Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuhat ihmistä taas ilmaisen kassin perässä Helsingissä – suomalaisten jonotushimolle löytyi viimein selitys: "Mitä suuremmassa määrin elämys monelle"

4:18Innostus kauppojen jakamia ilmaistuotteita kohtaan näkyi tänään tuhannen ihmisen jonona japanilaisen lifestyle-ketju Mujin avajaisissa HelsingissäSuomalaisten jonottamisvimmalle löytyy selviä syitä, kertoo sosiologian professori Terhi-Anna Wilska.
Julkaistu 09.11.2019 07:44
Toimittajan kuva
Seppo Haaparanta

seppo.haaparanta@mtv.fi

Helsingin keskustassa luikertaa tuhannen ihmisen jono, ja syykin on selvä. On uuden liikkeen avajaiset, ja jaossa on ilmaista tavaraa.

Näky toistuu Suomessa usein.

Tällä kertaa Kamppiin avautui Japanin Ikeaksi kutsuttu Muji-liike, joka haali avajaispäivänä kävijöitä jakamalla ensimmäisille ilmaisen yllätyskassin.

Kassissa luki japaniksi "kannellinen ämpäri", joka on viittaus suomalaisten usein nähtyyn haluun saada ilmaistuotteita, vaikka kyseessä olisikin vain ämpäri.

MujiTuhat ihmistä päätti jonottaa pakkasessa ollakseen ensimmäisten joukossa Helsinkiin eilen avatussa liikkeessä.Lehtikuva

Sosiologian professori Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta löytää ilmiölle selittäviä tekijöitä Suomesta ja suomalaisuudesta.

– Kyllä varmasti edulliset tuotteet kiehtovat kaikkialla, mutta onhan tämä suomalaisille tyypillistä, sanoi Wilska.

– Mehän ollaan varsin nuori, pieni kulutusyhteiskunta. Ja varsinkin kun tulee jotain uutta tai kansainvälistä, niin suomalaiset innostuvat.

"Ihmiset haluavat olla läsnä"

Jos voitetaan hinnassa, niin jonottaessa hävitään aikaa. Mikä muu voi jonottamista selittää?

– Varsinkin jos mediassa tai sosiaalisessa mediassa on jotain hehkutettu, niin ihmiset haluavat olla läsnä. He haluavat olla ensimmäisiä, he haluavat jakaa kokemuksiaan. Tämä on monelle mitä suuremmassa määrin elämys, varsinkin nuoremmille kuluttajille, Wilska näkee.

3:44Japanilaisten Ikea avasi ovensa Helsinin Kampissa – tuhannet suomalaiset jonottivat MujiinTältä näytti Mujin jonossa ja avajaisissa.

Sosiaalinen media ruokkii ilmiötä. Tieto kulkee massatuotteita erityisemmistä ilmiöitä paremmin, ja kuluttajalla on mahdollisuus, no, päteä.

– Tässä on mahdollisuus saavuttaa kuluttajakompetenssia, kun on ensimmäisenä jossakin, ja osaa ostaa jotain erityistä.

Ristiriitainen kuluttaja

Kuluttaja on ristiriitainen hahmo. Yhtäältä hän haluaa olla turhaa kulutusta välttävä kestävän kehityksen kannattaja, ja toisaalta taas hän juoksee halpatuotteiden perässä.

Jonottamishimoa on vaikea selittää järjellä, vaikka Wilskan perustelut loogisia ovatkin. Peliin tulee tunne.

– Yhtäältä meillä on monella ilmastoahdistus. Moni haluaisi vähentää tavaroiden kuluttamista, ja yhä enemmän kuluttaminen suuntautuukin elämyksiin.

– Meille markkinoidaan monella tavalla personoidusti globaalisti tuotteita halvalla. Sitä on tavattoman vaikea vastustaa.

Lue myös: Japanilainen lifestyle-myymälä Muji avasi ovensa Helsingissä suomalaiseen tyyliin – yli tuhat ihmistä jonotti ilmaista "kannellista ämpäriä"

Lisää aiheesta:

Miksi Labubu-trendilelut villitsevät lapsista aikuisiin? "Massiivinen FOMO-ilmiö"Simppeli taktiikka kaupassa voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen: "Aivot yhdistävät matalaan hintaan"Viivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"Lankesitko sinäkin "ansaan"? Fomo-shoppailu yleistyy: "Jotkut saattavat tehdä superhuonoja ostopäätöksiä"Tekeekö mieli tehdä heräteostoksia Black Friday -hulinoissa? Tästä se saattaa johtua – "Kuin paha kierre"Suomalaiset ostavat tuhansien eurojen luksustuotteita yhä enemmän, vaikka korona kurittaa taloutta – työelämäprofessori paljastaa yllättävän syyn
KuluttaminenHelsinkiTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttaminen
  • 06:15
    Talouskasvu

    Etla alentaa kasvuennustettaan 0,8 prosenttiin – kotitalouksien kulutus sakkaa

  • ma14:15
    Mitä ihmettä?

    Ruotsalaismiehen luottokortti lakkasi toimimasta – syy yllätti virkailijatkin

  • 13.9.18:18
    Talous

    OP-pomo MTV:lle: Talouden pikaelpymisestä selvä merkki – "Samppanjapullo voi poksahtaa"

  • 10.9.13:51
    Politiikka

    Ovatko Orpon talouspuheet liian myönteisiä? Nämä asiat Suomea nyt riivaavat

  • 3.9.06:32
    Vaatteet

    Miksi miesten paita on 100-prosenttista puuvillaa ja vastaava naisten paita polyesteria? Muotitutkimuksen professori vastaa