Nykyinen opetussuunnitelma on ollut jo muutaman vuoden käytössä, ja saman ajan se on ollut arvostelun kohteena.
Psykologian tohtorin mukaan uudessa opetussuunnitelmassa korostettu ilmiöoppiminen ei sovellu liian pienille oppilaille. Kasvatuspsykologian professorin mukaan juuri kehitys pitää suomalaisen opetuksen tason hyvänä mutta peräänkuuluttaa opettajien koulutuksen parantamista.
Kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka Helsingin yliopistosta muistuttaa, että kehitys ja uudistukset pitävät suomalaisen koulun maailman kärkiluokassa.
– Suomalainen koulu ei ole kulttuurisäilyke. Ei ole muutosta muutosten vuoksi vaan kun yhteiskunta muuttuu, myös tarpeet muuttuvat.
Lonka kuitenkin peräänkuuluttaa, että uudistuksia ei pidä tehdä ilman rahaa.
– Ongelmana on se, että on tapahtunut liikaa samaan aikaan. Meillä on yhä heterogeenisempi oppilasaines, hyvin kunnianhimoinen opetussuunnitelma ja samaan aikaan säästetään. Sellainen yhtälö ei koskaan toimi, että samaan aikaan tehdään uudistuksia ja säästetään.
Opettajankoulutus tähän päivään
Lonka kertoo olevansa huolissaan suomalaisista opettajista, joiden pitäisi pystyä jatkuvasti uudistumaan ja uudistamaan. Hänen mukaansa opettajia kouluttavien pitäisi tarkastella omaa toimintaansa.
