Peruskouluihin tarvitaan yksilöllisempää opetusta, linjaavat kasvatusalan asiantuntijat.
Peruskoulujen omaksuma käsitys tasa-arvosta on vanhentunut, sanoo professori Jouni Välijärvi Jyväskylän yliopistosta.
– Nykyisen peruskoulun peruskivenä on se, että opetus on kaikille sama ja yhteinen. Tämä ei meidän näkökulmasta enää riitä. Me olemme nyt hyvin erilaisessa tilanteessa kuin 70-luvulla, kun tämä rakennelma luotiin.
Välijärvi on vetänyt opetusministeriön asettamaa asiantuntijaryhmää, joka on pohtinut peruskoulun uudistamista. Ryhmä luovutti linjauksensa opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle (kok.) perjantaina Helsingissä.
Asiantuntijoiden mukaan tasa-arvo toteutuu kouluissa parhaiten silloin, kun oppilaiden erilaiset taustat huomioidaan paremmin ja heille tarjotaan yksilöllisiä tapoja oppimiseen. Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi eri tiloissa ja ryhmissä tapahtuvaa opetusta.
– Jos jollakin on joissakin aineissa ongelmia, ei välttämättä ole paras ratkaisu, että hän menee sen ryhmän mukana, jonka kanssa on sattunut kouluun tulemaan, Välijärvi sanoo.
Professorin mielestä tulevaisuuden koulussa ei välttämättä tarvita luokka-asteita lainkaan. Tavoitteena pitäisi olla se, että oppilaat saisivat kukin kiinnostustensa mukaiset valmiudet työelämään.
– Koulun ja työelämän välinen raja on sekoittumassa. Peruskoulun tehtävä on tarjota mielekkyys ja motivaatio.
