Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Talvirengaskausi lähestyy – Michelin tähtää kärkeen ennätyksellisellä nastamäärällä

Julkaistu 20.09.2018 08:28
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Vaikka sääolosuhteet ovatkin jatkuneet suorastaan kesäisinä poikkeuksellisen pitkään, alkaa syksy ja sen myötä myös talvi tehdä tuloaan. Autoilijoille tämä tarkoittaa valmistautumista liukkaisiin oloihin.

Kuten kaikilla tekniikan osa-alueilla maailma kehittyy ja muuttuu. Näin tapahtuu jatkuvasti myös autojen renkaiden kohdalla. Yksi suurimmista teknologian ja lainsäädännön mahdollistamista muutoksista on ollut viime vuosina talvirenkaiden merkittävästi nousseet nastamäärät. Michelinin tulevan talvikauden uutuudessa nastoja on yli puolet enemmän kuin edeltäjässä.

Nastarenkaiden nastamäärää ohjataan lainsäädännöllä, joka muuttui sallivammaksi vuonna 2009. Pitkään vielä tämänkin jälkeen valmistajat noudattivat asetusta, jonka mukaan renkaassa sai olla 50 nastaa yhtä renkaan vierintämetriä kohden. Uudistuksen jälkeen nastoja on saanut olla enemmän, mutta tällöin renkaan täytyy läpäistä niin sanottu yliajokoe, jossa mitataan nastan pistovoimaa ja renkaan tienpäällysteelle aiheuttamaa kulumaa.

Uudessa 16-tuumaisessa Michelin X-Ice North 4 -renkaassa nastoja on ennätykselliset 250 kappaletta. Pelkän nastojen määrän lisäksi asettelulla on iso merkitys renkaan ominaisuuksiin. Esimerkiksi Michelinin tapauksessa nastat muodostavat 22 pitkittäistä ja 22 poikittaista riviä kulutuspinnassa. Pito-ominaisuuksien lisäksi sijoittelulla ja kiinnityksellä on merkitystä rengasmeluun, ja Michelinin tapauksessa melua on onnistuttu vähentämään viidenneksellä edeltäjään verrattuna.

Hyvän jääpidon lisäksi renkaan täytyy toimia myös muissa olosuhteissa. Näihin ominaisuuksiin puolestaan vaikutetaan ennen kaikkea pintakuviolla ja kumiseoksella. Uutuusrenkaassa Michelin käyttää pinnan V-kuviointia ja aiempaa yhtenäisempää renkaan keskiosaa, millä on valmistajan mukaan positiivinen vaikutus ajettavuuteen. Leveissä kuviolohkoissa puolestaan on aiempaa enemmän lamelleja, jotka lukkiutuvat nopeammin renkaan kuormittuessa, millä saavutetaan vakaa käytös haastavissakin tilanteissa. Kumiseoksessa puolestaan on käytetty uuden sukupolven elastomeerejä, joiden ansiosta rengas mukautuu tienpinnan muotoihin aiempaa paremmin myös kovilla pakkasilla.

Nastallisia talvirenkaita saa käyttää Suomessa marraskuun alusta lähtien, tai keliolosuhteiden niin vaatiessa. Talvirenkaita, joko nastallisia tai nastattomia, on käytettävä 1.12. alkaen. Lain vaatima urasyvyys talvirenkaissa on 3 millimetriä.

Kuvat: Valmistaja

Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lisää aiheesta:

Huolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiatLuottaisitko kumirunkoiseen nastaan? Kuulostaa ehkä oudolta, mutta tuntuu hyvältäKitkarengas on surkea kesärengas – räjähdysvaara!Raskaille ajoneuvoille talvirengaspakko – astuu voimaan vuoden alussaTalvirenkaista nyppimällä nastat pois ja saat niistä kesärenkaat – onko siinä mitään järkeä?Nyt tämäkin on totta: Kesärengas, jossa on talvikumin ominaisuuksia
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?

  • ti14:02
    Liikenneturvallisuus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • ma19:38
    Liikenne

    Vaarallinen kaistanvaihtaja tallentui kameraan – konkaripoliisi: "Pitäisi olla selkeää, jos on ajokortti"

  • 29.11.11:58
    Ikääntyminen

    Millainen auto ikääntyneelle sopii? Istumistesti voi sinetöidä valinnan

  • 27.11.18:58
    Sähköautot

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"