Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Trafi: Nastarenkaat pitävät nyt aiempaa paremmin – nastojen määrä ja sijoittelu renkaaseen vapautui

Lehtikuva
Julkaistu 20.10.2017 16:24

MTV LIFESTYLE–STT

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti arvioi, että nastarenkaiden pito-ominaisuuksia on saatu parannettua viime vuosina. Asiaan on vaikuttanut lainmuutos renkaiden hyväksymisessä.

– Se muutti nastoja ja niiden lukumäärää ja sijoitusta oleellisesti, mikä on parantanut renkaiden jääpito-ominaisuuksia, Lahti kertoo.

Renkaita testataan niin sanotulla yliajokokeella. Se tapahtuu siten, että autolla ajetaan 400 kertaa tyypillistä asfalttipintaa jäljittelevän kiven yli. Kivi punnitaan ennen testiä, ja testiajojen jälkeen se punnitaan uudelleen, jolloin nähdään tarkasti, kuinka paljon siitä on irronnut materiaalia.

– Tien kulumista mittaava testimenetelmä ohjaa hyvin paljon nastakehitystä, arvioi nastoja valmistavan Tikka Spikesin toimitusjohtaja Juha Rautiainen.

Nastojen määrä renkaissa on nyt vapaasti valittavissa, kunhan rengas läpäisee niin sanotun yliajokokeen. Myös nastojen sijoittaminen on vapautunut, ja nastoja voi sijoittaa keskelle renkaan kulutuspintaa, kun aiemmin niitä sai sijoittaa vain reunoille.

Uusia materiaaleja tulossa

Rautiaisen mukaan nastoista saadaan nyt irti parempia ominaisuuksia, kun ne pystytään sijoittamaan optimaalisesti renkaaseen.

– Nastat ovat pienempiä ja painoltaan kevyempiä, jolloin tien kuluminen on huomattavasti pienempää kuin aikaisemmin, hän kertoo.

Hänen mukaansa myös uusia nastamateriaaleja on tulossa markkinoille. Ne ovat vielä tuotekehittelyvaiheessa.

– Tässä vaiheessa en voi kertoa enempää paljastamatta liikesalaisuuksia. 

Lisää aiheesta:

Ammattilaisarvio: Puolet autoilijoista pärjäisi Etelä-Suomessa kitkarenkaillaEU ottaa käyttöön uudet rengasmerkinnät ensimmäisenä maailmassa – näin ne auttavat autoilijoita: "Väärät mielikuvat saatava korjattua"Talvirengaskausi lähestyy – Michelin tähtää kärkeen ennätyksellisellä nastamäärälläRajuja säästöjä renkaan vierintävastusta minimoimalla – suomalaistiimi tutkiiT&T: Näin rengastesteissä huijataanKuva: Varo yleistä virhettä nastarenkailla tai renkaasi näyttää tältä
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • Eilen14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää