Mainos

Tökkiikö netti? Kokeile näitä vinkkejä ongelman ratkaisemiseksi

13:26

DNA ja Elisa vinkkaavat sivuillaan käytännöllisiä vinkkejä, joilla kodin temppuilevan WiFin saa toimimaan tehokkaammin. Tarkkana kannattaa olla muun muassa laitteen sijainnista sekä erilaisista häiriötekijöistä.

Katso yllä olevalta videolta, mikä on useimmiten nettiin yhdistetyiden laitteiden heikoin lenkki, jonka kautta rikolliset voivat pahimmillaan hakkeroida kaikki kodin laitteet!

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin hidasteleva nettiyhteys, kun tärkeä asia on kesken tietokoneella. Erilaiset reitittimet ja modeemit ovat jo arkipäivää suomalaisissa kodeissa, mutta silti DNA:n mukaan laitteiden tarkemmat ominaisuudet eivät ole kaikille tuttuja.

Nämä asiat on kuitenkin syytä ottaa huomioon, jotta reititin toimii odotusten mukaisesti.

1. Varmista, että olet sijoittanut laitteen oikein

Todella usein syynä huonoon nettiyhteyteen on yksinkertaisesti vain reitittimen tai modeemin huono sijainti. Elisa muistuttaa, että verkkolaite on syytä sijoittaa keskeiselle paikalle asunnossa, jotta signaali riittää kodin jokaiseen huoneeseen.

Yhteys toimii myös paremmin, jos modeemi tai reititin on korkealla. Älä siis laita laitetta ainakaan lattialle, pöytätaso on esimerkiksi sopiva. Paikan on hyvä olla avoin ja erilaisia esteitä kannattaa välttää.

2. Varo häiriötä aiheuttavia materiaaleja ja laitteita

Verkkoyhteys voi pätkiä myös sen takia, että erilaiset esteet ovat verkkosignaalin tiellä. Elisan mukaan pahimpia signaalin heikentäjiä ovat muun muassa metalli ja betoni. Esimerkiksi peili voi myös heikentää signaalia.

Materiaalien lisäksi myös toiset laitteet voivat olla syynä heikkoon verkkosignaaliin. Esimerkiksi langattomat kuulokkeet, digiboksi ja mikroaaltouuni oivat häiritä yhteyttä. Kannattaa siis varmistaa, että reititin tai modeemi on avoimella paikalla, eikä esteitä tai häiriötekijöitä ole yhteyden tiellä tai liian lähellä laitetta.

3. Käynnistä laite säännöllisesti uudelleen

Langaton verkkoyhteys voi hidastua tai ruveta tökkimään, jos reititin tai modeemi on ollut yhtäjaksoisesti päällä viikkoja tai kuukausia. Jumittaminen johtuu tällöin useimmiten modeemin muistin loppumisesta, kertoo DNA.

Tähän auttaa yksinkertaisesti laitteen käynnistäminen uudelleen. Ota virtajohto irti noin kymmenen sekunnin ajaksi, kytke sen jälkeen laite takaisin ja käynnistä. Modeemi tulee pitää sammuksissa tarpeeksi pitkään, jotta jännite ehtii poistua laitteesta. Muutama sekunti ei siis riitä.

4. Vaihda laitteen kanava tai taajuus

DNA:n mukaan tiheään asutuilla asuinalueilla ja kerrostaloissa naapuruston langattomat verkot voivat usein häiritä toisiaan ja saada verkkoyhteyden hidastumaan. Näin käy varsinkin, jos naapurien verkot ovat samalla kanavalla tai taajuudella.

Useissa laitteissa verkon kanava on asetettu automaattiselle, mutta kaikki puhelimet, tabletit ja tietokoneet eivät ehkä osaa käyttää tätä kanavaa. Siksi kannattaa kokeilla vaihtaa manuaalisesti kanava jollekin toiselle. Jos ensimmäinen vaihto ei tuo tulosta, kokeile järjestelmällisesti eri kanavat läpi.

Verkon kanavaa tai taajuutta muutetaan verkkolaitteen asetuksista. Ohjeet kanavan vaihtamiseksi löytyvät laitteen tai verkon tarjoajan ohjeista.

Lähteet: DNA, Elisa

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.