Tänään 18.11.2017 se sitten alkoi: metroliikenne Espoon ja Helsingin välillä. Tiedotusvälineet ja sosiaalinen media ovat aamun kuluessa välittäneet kuvaa ja tunnelmia Länsimetron reitiltä ja sen liepeiltä, ja niistä päätellen vallalla on ollut euforia.
4:16
Tietyllä tapaa se on ymmärrettävää. Olihan Länsimetron alun perin määrä käynnistyä jo vuonna 2015. Kun tämä aikataulu ei pitänyt, katseet kohdistuivat vuoden 2016 kesään. Avajaiset oli buukattu ja bussilinjat päätetty lopettaa, kunnes valkeni, että rakentamisessa on tyritty pahoin. Tuli uusi viivästys, ja loppu onkin ollut "mallisuoritus" julkisen viestinnän epäonnistumisesta, kirjoittaa MTV Uutisten toimituspäällikkö Ilkka Ahtiainen.
On totta, että monelle uusien metroasemien lähellä asuvalle uusi liikennemuoto tarjoaa aiempaa parempaa ja Suomen ilmasto-olot huomioiden miellyttävämpää matkantekoa töihin, kaupoille ja harrastuksiin. Samalla länsimetro edistää tehokkaasti Helsingin ja Espoon vihreiden ja kokoomuksen hellimää ideologiaa, jota ne kutsuvat kaupunkirakenteen tiivistämiseksi. Suomeksi se tarkoittaa ahdasta asumista.
Haitat jäävät juhlinnan varjoon
Länsimetron avajaispäivän sometykitys, torventörähdykset, absurdiuden rajoja hipovat metronkäyttöoppaat ja intoilevat matkantekijät jättävät Helsingin ja Espoon päättäjien näkökulmasta mukavalla tavalla varjoon metron aiheuttamat ilmiselvät ja merkittävät haitat.

