Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
11:28Mitä suuri media-alan yrityskauppa tarkoittaa suomalaiselle kuluttajalle? Vieraana Telian ja Bonnierin toimitusjohtajat
Julkaistu 13.11.2019 20:32
Toimittajan kuva

Jarno Miettinen

jarno.miettinen@mtv.fi

Euroopan komissio ilmoitti eilen hyväksyneensä Bonnier Broadcastingin ja Telia Companyn yrityskaupan. MTV Oy on osa Bonnier Broadcastingia.

Telia Companyn vt. toimitusjohtaja Christian Luiga ja Bonnier Broadcastingin toimitusjohtaja Casten Almqvist vierailivat tänään MTV Uutiset Livessä keskustelemassa kaupan vaikutuksista yhtiöihin ja niiden tulevaisuuteen.

Molemmat johtajat ovat sitä mieltä, että kauppa on historiallinen.

– Tämä on uraauurtava fuusio mediayhtiön ja teleoperaattorin välillä. Otamme molempien yhtiöiden asiakaskunnan ja vahvat brändit. Yhdistämme parhaan sisällön parhaaseen nettiin, Luiga sanoo.

– Voimme ottaa kaiken, mitä MTV:lle (Ruotsin) TV4:llä ja CMorella on ja tuoda sen Telian asiakkaille ja Telian kosketuskohtiin. Toinen tärkeä asia on, että nyt me voimme luoda jotakin täysin erilaista asiakkaillemme ja myös heille, jotka eivät ole vielä meidän asiakkaitamme.

"Tämä on rakettipolttoainetta strategiallemme"

Almqvist sanoo, että fuusion myötä uusi yhtiö pystyy kilpailemaan paremmin suurten suoratoistopalveluiden kanssa.

– Emme tee tätä siksi, että MTV:llä, TV4:llä tai CMorella olisi ongelmia vaan siksi, että katsomme eteenpäin. Näemme, että televisioliiketoiminnassa kilpailu muuttuu entistä kireämmäksi Suomessa, kun globaalit amerikkalaiset jättiläiset taistelevat käyttäjistä. Näemme, että tämä kauppa on juuri vastaamista tähän haasteeseen. Tämä on kuin rakettipolttoaineen lisäämistä olemassa olevaan strategiaamme.

Entä muuttuuko jokin asian suomalaisen televisiokatsojan tai Telian asiakkaan kannalta?

Toimitusjohtajat toivovat Telian Bonnier -kaupan mahdollistavan suoratoistojättien haastamisen paikallisella sisällöllä – "Haluamme kertoa voimakkaita suomalaisia tarinoita suomalaiselle yleisölle"


– Ilman muuta! Kysymys on vain, että mikä. Koko idea on, että molemmissa yhtiöissä on tehty todella hyvää työtä kuluttajien mieltymysten täyttämisessä sisällöissä. Fuusio mahdollistaa meille tämän jatkamisen ja myös uusien asioiden tekemisen. Mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa, siihen meidän täytyy palata myöhemmin, Luiga sanoo.

Johtajat eivät osaa vielä sanoa, kuinka nopeasti muutoksia on odotettavissa. Almqvist kuitenkin arvelee, että ensin muutokset näkyvät Telian palveluissa.

"Paikallinen on tärkeää"

Luiga sanoo, että Telia aikoo kilpailla amerikkalaisia suoratoistopaleluiden jättiläisiä vastaan olemalla paikallinen.

– Paikallinen on tärkeää, paikallinen Ruotsissa ja paikallinen Suomessa. Tiedämme, että kilpailijoillamme on vahvat lihakset, mutta yhdessä meidän kahdella yhtiöllämme on myös isot lihakset ja olemme todella, todella relevantteja paikallisuudessa. 

Almqvist sanoo, että koko fuusion keskiössä ovat asiakkaat ja käyttäjät. Heille halutaan tarjota amerikkalaispalveluita paikallisempaa sisältöä.

– Tämä kaikki tehdään asiakkaita varten. Haluamme kertoi voimakkaita suomalaisia tarinoita suomalaiselle yleisölle. Sen varmistamme yhdistämällä voimamme tämän fantasitsen yrityksen eli Telian kanssa, Almqvist sanoo.

Luiga sanoo, että palaute kaupasta on ollut positiivista mukaan sekä yhtiöiden työntekijät että osaakkeenomistajat ovat ottaneet kaupan positiivisesti vastaan.

– Työntekijöiden antama palaute on ollut todella positiivista. Myös osakkeenomistajat näyttivät varovaisen positiivisen reaktion eilen, kun osaakkeemme arvo nousi.

Lue myös: Tätä MTV:n siirtyminen Telian omistukseen tarkoittaa suomalaiskuluttajan kannalta: "Olemme uuden tulevaisuuden edessä"

Lue myös: Telian toimitusjohtaja iloitsee Bonnier Broadcastingin kaupasta: "Meistä tulee pohjoismainen edelläkävijä"

Lisää aiheesta:

MTV:n myynti norjalaiselle Schibstedille saanut viranomaisluvat – tätä uuden omistajan taustasäätiö haluaa yleisölleMiksi norjalainen Schibsted Media osti MTV:n? Toimitusjohtaja avaa kaupan tavoitteitaMTV Telialta Norjaan – kumpi voitti? Katso pääanalyytikon tuomio media-alan suurkaupastaKatleena Kortesuo: Telia ei ollut luonteva omistaja MTV:lle – "Parempi olla mediatalon omistuksessa kuin sijoittajan"Tätä MTV:n siirtyminen Telian omistukseen tarkoittaa suomalaiskuluttajan kannalta: "Olemme uuden tulevaisuuden edessä"Telia ostaa MTV:n: "Tänään tehdään historiaa, MTV voi kilpailla televisiojättejä vastaan"
TeliaYrityskaupatMTV UutisetRuotsiTalous

Tuoreimmat aiheesta

Telia
  • 27.10.05:09
    Kotimaa

    Telian mobiiliverkossa oli häiriöitä

  • 27.8.12:02
    Kuluttaminen

    Kuluttaja-asiamies älähti Elisalle

  • 11.8.15:41
    Puhelimet

    Telia alkaa veloittaa lankapuheluista erikseen

  • 6.6.17:14
    Raha

    Markkinaoikeus: Soitot Telian sopimusasiointinumeroon liian kalliita

  • 8.4.15:33
    Huijaukset

    Telialta dramaattiset luvut: 40 prosenttia ulkomailta soitetuista puheluista oli huijauksia