Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Tulevaisuuden koulussa oppilaiden pitäisi saada opiskella kiinnostuksensa mukaisesti"

Asiantuntijoiden mielestä tulevaisuuden koulun pitäisi suhtautua tekniikkaan uudella asenteella.
Asiantuntijoiden mielestä tulevaisuuden koulun pitäisi suhtautua tekniikkaan uudella asenteella.All Over Press
Julkaistu 16.02.2018 16:45

MTV UUTISET - STT

Peruskouluihin tarvitaan yksilöllisempää opetusta, linjaavat kasvatusalan asiantuntijat.

Peruskoulujen omaksuma käsitys tasa-arvosta on vanhentunut, sanoo professori Jouni Välijärvi Jyväskylän yliopistosta.

– Nykyisen peruskoulun peruskivenä on se, että opetus on kaikille sama ja yhteinen. Tämä ei meidän näkökulmasta enää riitä. Me olemme nyt hyvin erilaisessa tilanteessa kuin 70-luvulla, kun tämä rakennelma luotiin.

Välijärvi on vetänyt opetusministeriön asettamaa asiantuntijaryhmää, joka on pohtinut peruskoulun uudistamista. Ryhmä luovutti linjauksensa opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle (kok.) perjantaina Helsingissä.

Asiantuntijoiden mukaan tasa-arvo toteutuu kouluissa parhaiten silloin, kun oppilaiden erilaiset taustat huomioidaan paremmin ja heille tarjotaan yksilöllisiä tapoja oppimiseen. Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi eri tiloissa ja ryhmissä tapahtuvaa opetusta.

– Jos jollakin on joissakin aineissa ongelmia, ei välttämättä ole paras ratkaisu, että hän menee sen ryhmän mukana, jonka kanssa on sattunut kouluun tulemaan, Välijärvi sanoo.

Professorin mielestä tulevaisuuden koulussa ei välttämättä tarvita luokka-asteita lainkaan. Tavoitteena pitäisi olla se, että oppilaat saisivat kukin kiinnostustensa mukaiset valmiudet työelämään.

– Koulun ja työelämän välinen raja on sekoittumassa. Peruskoulun tehtävä on tarjota mielekkyys ja motivaatio.

Tasapäistävä opetus on Välijärven mukaan johtanut siihen, että liian monet kadottavat peruskoulussa motivaation oppimiseen. Myös poikien ja tyttöjen väliset osaamiserot ovat revenneet suureksi ja etenkin poikien lukutaito on heikentynyt.

Oppilaat osaavat kiertää kiellot

Asiantuntijoiden mukaan oppilaat voisivat suunnata enemmän koulujen ulkopuolelle ja teknologiaa voisi hyödyntää paljon nykyistä enemmän.

– Me vieläkin puhutaan siitä, saako teknologia tulla sinne luokkaan. Koko kysymys on epämielekäs. Nuoret ovat syntyneet ihan toisenlaiseen maailmaan, Välijärvi sanoo.

Välijärven mielestä suomalaiset ovat kyllä eteviä teknologian kehittämisessä, mutta innovatiivisuus loppuu, kun teknologiaa pitäisi ryhtyä hyödyntämään.

– Jos koulussa kaikki asiat kielletään, se haastaa vain kiertämään kiellot.

Tulevaisuuden koulua koskevat linjaukset julkistettiin uudenkarheassa Helsingin Kalasataman peruskoulussa, jonka tiloissa on kiinnitetty erityistä huomiota innostavaan oppimisympäristöön. Koulussa on paljon avoimia tiloja ja värikkäitä huoneita, joihin eri-ikäiset oppilaat voivat kokoontua.

– Rajoitteet ovat enemmän aikuisten päässä. Lapsethan liikkuvat hyvin luontevasti eri tiloissa, sanoo koulun rehtori Jukka Ihalainen. 

Lisää aiheesta:

Opetusministeri kieltäisi mobiililaitteet myös välitunneilla – "Koulussa pitäisi olla myös kirjoja"Suomen Pisa-menestys romahti – opettajat listaavat kolme syytä Viisi väitettä peruskoulusta – tutkija kyseenalaistaa yleisiä ajatusmalleja: "Tämä voi vähän opettajia loukatakin"Uudelle opetussuunnitelmalle kovaa kritiikkiä, ulkomailla oppimistulokset heikentyneet: "Ilmiöoppimisessa pitää ottaa huomioon lapsen ikä – itseohjautuvuus kehittyy hitaasti"Lapsen ei tarvitse opettaa itseään, muistuttaa Opetushallitus – Opetusneuvos teroittaa opettajien roolia: "Kaiken pitää olla suunniteltua"Opettajat avautuvat nykykoulun ongelmista: Osa oppilaista aiempaa kiltimpiä, osalla menee entistä huonommin – ”Annamme koko ajan parempia numeroita, vaikka taidot ovat heikentyneet”
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 00:05
    Kadonneet

    Poliisin Espoossa etsimä mies löytynyt

  • 00:01
    Suomi

    Suomalaisilta kysyttiin ajatuksia maan tulevaisuudesta: Karu tulos

  • Eilen21:07
    Kadonneet

    Oletko nähnyt tätä naista? Poliisilla etsintäoperaatio

  • Eilen20:38
    Yle

    Taloussanomat: Yle aikoo palauttaa työntekijöiden tulos- ja kannustepalkkiot

  • Eilen19:47
    Kulttuuri

    Taidetestaajien Keskinen: Balettiesitys olisi pitänyt keskeyttää