Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Katleena Kortesuo: Telia ei ollut luonteva omistaja MTV:lle – "Parempi olla mediatalon omistuksessa kuin sijoittajan"

3:49Schibsted Median toimitusjohtaja kommentoi MTV:n yrityskauppoja: "Riippumaton journalismi on ydinliiketoimintaamme"Katso myös: Näin Schibsted Median toimitusjohtaja kommentoi yrityskauppoja
Julkaistu 25.02.2025 17:08
Toimittajan kuva
Pauliina Ainasoja

pauliina.ainasoja@mtv.fi

MTV ja Ruotsin TV4 siirtyvät uudelle omistajalle, kun Telia myy ne norjalaiselle Schibsted Medialle. 

Mediakenttää laajasti seuraavan tietokirjailija Katleena Kortesuon mukaan kauppa ei välttämättä näy merkittävästi kuluttajille, mutta taustalla voi tapahtua muutoksia.

– Ehkä jotain pieniä linjanvetoeroja voi tulla, mutta tuskin ehkä kummempaa.

"Parempi koti MTV:lle"

Kortesuon mukaan Telia ei ollut luontevin omistaja MTV:lle ja TV4:lle.

– Ehkä enemmänkin on ihmetyttänyt, miksi nämä kaksi kanavaa ovat olleet Telian omistuksessa, koska Teliahan kuitenkin on teleoperaattori ja laajakaistayhteyksien tarjoaja. Väittäisin, että parempi koti on nyt sitten tulossa, Kortesuo sanoo.

Lue myös: Tällainen on MTV:n uusi omistaja Schibsted Media – omistaa muun muassa Aftonbladetin

Hän uskoo, että uusi omistaja voi tuoda hyötyjä erityisesti median toimintatapojen osalta.

– Itse uskon, että tulee valtavasti synergiaetuja, kun kuitenkin Schibsted toimii Pohjoismaiden alueella. Kollegaverkostoa on nyt nopeammin saatavilla entistä enemmän.

Säätiötausta voi tuoda vakautta

Schibsted Median taustalla vaikuttaa säätiö, Tinius Trust. Kortesuo näkee tämän potentiaalisesti positiivisena asiana.

– Säätiö on omistajana toivottavasti pitkäjänteisempi kuin jokin nopean vaihdannan sijoitusyhtiö. Se voisi hyvinkin tukea sellaista pitkäjänteistä uutistuotantoa ja sitä, että olisi strategiat mietitty pitkälle ajalle.

2502 Katleena, Kortesuo, MTV

Kortesuo nostaa esiin sen, kuinka Schibsted voi vaikuttaa suomalaisen mediakentän tarjontaan. Keskeinen kysymys on, millä tavalla uutis- ja ajankohtaissisällöt asemoituvat suhteessa viihteeseen ja draamaan.

– On helppo lähteä tekemään vain viihdettä, koska viihteellä on massiiviset määrät kuluttajia. Kuinka haastavaa on sitten taas tehdä laadukasta uutistuotantoa? Kortesuo pohtii ja nostaa esiin huolen siitä, kuluttavatko ihmiset tarpeeksi uutisia ja ajankohtaissisältöjä.

Median kilpailu Suomessa on tiukkaa

Mediayhtiöiden välinen kilpailu on Suomessa kovaa. Sekä printtilehdet että televisiot kamppailevat digitalisaation hampaissa ja maksavista asiakkaista käydään kovaa kilpailua.

Kortesuon mukaan median kilpailu Suomessa ei välttämättä kiristy Telian ja Schibstedin yrityskaupan myötä. Enemmän hän arvelee kilpailuun vaikuttavan Ylen budjetin. 

– Kilpailu on jo aika tiukkaa, ja meillä on haasteena se, että Yleisradion budjetti on edelleen massiivinen verrattuna muihin Pohjoismaihin väestölukuun suhteutettuna.

Lue myös: Schibsted Median toimitusjohtaja MTV:n ostosta: "En usko, että muutoksia tulee – rehellisesti"

Kortesuon mukaan yksi suurimmista haasteista mediayhtiöille tänä päivänä on maksavien asiakkaiden houkuttelu.

– Mainostuotot ovat pienentyneet, koska mainostajat ovat löytäneet halvemman kanavan, eli some- ja nettimarkkinoinnin. 

– Jos nyt jonkun pitää ratkaista ongelma ja löytää viisasten kivi, niin paremmat edellytykset siihen on sellaisella mediatalolla, jolla on kokemusta monesta maasta ja monenlaisesta formaatista.

Lisää aiheesta:

Professori STT:n toiminnan kaventumisuhasta: Onko uutistoimisto osa kansallista huoltovarmuutta?MTV:n uusi omistaja: Media-alan on puhuttava enemmän laatujournalismin tärkeydestä demokratialleMTV:n myynti norjalaiselle Schibstedille saanut viranomaisluvat – tätä uuden omistajan taustasäätiö haluaa yleisölleMiksi norjalainen Schibsted Media osti MTV:n? Toimitusjohtaja avaa kaupan tavoitteitaMTV Telialta Norjaan – kumpi voitti? Katso pääanalyytikon tuomio media-alan suurkaupastaTelia ostaa MTV:n: "Tänään tehdään historiaa, MTV voi kilpailla televisiojättejä vastaan"
MediaTeliaKotimaa
Tietokirjailija ja viestintäasiantuntija Katleena Kortesuon mukaan Schibsted on MTV:lle ja Ruotsin TV4:lle "parempi koti".Lehtikuva/Jarno Lindholm/MTV

Tuoreimmat aiheesta

Media
  • 17:37
    Yhdysvallat

    New York Times tyrmää Trumpin kunnianloukkauskanteen

  • Eilen16:26
    TikTok

    Yhdysvallat: Tiktokin jatkosta on saatu aikaan sopu

  • 14.9.21:56
    Trumpin Yhdysvallat

    Tv-juontaja ehdotti mielenterveysongelmaisten kodittomien tappamista – pyytää nyt anteeksi

  • 12.9.12:21
    Sanoma

    Tehyllä mediahuolia – julkaisi tiedotteen

  • 10.9.15:37
    Politiikka

    Ministeri Ranne järjestää kokouksen STT:n tilanteesta: "Suomi tarvitsee mediaa, joka kertoo asiat niin kuin ne ovat"