Tila-autojen turvallisuudessa eroja

Tila-autot kestävät keskimäärin hyvin sivutörmäyksiä, mutta etutörmäyksissä autoilla on suuria merkkikohtaisia eroja. Mahdollista törmäystä jalankulkijaan ei tila-autojen suunnittelussa ole huomioitu juuri lainkaan.

Tulokset käyvät ilmi tuoreesta Euro NCAP:n törmäystestistä, jonka kansainväliset autojärjestöt FIA ja AIT tekivät kahdeksalle myös Suomessa myytävälle tila-autolle. Järjestöjen suomalainen edustaja Autoliitto ry. julkisti tulokset tänään.

Testatut autot olivat Chrysler Voyager, Mitsubishi Space Wagon, Nissan Serena, Opel Sintra, Peugeot 806, Renault Espace, Toyota Picnic ja Volkswagen Sharan. Lukuisista malleista huolimatta tila-autoja on Suomessa myyty vasta joitakin tuhansia. Sivutörmäyksissä tila-autojen etuna on se, että matkustajat istuvat varsin korkealla. Näin törmäyksen aiheuttama rasitus ei suuntaudu suoraan matkustajiin.

Tila-autojen pahimmat puutteet havaittiin etutörmäystestissä, jossa auton nopeus oli 64 kilometriä tunnissa. Törmäys tapahtui painotetusti kuljettajan puolelle, mikä käytännössä onkin yleisempää kuin kohtisuora nokkakolari.

Monissa autoissa matkustamo kärsi etutörmäyksessä pahoja muodonmuutoksia. Varsinkin kuljettajan jalat olivat vaarassa, kun polkimet, kojelauta, ohjauspyörä, runkopalkki tai muut rakenteet työntyivät taaksepäin.

Ohjauspyörän työntyminen ylöspäin kohti kuljettajan kasvoja oli myös yleistä. Lisäksi turvatyynyn toiminnassa oli toivomisen varaa useimmissa malleissa.

Opelissa kuljettajan pää iskeytyi etutörmäyksessä takaviistoon ylöspäin, mikä merkitsee erittäin vakavan loukkaantumisen riskiä. Parhaiten etutörmäyksestä selvisi Renault, joka sai myös testin parhaat kokonaispisteet.

Jalankulkija heikoilla

Testiohjelmassa oli mukana myös tila-auton ja jalankulkijan törmäys nimenomaan jalankulkijan turvallisuuden kannalta. Kaikki valmistajat saivat tässä osiossa jokseenkin kehnot arvostelut. Törmäystä jalankulkijaan ei vielä osata huomioida suunnitteluvaiheessa. Monissa autoissa oli myös puutteelliset ohjeet lasten turvaistuimen käytöstä. Etumatkustajan turvatyyny on lapselle hengenvaarallinen, mikäli lapsi istuu turvaistuimessa selkä menosuuntaan päin.

Riippumaton Euro NCAP -törmäystestiohjelma (New Car Assessment Program) aloitettiin vuonna 1997. Siinä ovat mukana useiden Euroopan maiden kuljetusministeriöt sekä muun muassa Euroopan komissio. Suomesta mukana on Autoliitto.

Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan autonvalmistajat ovat yleensä reagoineet hyvinkin nopeasti Euro NCAP:n testituloksiin. Muutoksia on tehty jo tuotannossa oleviin autoihin. Vaikka tila-autojen testituloksissa oli paljon hajontaa, autojen turvallisuus on Niemisen mukaan parantunut viime vuosina.
-Kaikilla testiin osallistuneilla autoilla on turvallista matkustaa. Testi lähinnä osoittaa, miten autonvalmistajat voivat parantaa autojensa turvallisuustasoa, Nieminen toteaa.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat