Esapekka Lappi ei lämpene Kansainvälisen autoliiton (FIAn) julkistamille teknisille sääntöuudistuksille, jotka astuvat voimaan rallin MM-sarjassa kaudella 2022.
WRC-autoissa aletaan käyttää hybriditeknologiaa vajaan kahden vuoden kuluttua. Hybridimoottoreita koskevia sääntöjä ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta FIA kertoi aiemmin tässä kuussa muista sääntömuutoksista, jotka vievät WRC-autoja lähemmäs nykyisiä R5-autoja.
Vuoden 2022 autoihin tulee viisivaihteinen vaihdelaatikko, joka on samankaltainen kuin R5-autoissa. Lisäksi kilpureista poistetaan aktiivinen keskilukko, jota on hyödynnetty nykyisissä WRC-autoissa.
Eikä siinä vielä kaikki: joustovaraa vähennetään, iskunvaimentimia yksinkertaistetaan, ja autojen aerodynamiikkaa parantavien osien määrä vähenee.
M-Sport Fordia edustava Lappi lataa suorat sanat uudistuksista.
– Näyttää ihan tyhmältä, Lappi täräyttää.
– Näillä nykyisillä autoilla on mun mielestä siistiä vetää, kun näillä oikeasti mennään kovaa.
Sääntömuutoksilla pyritään laskemaan autojen kustannuksia ja tiimien kuluja.

