Päästöpeukaloinnin korjaukset käynnistyvät Suomessa – koskee noin 1500 autoa

Korjauskampanja käynnistyy vähitellen Suomessa 1:39

Volkswagen-konsernin päästömanipuloitujen autojen korjaukset alkavat Suomessa vähitellen. Ensimmäiset takaisinkutsut koskevat vain muutamia automalleja ja noin 1500 autoa.

Aluksi kutsuja saavat Audi A4-, A5- ja Q5- sekä Volkswagen Golf- ja Amarok-mallisten autojen omistajat.  

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro arvioi, että kampanja kestää pitkään.

– Korjattavia ajoneuvoja on paljon ja korjausohjelmistoista on monia variaatioita, joita tyyppihyväksyjät hyväksyvät tipoittain, sanoo Pallaspuro.

Käytännössä valmistajat ja maahantuojat voivat siis aloittaa eri mallien korjaukset sitä mukaa, kun mallikohtaisia korjausohjelmistoja hyväksytään. 

Kaikkiaan korjattavia autoja on Suomessa noin 70 000. Niistä noin 53 000 on VV-Auton maahantuomia Audi-, Volkswagen- ja SEAT-merkkisiä autoja ja noin 17 000 Helkama Auton maahantuomia Skoda-merkkisiä autoja.

Skodan osalta brittiläinen tyyppihyväksyjä ei ole vielä hyväksynyt yhtään korjausohjelmaa.

Käytännössä maahantuojat ottavat yhteyttä korjattavien autojen omistajiin ja Trafi puolestaan varmistaa, että kaikki takaisinkutsukampanjan piiriin kuuluvat ajoneuvot myös korjataan.

– Tässä vaiheessa katsastukseen voi mennä normaalisti ja korjauksen voi suorittaa aikanaan, kun kutsu sinne tulee.

Trafin mukaan mitään kiirettä ei siis ole ja korjauksen voi sopia esimerkiksi vuosihuollon yhteyteen.

– Pääosa korjauksista pystytään tekemään ohjelmistopäivityksenä ja se kestää noin 20 minuuttia tai puoli tuntia.

Loputtomiin korjausta ei voi lykätä, vaikka kampanja voi kestää jopa vuosia. Jos auton omistaja ei reagoi ensimmäiseen eikä vielä toiseenkaan kutsuun, Trafi pitää huolen, että kolmaskin kutsu korjaukseen lähtee. 

– Jos kampanja ehditään päättää ja sinä aikana ei ole korjauttanut autoaan, niin autolle tehdään merkintä ajoneuvorekisteriin ja seuraavassa katsastuksessa se jää kiinni eikä siis pääse läpi katsastuksesta.  

Volkswagen-konserni jäi viime vuonna kiinni siitä, että se oli manipuloinut dieselmoottorien tuloksia päästömittauksissa.   

Lue myös:

    Uusimmat