Toyotan rallitallin päällikkö Jari-Matti Latvala nostaa rengaspelin yhdeksi ratkaisuelementeistä perjantaina käynnistyvässä Portugalin MM-rallissa.
Portugali on kauden ensimmäinen soraralli, joten täksi kaudeksi tulleet Pirellin uudet renkaat ovat tiimeille arvoitus, vaikka toki testejä MM-rallia varten on ajettu satoja kilometrejä.
Latvalan johtama tiimi testasi vesisateessa, jota ei ole luvassa kisan ajaksi. Helmikuun Rovaniemen MM-rallissa vääränlainen testitie koitui Toyotan kohtaloksi. Tälläkin kertaa pieni riski on olemassa, vaikka perinteikkään kilpailun metkut ovat kuskien tiedossa.
– Meillä oli aikaa märkää testeissä. Se oli vähän hankala juttu, kun emme oikein päässeet testaamaan kovempaa rengasta. Yleensä pehmeämmällä renkaalla ajetaan sateessa, mutta nyt tilanne oli vähän toinen, Latvala totesi MTV Urheilulle kisan aattona.
– Uusi rengas kestää kulumista ja on vahva, mutta se tavallaan elää enemmän Micheliniin verrattuna. Muuten olemme kyllä ihan positiivisin fiiliksin, mitä olen ehtinyt poikien kanssa juttelemaan.
Portugalin MM-rallissa kuskeilla on aiempaa vähemmän käytössä pehmeää rengasseosta. Näiden oikeassa käytössä kisan aikana voi Latvalan mukaan piillä voiton salaisuus. Alkuviikosta Pohjois-Portugalissa satoi rutkasti vettä, mikä voi tehdä tienpinnasta hieman erilaisen kuin mihin on aiemmin totuttu.
– Kaikista haastavinta on se, että tämä kilpailu on nyt määritetty kovan renkaan kilpailuksi ja niitä vaihtoehtorenkaita eli pehmeitä on vain kahdeksan kappaletta. Aikaisemmin kun ajettiin Michelinillä, pehmeitä renkaita oli paljon enemmän, Latvala sanoi.
– Se tekee asiasta pikkuisen hankalamman, jos tienpohja on märkä. Normaalisti siinä tilanteessa haluaisi käyttää pehmeitä, mutta nyt on tarjolla vain kahdeksan sellaista rengasta. Se on mielenkiintoista nähdä viikonlopun aikana, miten kukin tekee valintansa.
