Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Markkinaoikeus: Soitot Telian sopimusasiointinumeroon liian kalliita

Kuvassa Telian logo kauppakeskus Triplan katolla Pasilan asemalla Helsingissä.
Kuvassa Telian logo kauppakeskus Triplan katolla Pasilan asemalla Helsingissä.All Over Press
Julkaistu 06.06.2025 17:14
Toimittajan kuva
Kati Hyttinen

kati.hyttinen@mtv.fi

Markkinaoikeus on määrännyt kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta Telia Finland Oyj:lle puhelinasioinnin hintaa koskevan kiellon. 

Markkinaoikeuden mukaan puhelinasioinnissa ei saa käyttää numeroa, johon soittamisesta veloitetaan suurempia kuluja kuin kuluttajan liittymäsopimuksen mukaisesta puhelusta tavalliseen maantieteelliseen kiinteän puhelinverkon tai matkapuhelinverkon numeroon soitettaessa.

Kieltoa on noudatettava syyskuun alusta alkaen 150 000 euron sakon uhalla, Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV kertoo tiedotteessa.

Kuluttaja-asiamies odottaa, että muutkin yritykset sopeuttavat toimintansa oma-aloitteisesti vastaamaan päätöstä viimeistään päätöksen tultua lainvoimaiseksi. 

Markkinaoikeudelta toivottiin ennakkopäätöstä

Kuluttaja-asiamies haki viime vuonna markkinaoikeudelta ennakkoratkaisua siitä, kuinka paljon kuluja kuluttajalle saa aiheutua soittamisesta yrityksen numeroon.

Päätöstä toivottiin sellaisessa tapauksessa, kun asiakas on puhelimitse yhteydessä yritykseen olemassa olevaan sopimukseensa tai aikaisempaan ostokseensa liittyvässä asiassa.

–Lainsäädännön tavoitteena on varmistaa, että kuluttajat voivat hoitaa sopimuksiinsa liittyviä asioita sekä reklamoida virheistä, irtisanoa sopimuksen ja käyttää muita lakisääteisiä oikeuksiaan tehokkaasti ja ilman lisäkuluja, tiedotteessa todetaan. 

Sopimusasiointipuhelusta saa aiheutua korkeintaan tavanomaiset kustannukset, joita kuluttajalle aiheutuisi soittamisesta tavalliseen puhelinnumeroon.

Telian sopimusasiointinumero on yritysnumero

Telian sopimusasiointinumero on valtakunnallinen tilaajanumero eli niin sanottu yritysnumero, jonka hinnoittelu eroaa normaaleista puhelinnumeroista. 

Yritysnumeroon soittamisesta peritään matkapuhelin- tai paikallisverkkomaksu, joka ei yleensä sisälly liittymän kiinteään hintaan tai on kalliimpi kuin soittaminen normaaliin puhelinnumeroon. 

Matkapuhelinmaksu on nykyisin operaattorin mukaan noin 17–18 senttiä minuutilta. 

Asiaan yritetty vaikuttaa aiemminkin

Markkinaoikeus vahvisti kuluttaja-asiamiehen näkemyksen siitä, että kuluttajille ei saa aiheutua sopimusasiointipuhelusta sellaisia kuluja, joita niille ei tosiasiassa aiheudu puhelusta tavalliseen kiinteän puhelinverkon maantieteelliseen tai matkapuhelinverkon numeroon. 

Asiaa ratkaistessaan markkinaoikeus otti huomioon kuluttajaoikeusdirektiivin vaikutuksen kuluttajansuojalain tulkintaan. 

Koska Telian käyttämään sopimusasiointinumeroon soittamisesta aiheutuu kuluttajalle näihin tavallisiin numeroihin soittamisen ylittäviä kustannuksia, markkinaoikeus katsoi Telian menettelyn olleen kuluttajansuojalain vastaista.

–Vihdoin saimme vahvistuksen sille, että kuluttajan pitää voida asioida puhelimitse ilman lisäkuluja sopimustaan tai tehtyä kauppaa koskevassa asiassa. Tämä on keskeistä kuluttajan oikeuksiin pääsyn kannalta, ja on tärkeää, että asiaan on nyt saatu selvyys tuomioistuinratkaisulla, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa tiedotteessa. 

Kuluttaja-asiamies teki jo vuonna 2018 aloitteen sopimusasiointipuheluita koskevan sääntelyn muuttamisesta ja on useissa lausunnoissa ja muissa yhteyksissä pyrkinyt vaikuttamaan asiaan.

Lainsäädäntöä muutettiin vuonna 2020, mutta kuluttaja-asiamiehen esiin tuomia huolia ei otettu silloinkaan huomioon. 

Markkinaoikeuden päätös ei ole lainvoimainen.

Telia Company omistaa MTV Oy:n.

Lue myös: Miksi norjalainen Schibsted Media osti MTV:n – toimitusjohtaja avaa kaupan strategiaa

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies älähti ElisalleKKO: Luottoyhtiöt peittelivät luoton todellisia kustannuksia – maksuja voi periä takaisinEdes talon myynti ei riittänyt sopimuksen irtisanomiseen – tutun turvapalvelun irtisanomisaikaa pidetään kohtuuttoman pitkänäMuuttiko sähköyhtiö sopimustasi kesken kaiken tai saitko painostavan myyntipuhelun? – Näistä yhtiöistä eniten valituksia viranomaiselleAggressiiviset ja lainvastaiset robottipuhelut kiusaavat kuluttajia – kuluttaja-asiamies vaatii muutostaViestintävirastolta määräys Telialle: lainvastaisesti poistetut roaming-palvelut palautettava vanhoihin matkapuhelinliittymiin
TeliaRahaTalous

Tuoreimmat aiheesta

Telia
  • ma05:09
    Kotimaa

    Telian mobiiliverkossa oli häiriöitä

  • 27.8.12:02
    Kuluttaminen

    Kuluttaja-asiamies älähti Elisalle

  • 11.8.15:41
    Puhelimet

    Telia alkaa veloittaa lankapuheluista erikseen

  • 8.4.15:33
    Huijaukset

    Telialta dramaattiset luvut: 40 prosenttia ulkomailta soitetuista puheluista oli huijauksia

  • 1.4.10:48
    Digi

    Telian valtakunnallinen häiriö ohi