit on ensisijaisesti viety lähimpään Postiin, ellei asiakas itse ole valinnut tiettyä noutopistettä.
