Trafi: Autojen takaisinkutsut ovat lisääntyneet hieman – Autotuojat: Eivät ole

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi arvioi, että autojen takaisinkutsut korjauksiin ovat olleet hieman lisääntymään päin, mutta eivät mitenkään voimakkaasti. Sen sijaan Autotuojat ja -teollisuus ry ei usko, että takaisinkutsuja tehtäisiin aiempaa enemmän.

– Ne ovat olleet pikkuisen lisääntymään päin esimerkiksi verrattuna viime vuoteen, sanoo tarkastaja Esa Stenberg Trafista.

Hänen mukaansa kyse on kuitenkin mutu-tuntumasta. Myös Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo, ettei hänellä ole tilastoja, ovatko takaisinkutsut lisääntyneet vai eivät.

Kallio viittaa muutamiin suurta huomiota herättäneisiin takaisinkutsukampanjoihin. Niitä on järjestetty Volkswagenin päästöhuijauksen ja japanilaisen Takatan turvatyynyjen vuoksi. Takavuosina myös Toyotan takaisinkutsut uutisoitiin näyttävästi.

– Ei niistä voi päätellä, että takaisinkutsut olisivat lisääntymässä, Kallio huomauttaa.

Tietotekniikka on lisääntynyt vauhdilla autoissa. Stenbergin mukaan on toki niin, että uuden tekniikan yleistymisen myötä niihin liittyviä takaisinkutsujakin on enemmän.

Eivät aina vikoja

Viranomaisten määräämien takaisinkutsujen ohella valmistajat itse kutsuvat autoja korjauksiin.

– Aina ne eivät välttämättä ole edes vikoja. Parannetaan vain autojen ominaisuuksia, kun tuotekehitys on mennyt eteenpäin, Kallio kertoo.

Hänen mukaansa kyse on huoltokampanjoista, joissa autoja päivitetään normaalien huoltojen yhteydessä.

Takaisinkutsut perustuvat EU:n tietoihin

Autojen takaisinkutsut perustuvat EU:n yhteiseen ilmoitusjärjestelmään, jossa vioista kerrotaan viikoittain.

– Niiden perusteella mekin valvomme. Lähetämme kyselyjä maahantuojille, löytyykö Suomesta kyseisiä ajoneuvoja. Mikäli löytyy, pyydämme tekemään takaisinkutsuilmoituksen meille Trafiin, kertoo Stenberg.

Hänen mukaansa EU:n ilmoitusjärjestelmään tulee suoraan autovalmistajiltakin ilmoituksia eri maiden viranomaisille. Autovalmistajien aktiivisuus on vaihtelevaa.

– Parhaimmillaan ne ovat hyvinkin aktiivisia. Joiltakin tulee ilmoituksia jo ennen kuin ne ovat tulleet ilmoitusjärjestelmän kautta tietoomme, Stenberg sanoo.

Osa ei ole niin aktiivisia. Trafi joutuu ottamaan yhteyttä kyseisten valmistajien maahantuojiin.

– Niille joudumme lähettämään kyselyjä, löytyykö kyseisiä ajoneuvoja ja onko tarvittaviin toimenpiteisiin ryhdytty, Stenberg kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat