Tunnettu kuntovalmentaja suomii crossfit-lajia – kutsuu suosittua treenityyliä "huijaamiseksi"

Kokeile lankutusta! Tässä viisi tapaa tehdä suosittu liike

Jillian Michaels ei pidä Crossfit-lajista, ja kertoo, miksi hänellä on ongelma lajiin kuuluvan "kippaamisen" kanssa.

Suurin pudottaja -ohjelmasta tuttu treenaaja Jillian Michaels on tunnettu suorasanaisista kommenteistaan. Michaels on ottanut hampaisiinsa suositun crossfit-lajin.

Ei tarpeeksi monipuolinen laji

Michaelsin mukaan crossfit ei ole lajina tarpeeksi monipuolinen eikä se siten auta kasvattamaan voimaa, ketteryyttä ja liikkuvuutta niin paljon kuin ideaalitilanteessa olisi mahdollista.

Michaelsin mukaan harjoitteissa ei haasteta kehoa useista eri kulmista, eikä liikkeitä ja niiden laatua vaihdella tarpeeksi, koska samoja liikkeitä tehdään treenistä toiseen.

– Eikö pitäisi valita treeni, jossa on enemmän joustavuutta ja voimaa? Michaels kysyy Shape-lehden videolla. 

Ihmettelee "kippaamisen" suosiota

Michaelsilla on myös ongelma crossfittiin kuuluvan "kippaamisen" kanssa. Kippaamisella tarkoitetaan liikkeitä, joihin haetaan voimaa vartalon heilautusta hyväksi käyttäen.

– Miksi? Oikeasti. Haluan ymmärtää, miksi tavalliset ihmiset kippaavat fitness-treeneissään sen sijaan, että tekisivät tiukkoja versioita näistä harjoitteista, jotka kehittäisivät voimaa koko liikkeen kautta, Michaels kysyy.

Michaelsin mielestä kippaustekniikkaa "kutsutaan huijaamiseksi", koska liikkeen suorittamisessa auttaa liikevoima lihasvoiman sijaan.

Keskittyisi treenaamaan arkea parantavalla tavalla

Michaels on kuullut kippaamisen auttavan esimerkiksi tekemään mahdollisimman paljon toistoja. Hän kuitenkin kyseenalaistaa tekniikan hyvän puolet: Michaelsin mukaan kippaamisen hyödyt saa turvallisemmin, jos liikkeet tekee niin sanotulla perinteisellä tavalla ja tehokkaasti.

– Mutta onko se todella treenaamisen pointti? Tehdä enemmän toistoja? Vai onko pointtina kerätä funktionaalista voimaa? Ilmiselvästi minusta funktionaalinen voima on paljon tärkeämpää fyysiselle aktiivisuudellesi. Milloin sinun täytyy arjessa nostaa itsesi ylös tai jonkin yli 50 kertaa putkeen? Niinpä.

Michaels keskittyisi treenaamaan tavalla, joka auttaa tekemään arjessa tarvittavia asioita ilman pelkoa loukkaantumisesta.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja