Autoliikeketju J. Rinta-Jouppi kertoo tiedotteessaan havainneensa selkeitä sukupuolten välisiä eroja eri automerkkien menekissä.
J. Rinta-Jouppi on tutkinut myyntitilastojaan lokakuun 2019 ja marraskuun 2021 väliseltä ajalta. Data paljastaa, että miehet ja naiset suosivat autokaupoilla hyvin erilaisia automerkkejä. Tulosten perusteella naiset päätyvät autoa ostaessaan erityisesti keskihintaisiin aasialaismerkkeihin, kun taas miesten autohankinnoissa korostuivat premium-brändit.
J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni kuitenkin huomauttaa yhtiön tiedotteessa, että tilastoista ei kannata vetää liian yksiselitteisiä tulkintoja sukupuolten ostokäyttäytymisestä, sillä useamman henkilön talouksissa autonkaan ostopäätös on harvoin vain yhden ihmisen varassa.
Esimerkiksi auton ulkonäkö ja varusteet ovat kahvipöytäkeskustelujen perusteella tärkeässä roolissa, kun mies tekee päätöstä auton ostamisesta. Naisten taas oletetaan suosivan luotettavuutta ja turvallisuutta. Asia ei kuitenkaan ole Ala-Hakunin mukaan niin mustavalkoinen.