Tšernobyl-meemistä tuttu Kouvola houkuttelee uusia asukkaita ilmaisella omistusasunnolla ja työpaikalla – "Mielikuva täytyy muuttaa"

Kouvolalaisyrittäjä pitää baarinsa auki hallituksen vetoomuksesta huolimatta – näin hän perustelee päätöstä 4:27
Katso myös: Kouvolalaisyrittäjä kertoi maaliskuussa aikovansa pitää baarinsa auki hallituksen vetoomuksesta huolimatta

Tšernobyl-meemistä ja suuresta muuttotappiosta viime vuosina tunnetuksi tulleessa Kouvolassa on järjestetty erikoinen tempaus. Yhdelle Kouvolaan muuttavalle tarjotaan työpaikka ja ilmainen omistusasunto.

Tempauksen takana ovat Kouvolan Lakritsin toimitusjohtaja Timo Nisula, Järvenpään K-Citymarketin kauppias Markku Hautala ja Kouvolan kaupunki.

"Haluamme parantaa kaupungin imagoa ja herättää positiivista mieltä"

MTV Uutiset tavoitti Timo Nisulan kommentoimaan hankkeen taustoja.

Nisulan mielestä korona-aika on ollut niin synkkä, että Suomeen tarvittiin jokin hauska ja erikoinen tempaus.

– Korona-aika on ollut synkkä ja moni on menettänyt työpaikkansa ja kesätyönsä. Tulimme siihen tulokseen, että emme voi pelastaa koko maailmaa, mutta voimme tarjota yhdelle ihmiselle jotain mieletöntä. Haluamme samalla parantaa Kouvolan kaupungin imagoa ja herättää ihmisissä positiivista mieltä, Nisula kertoo MTV Uutisille.

Haun voittaja saa ikioman omistusasunnon ja työpaikan

Työpaikan tarjoaa omalta tuotantopuoleltaan Kouvolan Lakritsi ja omistusasunnon kustantavat Nisula ja Hautala. Kouvolan kaupunki on osallistunut tempauksen näkyvyyteen liittyviin kustannuksiin. 

– Hetki sitten Kouvolan Lakritsi voitti Guinnessin maailmanennätyksen maailman suurimmalla, yli 800 kilon lakritsipussilla. Lähetimme pussin näytille Järvenpään K-Citymarkettiin ja he myivät pussin sisällön. Pussista saaduilla tuotoilla on katettu osa Kuusankoskella sijaitsevan 40 neliöisen omistusasunnon kustannuksista ja me Markku Hautalan kanssa maksamme jäljelle jäävät kustannukset, Nisula selventää.

Haun voittajan toivotaan vastineeksi kertovan vuoden ajan sosiaalisessa mediassa elämästään Kouvolassa.

– Kiinnostusta on ollut valtavasti jo nyt, vaikka julkistimme tempauksen verkkosivuilla vasta tänä aamuna. Valinnassa ratkaisee hakijan asenne. Hyvä asenne on sitä, että haluaa intohimolla ja positiivisella mielellä tehdä niin hyvin, että kukaan muu ei ole koskaan tehnyt. 

Kehittämispäällikön mielestä monella on Kouvolasta vääriä mielikuvia

VisitKouvolan kehittämispäällikkö Kirsi Vainio kertoo MTV Uutisille, että Kouvolan asukasmäärä täytyy saada kasvuun.

– Olemme hyvin ylpeitä hankkeesta, jonka isänä Kouvolan lakritsi toimii. Koko Kaakkois-Suomi kärsii väestökadosta ja nopeasta ikääntymisestä. Kouvolan kaupungin strategian suureksi tavoitteeksi onkin nostettu kaupungin väkiluvun kasvattaminen, Vainio sanoo.

– Mielikuva Kouvolasta täytyy päivittää nykyaikaan. Kyseisen tempauksen toivotaan osaltaan muuttavan tiettyjä vääriä mielikuvia, joita ihmisillä saattaa Kouvolasta olla. Lisäksi Kouvolasta täytyy tehdä tunnettu paikka.

”Kouvolan juna-aseman ja keskustan näkymät ovat vain yksi totuus”

Moni tunteekin Kouvolan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa kiertäneestä meemistä, jossa Kouvolan keskustaa verrataan Venäjällä sijaitsevaan Tšernobylin kaupunkiin, joka autioitui vuoden 1986 ydinvoimalaonnettomuuden seurauksena.

Lisäksi Kouvola on ollut otsikoissa muuttotappionsa takia. Tilastokeskuksen mukaan Kouvolan muuttotappio oli vuonna 2019 määrällisesti Suomen suurimpia.

– Kouvolaan muuttaa eniten 15-29-vuotiaita ihmisiä, mutta toisaalta heitä muuttaa eniten täältä myös pois. Pääasiassa opiskelu- ja työpaikat houkuttelevat ihmisiä muualle. Yleinen mielikuva Kouvolasta on myös se, että Kouvola on pieni, Vainio pohtii.

– Se, mitä nähdään juna-asemalta ja keskustasta, on kuitenkin vain yksi totuus. Moni esimerkiksi tietää kulttuuriperintökohde Verlan ja Repoveden kansallispuiston, mutta ei osaa liittää näitä Kouvolaan.

”Tšernobyl-meemi on vanha vitsi”

Vainio pitää Tšernobyl-meemiä vanhentuneena vitsinä, jonka seurauksena moni on saanut Kouvolasta virheellisen mielikuvan.

– Tšernobyl-meemi on vanha vitsi. Monissa suomalaisissa kaupungeissa on samanlaista arkkitehtuuria kuin Kouvolan keskustassa. Haluamme tehdä työtä sen eteen, että mielikuva muuttuisi.

Stereotypia on Vainion mukaan saanut luultavasti alkunsa ”kymenlaaksolaisten mustasta huumorista”.

– Stereotypiat ovat luultavasti saaneet alkunsa kymenlaaksolaisille tyypillisestä mustasta huumorista. Kymenlaakson ulkopuolelle levinneenä se ei kuitenkaan ole ollut hyvä juttu. Mielikuvaan Kouvolasta liittyy myös paljon tietämättömyyttä ja toivomme, että moni tulisi vierailemaan Kouvolassa. Paikan päällä voi huomata, että Kouvola voikin yllättää, Vainio sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat