T&T: Näin rengastesteissä huijataan

Rengastesteissä on mahdollista huijata monin eri tavoin, mutta kiinnijäämisen riski on suuri ja merkittävää hyötyä on vaikea saada, kertoo Tekniikka & Talous.

Jos renkaiden pitoa halutaan parantaa, onnistuu se Tekniikka & Talous-julkaisun mukaan parhaiten muuttamalla kumiseosta. Sillä on suurin vaikutus pitoon ja siitä on vaikea jäädä kiinni.

Nastarenkaita voidaan parannella liian ulkonevilla nastoilla. Tällaisesta huijauksesta jää kuitenkin nopeasti kiinni, sillä nastojen ulkonemaa mitataan.

Artikkelin mukaan pehmeämmällä renkaan rungolla saataisiin rengas seuraamaan tien pintaa paremmin, mutta silloin se vaikuttaisi ajettavuuteen haitallisesti.

Kuvioinnin muuntelumahdollisuudet ovat rajalliset, sillä suuret muutokset näkyisivät helposti testaajille. Renkaan kuviolla on sitä paitsi vain pieni vaikutus renkaan pitoon. Erikoiskuviointi myös nostaisi huijausrenkaiden valmistuskustannuksia, koska niitä varten tarvittaisiin kalliita muotteja.

Helpoimmin pitoa voisi parantaa käyttämällä pitävämpää rengasseosta. Testiin tulevan renkaan seos on vaikea todettava, sillä kumin kovuutta ilmaiseva shore-luku ei T&T:n mukaan kerro kaikkea.

Rengasvalmistajat käyttävät märkäpidon parantamiseen piioksidia eli silicaa. Talvirenkaissa osa rengasvalmistajista käyttää huokoisempaa kumia, joka tuo lisää pitopintaa.

Normaalikäytössä testejä varten valmistettu kumityyppi ja -seos kuluisivat nopeasti. Myös valmistuskustannukset saattaisivat olla turhan korkeat. Pieniä eroja testirenkaan ja tuotantomallin välillä voidaan selitellä tuotannollisilla syillä.

Kun todelliset erot renkaiden välillä ovat pieniä, voidaan seoksen muuntelulla parantaa asemia kärkikolmikossa. Testitulosten viimeinen ei kuitenkaan nousee kärkikahinoihin vilunkipelillä.

Lue myös:

    Uusimmat