Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

T&T: Näin rengastesteissä huijataan

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Nokian Tyres
Julkaistu 01.03.2016 13:43

MTV LIFESTYLE

Rengastesteissä on mahdollista huijata monin eri tavoin, mutta kiinnijäämisen riski on suuri ja merkittävää hyötyä on vaikea saada, kertoo Tekniikka & Talous.

Jos renkaiden pitoa halutaan parantaa, onnistuu se Tekniikka & Talous-julkaisun mukaan parhaiten muuttamalla kumiseosta. Sillä on suurin vaikutus pitoon ja siitä on vaikea jäädä kiinni.

Nastarenkaita voidaan parannella liian ulkonevilla nastoilla. Tällaisesta huijauksesta jää kuitenkin nopeasti kiinni, sillä nastojen ulkonemaa mitataan.

Artikkelin mukaan pehmeämmällä renkaan rungolla saataisiin rengas seuraamaan tien pintaa paremmin, mutta silloin se vaikuttaisi ajettavuuteen haitallisesti.

Kuvioinnin muuntelumahdollisuudet ovat rajalliset, sillä suuret muutokset näkyisivät helposti testaajille. Renkaan kuviolla on sitä paitsi vain pieni vaikutus renkaan pitoon. Erikoiskuviointi myös nostaisi huijausrenkaiden valmistuskustannuksia, koska niitä varten tarvittaisiin kalliita muotteja.

Helpoimmin pitoa voisi parantaa käyttämällä pitävämpää rengasseosta. Testiin tulevan renkaan seos on vaikea todettava, sillä kumin kovuutta ilmaiseva shore-luku ei T&T:n mukaan kerro kaikkea.

Rengasvalmistajat käyttävät märkäpidon parantamiseen piioksidia eli silicaa. Talvirenkaissa osa rengasvalmistajista käyttää huokoisempaa kumia, joka tuo lisää pitopintaa.

Normaalikäytössä testejä varten valmistettu kumityyppi ja -seos kuluisivat nopeasti. Myös valmistuskustannukset saattaisivat olla turhan korkeat. Pieniä eroja testirenkaan ja tuotantomallin välillä voidaan selitellä tuotannollisilla syillä.

Kun todelliset erot renkaiden välillä ovat pieniä, voidaan seoksen muuntelulla parantaa asemia kärkikolmikossa. Testitulosten viimeinen ei kuitenkaan nousee kärkikahinoihin vilunkipelillä.

Lisää aiheesta:

Rengaskaupoilla pihistelevä voi yllättyä ikävästi – Moottori: "Jos haluaa hyvät ja halvat, pitää ostaa kahdet"Rengasmelua on kahta erilaista – EU vaatii ilmoittamaan vain sen, jolla ei ole mitään tekemistä matkustusmukavuuden kanssaHuolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiatTrafi: Nastarenkaat pitävät nyt aiempaa paremmin – nastojen määrä ja sijoittelu renkaaseen vapautuiNokian Renkaat varoittelee: "Kovilla pakkasilla halparenkaat ovat kuin korppua"Rengasfirma pelkää: Talvirengaspakon lievennyksellä vakavia seurauksia
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 15:36
    Liikenne

    Bussit kolaroivat rajusti Helsingissä – Maria istui vieressä: "Kova pamaus"

  • 13:51
    Liikenne

    Kuski ajoi suojatietä ylittävän nenän edestä ja keskisormi nousi – poliisilta kova ratkaisu

  • 09:54
    Liikenne

    Suomen tiet ovat huonossa kunnossa, eikä parannusta näy – "Synkältä näyttää"

  • 08:45
    Liikennevalvonta

    Poliisi varoittaa: Tästä talvitouhusta ropsahtaa sakkoja – "Muutamilla kuljettajilla lähtenyt lapasesta"

  • Eilen18:20
    Tesla

    Lee näki kaistallaan lähestyvät ajovalot – sitten Tesla teki jotain yllättävää