Elfyn Evansin kurssi rallin MM-taistelussa on romahtanut väkevän alkukauden jälkeen dramaaatisesti. Mikä Evansin kannalta pahinta, hän joutuu kesäkuun lopussa Kreikassa auraamaan vielä kolmannenkin rajun sorakisan peräjälkeen.
Lue myös: Kalle Rovanperässä tapahtui muutos – asiantuntijalta vielä yksi toive: "Se pois, niin on ohi Tänakista saman tien"
Lue myös: Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"
Evans on johtanut MM-sarjaa helmikuisesta Ruotsin rallista lähtien. Hänen pistejohtonsa sarjassa toisena olleeseen kuljettajaan oli huhtikuussa Kanarialla parhaimmillaan jo 43 pistettä. Takana oli tuossa kohtaa huima seitsemän osakilpailun palkintokorokeputki.
Sittemmin tilanne on kuitenkin muuttunut merkittävällä tavalla. Kaksi sorakisaa myöhemmin johtomarginaali on enää 19 pistettä. Ensimmäinen lähtöpaikka Portugalissa ja Sardiniassa osoittautui aivan liian hankalaksi suhteessa muihin.
MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa on jopa hieman ihmeissään, mihin Evansin hyvä vire oikein katosi kahdessa viime kisassa. Tallikaveri Kalle Rovanperä ajoi vain pykälää huonommalta lähtöpaikalta kaksi kolmossijaa.
– Evans on ihan äärettömän nopea nopeissa ralleissa kaikissa olosuhteissa. Miksi se pakka aina vähän hajoaa tietyillä kohdilla ja taso laskee liian alas niin kuin se nyt on laskenut?
– Me kaikki tiedämme, ettei ensimmäiseltä lähtöpaikalta pysty voittoa ajamaan, mutta perjantaina iltapäivällä (kun pätkät ajetaan toistamiseen) pitäisi kuitenkin pystyä parempaan. Kalle otti tappion ensimmäisellä lenkillä ja iski sitten perjantaina iltapäivällä kiinni pisteisiin. Evansilla verta vuotaa vain isommasta haavasta iltapäivällä, ja tuntuu, että eroa tulee vain lisää.
Sardiniassa Evans jäi perässään ajaneesta Rovanperästä perjantain ensimmäisellä lenkillä vain 10,6 sekuntia, mutta päivän päätteeksi eroa oli jo 47 sekuntia.
– Mitä olen ymmärtänyt, niin aika paljon hän miettii asioita. Siellä aletaan herkästi käydä säätöjä läpi ja mietitään, mistä se vauhti kaivetaan. Ehkä siihen jonkinlainen rentous olisi saatava, Ketomaa sanoo.
Ennen Sardiniaa Evans oli aurannut sorakisoissa tietä neljästi aiemmin.
Maaliskuussa Keniassa hän onnistui erinomaisesti johdettuaan kisaa avauspäivän jälkeen 7,7 sekunnin erolla perässään ajaneeseen Rovanperään. Vuoden 2020 Sardinia voidaan sekin laskea onnistumiseksi; vaikka eroa tuli kärkimies Dani Sordoon 51,9 sekuntia, perässä ajanut Ogier oli vain 15,9 sekuntia nopeampi.
Portugalissa 2023 Evans keskeytti ulosajoon jo seitsemännellä erikoiskokeella. Ennen sitä tappioksi perässä ajaneelle Rovanperälle kirjattiin 46,6 sekuntia. Reilu kolme viikkoa sitten samassa paikassa Rovanperä oli vastaavista lähtökohdista 40,7 sekuntia nopeampi.
– Jos ensin tuli seitsemän peräkkäistä podiumia, nyt kun se kääntyi, niin tämäkin lukko on jäänyt päälle. Evans ei ole pystynyt hyödyntämään perjantaita ykkösautona. Nyt hän jopa myöntää sitä ongelmaa, MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm sanoo.
Vaikka vauhti Sardiniassa oli Evansille itselleenkin pettymys, hän oli kisan jälkeen huomattavasti tyytyväisempi kuin Portugalissa – eikä ainoastaan siksi, että pisteitä tuli kuusi enemmän.
– Pääsimme sentään vähän eteenpäin. Portugalissa kokeilimme muutamia juttuja, emmekä päässeet kovin pitkälle. Täällä otimme askeleita eteenpäin. Se on ainakin positiivista. Ensi viikolla taas testataan, ja sitten suunnataan Kreikkaan.
Rovanperä saavutti Portugalista ja Sardiniasta yhteensä 23 pistettä Evansia enemmän, mutta walesilainen ei tästä hätkähtänyt.
– Tiesin niin tapahtuvan näissä kuivissa kisoissa. Pitää vastata mutta ei panikoida.
Kesäkuun lopussa Kreikassa Rovanperän lähtöpaikka kohenee yhdellä, kun Ogier kiilasi hänen edelleen yhden pisteen erolla.
– Okei, en tiennyt tuota, Evans sanoi MTV Urheilun haastattelussa asiasta kuullessaan.
– No, se ei minua auta.
1:55Elfyn Evans kuuli MTV Urheilun haastattelussa Kalle Rovanperän saavuttamasta edusta