Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"

1:43Jari-Matti Latvala suorana Kalle Rovanperästä – suomalaistähdellä yksi "häilyvä" piirreJari-Matti Latvala suorana Kalle Rovanperästä – "Sitten se on voittamaton"
Julkaistu 10.06.2025 11:02
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toyota on ollut MM-rallikauden kuudessa ensimmäisessä osakilpailussa lyömätön, mutta suorituskyvyn puolesta ero Hyundaihin on huomattavasti pienempi kuin pistetaulukkoa vilkaistaessa saattaa tuntua.

Lue myös: Kommentti: Sebastien Ogier lähetti painavan viestin – poikkeuksellinen kuva julki

Lue myös: 1500 euron moka: Sébastien Ogierille sakot tästä tilanteesta maaliintulon jälkeen

Kun mukaan laskee viime kauden viimeisen osakilpailun Japanissa, Toyotalla on menossa seitsemän kisan voittoputki. Edellista vastaavaa putkea pitää hakea niinkin kaukaa kuin vuosilta 2015–2016, joiden aikana Volkswagen voitti peräti 12 kisaa peräjälkeen.

Kuuden kisan voittoputkessa kauden alusta lukien onnistui viimeksi niin ikään Volkswagen. Tämä tapahtui vuonna 2014, jolloin saksalaistiimin voittokulku katkesi vasta kauden yhdeksännessä osakilpailussa kotimaisemissaan.

Toyota on valmistajien MM-sarjassa nyt 69 pistettä karussa Hyundaita. Vaikka ero on huomattava, se antaa jokseenkin virheellisen kuvan tallien välisistä voimasuhteista.

Kuljettajien MM-pisteissä kolmen Toyota-kuskin perässä vasta neljäntenä oleva on esimerkiksi ajanut tähän mennessä eniten (30) pohja-aikoja. Tallien välillä pohja-ajat jakautuvat toki Toyotan (64) hyväksi Hyundain lukeman (47) jäädessä jonkin verran heikommaksi erityisesti alkukauden ongelmien myötä. Hallitseva maailmanmestari on tehnyt kuudessa ensimmäisessä kisassa vain kuusi pohja-aikaa – vähiten koko tiimistä.

Ott Tänak
Thierry Neuvillen

Kun erikoiskokeita on tähän mennessä ajettu 114, nopein Toyota-kuljettaja on siis ollut yli puolella niistä koko joukon etevin. Nopein Hyundai-kuski on kuitenkin jäänyt pohja-ajasta keskimäärin vain 0,08 sekuntia kilometrillä.

Toiseksi nopeimpien kuljettajien välillä ero on jotakuinkin yhtä suuri; Toyotalla toiseksi nopein kuljettaja on jäänyt pohjista keskimäärin 0,32 ja Hyundailla 0,38 sekuntia kilometrillä.

Luotettavuudessa Toyota toki pesee Hyundain mennen tullen. Tästä saatiin oivallinen osoitus viikonloppuna Sardiniassa, missä olosuhteet ovat perinteisesti yhdet kauden rajuimmista.

Kaikki viisi Toyotan Rally1-kuljettajaa ajoivat maaliin ilman keskeytyksiä. Sijoitukset? Yksi, kolme, neljä, viisi ja seitsemän. Kuudenneksi kiilasi lisäksi nopeimman Rally2-kuljettajan tittelin nimiinsä vienyt, suomalaisen Printsportin Toyotalla kilpaileva Oliver Solberg.

Menestys Sardiniassa oli tähän asti kiertänyt Toyotaa melko tavalla. Vuosina 2017–2024 ajetuissa kahdeksassa edellisessä kisassa tallin saldo oli yksi voitto ja vain seitsemän (1–3–3) palkintokorokesijoitusta. Hyundailla voittoja oli vastaavalla ajanjaksolla kuusi ja palkintosijoja lähes tuplat eli 13 (6–2–5).

Toki vuonna 2019 Tänak menetti Toyotalla ajaessaan voiton viimeisellä erikoiskokeella ylivoimaisesta 26,7 sekunnin johtoasemasta ohjaustehostimen hajottua. Ykkössijan nappasi Hyundain Dani Sordo. Viime vuonna Sébastien Ogier johti kisaa 6,2 sekunnilla päätöspätkän alkaessa, mutta rengasrikko pudotti ranskalaisen Hyundailla ajaneen Tänakin taakse 0,2 sekunnin marginaalilla.

Tältä pohjalta onkin mielenkiintoista nähdä, pystyykö Toyota lyömään Hyundain myös kesäkuun lopussa Kreikassa, joka sekin on viime vuosina ollut hieman enemmän Hyundain kuin heidän heiniään. Erityisen hyvin muistissa ovat vuodet 2022 ja 2024, kun Hyundai vei Neuvillen johdolla kolmoisvoiton.

Toyotan ykkössijat ovat vuosilta 2021 ja 2023, molemmat Kalle Rovanperän ajamina.

Viime vuodet Kreikan kisa on ajettu syyskuussa, nyt se siis siirtyy keskelle kesää.

– Kuuma ralli. Samantyyppistä kuin Sardinia, mutta leveämpää, jopa ehkä vähän kivisempää. Kyllä sielläkin tulee olemaan draamaa. Sitä on aina ollut, kun Kreikkaan mennään, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala tietää.

– Siellä täytyy yrittää pitää renkaat ehjinä. Toivottavasti autot toimivat, ja ne ovat kyllä toimineet todella hyvin. Siitä saa olla iloinen.

Kun Rovanperä ja Neuville ovat viime vuosina vuorotelleet Kreikan-voitoilla, tilastojen valossa nyt olisi Rovanperän eli Toyotan vuoro voittaa. Latvala kuitenkin uskoo Hyundain uhkaavan tosissaan heidän voittoputkensa jatkoa.

– Varmasti Hyundailla motivaatio voittaa kasvaa koko ajan. Kyllä he haluavat meidät lyödä kovasti. Meidän täytyy olla valmiita siihen ja tehdä kaikki sen eteen. 

– Voittaminen muuttuu koko ajan vaikeammaksi. Alkukausi on ollut niin huikea. Mutta yritetään pitää sama rytmi yllä.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Ott Tänak on mestarisuosikki – Portugalissa nähtiin jotain täysin poikkeuksellistaToyota takoo tajutonta tulosta – Rovanperä ja kumppanit poikkeustilanteessa PortugaliinJari-Matti Latvalan maalailuille täystyrmäys – "Nyt pitäisi ymmärtää realiteetit"MM-rallikausi on vedenjakajalla: tämän takia Sardiniassa eletään jo ratkaisun hetkiä – "Sitten se alkaa olla game over"Kalle Rovanperällä yllättävä valttikortti? Tässä mullistavan MM-rallikauden viisi sykähdyttävää seikkaaKommentti: Sébastien Ogier vei taas kerran mestaruuden – ja hyvä niin: Toyota otti Kalle Rovanperän kanssa tietoisen riskin, joka kostautui vielä tänä vuonna
MM-ralliToyotaHyundaiRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 09:02
    Sami Pajari

    Sami Pajari teki monien toivoman lupauksen – asiantuntijalta paalutus: "On tehtävä päätös"

  • Eilen15:19
    Thierry Neuville

    MM-rallitähti tykitti täyslaidallisen – "Pelkkää kärsimystä"

  • ti12:54
    Elfyn Evans

    Tallikaverin temppu korpesi Kalle Rovanperää – Elfyn Evans paljasti salaisuutensa: "Se toimi"

  • ma17:52
    Toyota

    Juha Kankkunen itki, Toyota-tähdet petasivat MM-rallikaudelle poikkeuksellisen huipennuksen: "Nyt katsotaan, kuka vetää"

  • ma14:04
    Ott Tänak

    Video julki: näin täpärästi Ott Tänak vältti tallikaverinsa karun kohtalon