Tulossa synkkä vuosi: Miksi motoristit ajavat kuolemaan?

Kuluvasta vuodesta on tulossa moottoripyöräilijöille synkkä.

Alkuvuoden aikana moottoripyöräonnettomuuksissa on kuollut jo yhtä monta ihmistä kuin koko viime vuoden aikana yhteensä. Tänä vuonna tieliikenteessä on menehtynyt 21 moottoripyöräilijää.

Viimeisin motoristin hengen vaatinut onnettomuus sattui Laukaalla, kun 16-vuotias poika kuoli törmättyään kevytmoottoripyörällään sillan poikki viritettyyn kiipeilyköyteen.

Tammi–heinäkuun aikana tieliikenteessä on kuollut enemmän motoristeja kuin vastaavana ajanjaksona koko 2000-luvulla.

Liikenneturvan koulutuspäällikkö Antero Lammi uskoo, että kuolonkolarien määrän kasvua selittää osaltaan kaunis ja lämmin kesä.

Syytä saattaa Lammen mukaan olla myös motoristien ajotaidoissa.

–Moottoripyörät ovat vuosien myötä muuttuneet yhä suuremmiksi ja voimakkaammaksi. Voi miettiä, ovatko ihmisen kyvyt hallita niitä kasvaneet ihan samassa suhteessa. Väittäisin, että ei, Lammi sanoo.

Tieliikenteessä olevien moottoripyörien määrä lisääntyy jatkuvasti.

– Ei moottoripyörien määrällä voi selittää onnettomuuksien kasvua. Sellainen kehitys on pystyttävä estämään, Lammi sanoo.

Motoristi Pamela Fingerroos syyttää onnettomuuksien kasvusta liikennekulttuuria.

– Välinpitämättömyys toisia ihmisiä kohtaan. Ja nopeus, eihän kukaan noudata liikennesääntöjä. Jos nopeusrajoitus on kahdeksankymppiä, niin kyllä siellä yhdeksääkymppiä ja satasta ajetaan, Finggerroos sanoo.

Liikenneturvan tilastojen mukaan riskialteimpia kuljettajia ovat nuoret ja keski-ikäiset.

Onnettomuuksille useita syitä

Lammen mukaan vakavien moottoripyöräonnettomuuksien syyt ovat vaihtelevat. Yksi tyypillinen onnettomuusryhmä ovat suistumisonnettomuudet, jotka johtuvat liian suuresta nopeudesta.

– Sitten meillä on ihan selkeätä kohellusta humalassa, huumeissa ja ilman niitä. Kolmas ryhmä ovat klassiset moottoripyöräonnettomuudet, missä auto ajaa kolmion takaa moottoripyörän eteen tai kääntyy moottoripyöräilijän eteen. Nämä onnettomuudet voitaisiin välttää paremmalla havainnoinnilla ja ennakoinnilla, Lammi sanoo.

Vaikka kuolonkolarien määrä on kasvussa, valoa tunnelin päässä näkyy, sillä moottoripyöräonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on kääntynyt parina viime vuonna laskuun.

Kuolonkolareiden osalta viimeisen kymmenen vuoden tilastoennätys saattaa sen sijaan vielä rikkoontua. Vuonna 2008 tieliikenteessä kuoli 33 motoristia.

(MTV3)

Katso Jenni Rantalan juttu: (Kymmenen Uutiset 1.8.2013)

Lue myös:

    Uusimmat