Tulli: Uusi autoverotus käyttöön jo tiistaina

Tulli ottaa uuden autoverotuksen käyttöön käyttöön jo ensi tiistaina. Tullin esimerkkilaskelman mukaan esimerkiksi vuoden 1999 mallia olevan Mercedes-Benz E 220 CDI:n, jolla on ajettu noin 50000 kilometriä, verotus putoaisi nykyisestä yli 40 prosenttia.

Tulli ryhtyy jo ensi tiistaista alkaen soveltamaan käytettyjen autojen verotuksessa uutta, EY-tuomioistuimen eilen antaman päätöksen mukaista käytäntöä.

Tullin nettisivuille valmistuu siihen mennessä myös verolaskuri, jonka avulla asiakkaat voivat laskea suuntaa-antavia arvioita autoveron määrästä, Tulli tiedotti tänään.

EY-tuomioistuimen päätöksen vaikutuksia selvittänyt Tullihallitus laatii parhaillaan tullipiireille ohjeita siitä, kuinka autojen verotus jatkossa toimitetaan. Verotuksen pohjana käytetään vastaavan uuden auton yleistä kotimaista kuluttajahintaa, joka kerrotaan tullin määrittelemällä verotusarvoprosentilla. Sen jälkeen verotusarvosta tehdään mm. perus- ja ikävähennykset.

Tullin tiedotteessa laaditun esimerkkilaskelman mukaan esimerkiksi vuoden 1999 mallia olevan Mercedes-Benz E 220 CDI:n, jolla on ajettu noin 50000 kilometriä, verotus putoaisi nykyisestä runsaasta 29000 eurosta noin 18000 euroon eli yli 40 prosenttia.

Vero määritellään kahden laskelman avulla

Käytettyjen EU-autojen vero määritellään ensi tiistaista lähtien kahden erillisen laskelman avulla. Tulli tekee verosta autoverolakia soveltavan laskelman sekä vertailulaskelman, jolla varmistetaan, ettei autoveroa kanneta enempää kuin sitä on jäljellä samanlaisessa Suomessa rekisteröidyssä käytetyssä ajoneuvossa. Tätä edellyttää EY-tuomioistuimen torstainen päätös.

Vero määrätään alempaan lukuun päätyvän laskelman mukaan. Verotuksen pohjana käytetään vastaavan uuden ajoneuvon yleistä kotimaista kuluttajahintaa, joka kerrotaan Tullin määrittelemällä verotusarvoprosentilla. Tällä poistetaan ns. kaupan portaan eli tukkukauppiaan, vähittäiskauppiaan tai kuluttajan vaikutus verotusarvoon. Käytetyn bensiinikäyttöisen henkilöauton verotusarvoprosentti on 35 ja dieselkäyttöisen auton 33.

Kertolaskun jälkeen laskentaa jatketaan autoverolain mukaisesti eli verotusarvosta tehdään muun muassa perus- ja ikävähennykset. Vertailulaskelmassa Tulli määrittelee verotettavan auton markkina-arvon Suomessa, ja tämä arvo kerrotaan Tullin määrittämällä vertailuveroprosentilla. Bensiinikäyttöisillä henkilöautoilla se on 29 prosenttia ja dieselkäyttöisillä 30.

Verotusarvo- ja vertailuveroprosentit perustuvat otantaan Tullin autoveropäätöksistä. Kahden laskelman avulla saatuun autoveroon lisätään arvonlisävero. EY-tuomioistuin totesi päätöksessään, että autoverosta voidaan jatkossakin kantaa arvonlisävero.

(MTV3-STT)

Valtiovarainministeri Sauli Niinistö on väläyttänyt mahdollisuutta uusiin verotyyppeihin valtion verotulojen takaamiseksi.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tyrmää Niinistön esityksen mahdollisesta ympäristöverosta, koska autoilua verotetaan Suomessa jo monin eri tavoin.

(Huomenta Suomi 20.09.2002)

Lue myös:

    Uusimmat