Tulkit järjestivät tänään kello 10.20 kolmen minuutin työnseisauksen. Kieliasiantuntijat ry:n tiedotteen mukaan mielenilmauksella vastustetaan huonoja työehtoja ja julkishallinnon lähes pelkästään hintaan perustuvia kilpailutuksia.
Ongelmaksi on tulkkien näkökulmasta muodostunut se, että tulkkausta on mahdollista tilata etukäteen tai hätätilanteissa niin sanottuna pikatulkkauksena puhelin- tai videoyhteydellä erilaisten sovellusten kautta. Laskutus on useimmiten minuuttiperusteinen.
Eräs MTV Uutisten tavoittama tulkki kertoo sovelluksen hankaloittavan ajankäytön suunnittelua ja vapaa-aikaa.
Mikäli tulkki osaa Suomessa kysyttyjä kieliä, kuten venäjää tai arabiaa, hälytykset voivat tulla vaikka keskellä yötä.
– Jos tulkkitoimistosta soitetaan keskellä yötä, otan puhelun vastaan. Muuten pidän sovelluksen pois päältä, hän sanoo.
Toinen, yli 10 vuotta sekä omalla toiminimellä että alihankkijana työskennellyt tulkki kertoo välttäneensä tulkkaussovellusten käyttöä.
– Mielestäni sen käyttö on tulkkien ja kääntäjien ammattikunnan arvojen sekä sääntöjen vastainen. Olen nimennyt tämän Uber-tulkkaukseksi ja tästä eräs esimies oli närkästynyt, hän kertoo.
– Lisäksi tulkin tulisi päivystää pitkin päivää, päivystyksestä ei kukaan maksa. Jos vaikka tulkki ottaisi vastaan pikasovelluksen kautta työtä ollessaan kotinsa ulkopuolella, niin on hyvinkin mahdollista, että salassapitositoumus rikkoutuu tai vaarantaa tulkattavan oikeusturvaa.
Onko tulkilla tarvittavaa osaamista?
Tulkkauspalveluja tarjoavasta Túlkasta kerrottiin Helsingin Sanomille maaliskuussa, että pikatulkkausten osuus yhtiön tilauksista on ollut 49 prosenttia tänä vuonna. Korona on lisännyt etätulkkausten suosiota.
