Markkinaoikeus on määrännyt kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta Telia Finland Oyj:lle puhelinasioinnin hintaa koskevan kiellon.
Markkinaoikeuden mukaan puhelinasioinnissa ei saa käyttää numeroa, johon soittamisesta veloitetaan suurempia kuluja kuin kuluttajan liittymäsopimuksen mukaisesta puhelusta tavalliseen maantieteelliseen kiinteän puhelinverkon tai matkapuhelinverkon numeroon soitettaessa.
Kieltoa on noudatettava syyskuun alusta alkaen 150 000 euron sakon uhalla, Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV kertoo tiedotteessa.
Kuluttaja-asiamies odottaa, että muutkin yritykset sopeuttavat toimintansa oma-aloitteisesti vastaamaan päätöstä viimeistään päätöksen tultua lainvoimaiseksi.
Markkinaoikeudelta toivottiin ennakkopäätöstä
Kuluttaja-asiamies haki viime vuonna markkinaoikeudelta ennakkoratkaisua siitä, kuinka paljon kuluja kuluttajalle saa aiheutua soittamisesta yrityksen numeroon.
Päätöstä toivottiin sellaisessa tapauksessa, kun asiakas on puhelimitse yhteydessä yritykseen olemassa olevaan sopimukseensa tai aikaisempaan ostokseensa liittyvässä asiassa.
–Lainsäädännön tavoitteena on varmistaa, että kuluttajat voivat hoitaa sopimuksiinsa liittyviä asioita sekä reklamoida virheistä, irtisanoa sopimuksen ja käyttää muita lakisääteisiä oikeuksiaan tehokkaasti ja ilman lisäkuluja, tiedotteessa todetaan.

