Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Länsimetro myöhästyy pahoin – turvataso paljon tiukempi kuin vanhassa metrossa

2:13Länsimetro voi viivästyä ensi vuoden puolelle
Julkaistu 21.06.2016 20:34
Toimittajan kuva

Kari Pyrhönen

kari.pyrhonen@mtv.fi

Kiristyneet turvamääräykset lykkäävät länsimetron avaamista ja tekevät siitä turvallisemman kuin vanhasta. Rakennuttaja ei ota tähän ristiriitaan mitään kantaa. "Me vastaamme vain uuden rakentamisesta."

MTV:n uutisten tietojen mukaan länsimetron avaaminen lykkääntyy kuukausilla, jopa puolella vuodella. Esimerkiksi paloturvallisuuden kannalta olennaiset savunpoistoluukut ovat loppuunmyytyä erikoistavaraa. Niitä ei ole tilattu ajoissa, kertoo metron rakentamiseen perehtynyt päättäjä.

Konsultti on luvannut, että...

Länsimetro

– Meidän tietomme on tällä hetkellä, että kaikki savunpoistoluukut toimitetaan heinäkuun 15. päivä, vakuuttaa rakennuttaja Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

Kummallista projektissa ollut se, että Länsimetro Oy (Helsingin ja Espoon kaupunkien perustama yhteisyritys) ei ole saanut tai ei ole osannut tivata selkeää tietoa urakan sujumisesta sen valvojalta, Sweco-konsulttitoimistolta. Metron piti avautua 15. elokuuta.

Tiedotustilaisuudessa ei vieläkään tietoa

Tänään sitten rakennuttaja sekä kansaa kuljettava Helsingin seudun liikenne kutsuivat median paikalle kertoakseen, että aikataulua ei tiedetä vieläkään. Infossa sentään luvattiin, että tieto tulee kesäkuun lopussa.

– Silloin kerromme, milloin meillä ovat tekniset valmiudet ja infra kunnossa, jotta voimme päästää matkustajat käyttämään metroa, lupaa toimitusjohtaja Kokkinen.

Länsimetroa ovat viivästyttäneet huono suunnittelu ja kiristyneet turvamääräykset. Vaikkapa Lauttasaaren toinen asema Koivusaari osoittautui arvioitua hankalammaksi liian vähäisten koeporausten takia.

Kiristyneiden turvamääräysten myötä länsimetrosta tulee turvallisempi kuin vanhasta itäisestä.

Lännessä turvallisempaa kuin idässä

Länsimetro

– Länsimetron osuus rakennetaan tietysti nykyisten normien mukaan. Turvallisuustasovaatimukset ovat selkeästi nousseet sitten vanhan metron aikojen. En ota kantaa turvallisuuseroihin, minun vastuullani on vain uuden metron rakentaminen, toteaa Matti Kokkinen.

Kansan kuljettamisesta vastaavan Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) suunnittelijat ovat viettäneet hikistä kesäkuuta sen jälkeen, kun tuli tieto aikataulun floppaamisesta vain kaksi kuukautta ennen kaivattuja avajaisia.

– Emme voi kuin odottaa. Siihen saakka järjestelemme bussikyytejä mahdollisimman entiseen malliin. Matkustajien palveleminen on meidän tehtävä aina, kuvaa HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Korvaava bussiliikenne tulee kalliiksi - veronmaksajalle

– Nyt neuvottelemme sopimuksia kuntoon loppuvuoteen saakka. Ne ovat lyhyitä ja varmasti kalliimpia kuin pitkät sopimukset.

HSL on luvannut, että matkustajat eivät kärsi metron viiveestä, jos kumijalkakyyti yhä kelpaa.

Joka tapauksessa liikennejärjestelyistä on tulossa miljoonien eurojen ylimääräinen lasku, kun bussilinjoja oltiin jo lopettamassa. Kuka nuo viulut maksaa, ei kai ainakaan HSL, joka on syytön myöhästymiseen?

– Olen samaa mieltä, että ne bussit maksaa joku muu kuin HSL, napauttaa HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava. Mutta kuten tiedämme, lopulta tällaiset kiistat maksavat  kaupunkien veronmaksajat.

Lisää aiheesta:

Toimituspäällikön kommentti: Länsimetro käynnistyi – euforia kaiken tyrimisen jälkeen on kummallistaEspoolaiset epäröivät yhä, alkaako länsimetro kulkea jo ensi viikolla: "Olihan se vuosi sitten sama juttu, että piti lähteä, mutta ei lähtenyt"Länsimetron avaisjaispäivää ei ole löyty lukkoon – oikeaa metroa odotellessa on tyydyttävä LänsiretroonMaria Guzenina myöhästymisestä: Olen jo tottunut odottamaan pettymyksiä LänsimetroltaLänsimetron viivästymisen maksumiehet ja syylliset yhä auki – paikalliset ihmettelevät farssiaLänsimetrosta tuli täysi sekasotku: Edessä voi olla lihava riita – kuka maksaa virheistä ja lisäbusseista?
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 11:03
    Liikenneonnettomuudet

    Yksi ihminen kuoli ulosajossa Porissa – auto kääntyi katolleen

  • 10:58
    Sää

    Säähän kylmä käänne – meteorologi Liisa Rintaniemi väläyttää "totaalista syksyn saapumista"

  • 10:21
    Kevennykset

    Kiviäkin kiinnostaa? Kiviharrastajat kauppasivat aarteitaan kivikirpputorilla: "Helpotusta kivimaniaan"

  • 10:00
    Ilmastonmuutos

    Suomalaisten suuryritysten ilmastotoimet syynissä – Keskolle pyyhkeitä

  • 09:43
    Huijaukset

    Liian hyvää ollakseen totta? Nämä merkit paljastavat sijoitushuijauksen