Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Olisitko arvannut? Miehet ja naiset suosivat täysin eri automerkkejä – taustalla "varsin tavanomainen" tilanne

2:21Käytettyä autoa ostamassa? Tässä vinkit autokaupoilleOletko ostamassa käytettyä autoa? Tällä videolla kerrotaan, kuinka välttää pahimmat sudenkuopat.
Julkaistu 28.12.2021 13:11

Ville Järveläinen

Autoliikeketju J. Rinta-Jouppi kertoo tiedotteessaan havainneensa selkeitä sukupuolten välisiä eroja eri automerkkien menekissä.

J. Rinta-Jouppi on tutkinut myyntitilastojaan lokakuun 2019 ja marraskuun 2021 väliseltä ajalta. Data paljastaa, että miehet ja naiset suosivat autokaupoilla hyvin erilaisia automerkkejä. Tulosten perusteella naiset päätyvät autoa ostaessaan erityisesti keskihintaisiin aasialaismerkkeihin, kun taas miesten autohankinnoissa korostuivat premium-brändit.

J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni kuitenkin huomauttaa yhtiön tiedotteessa, että tilastoista ei kannata vetää liian yksiselitteisiä tulkintoja sukupuolten ostokäyttäytymisestä, sillä useamman henkilön talouksissa autonkaan ostopäätös on harvoin vain yhden ihmisen varassa.

Esimerkiksi auton ulkonäkö ja varusteet ovat kahvipöytäkeskustelujen perusteella tärkeässä roolissa, kun mies tekee päätöstä auton ostamisesta. Naisten taas oletetaan suosivan luotettavuutta ja turvallisuutta. Asia ei kuitenkaan ole Ala-Hakunin mukaan niin mustavalkoinen.

Lue myös: Ettehän hairahdu tähän harhaluuloon autokaupoilla? – "Voisi olla parempi, että ostopäätöksen tekijä olisikin rouva"

– Tilastot eivät puhtaasti kuvasta sukupuolten välisiä eroja, vaan osittain kyseessä on varsin tavanomainen tilanne, jossa puolisot tekevät ostopäätöksen yhdessä. Ykkösautoksi valikoituu keskivertoa arvokkaampi ajoneuvo, joka hankitaan usein miehen nimiin. Kakkosautoksi ostetaan edullisempi vaihtoehto ja se tulee naisen nimiin, Ala-Hakuni kuvaa tiedotteessa kaikkein perinteisintä toimintatapaa.

Vaihtoautoketju Kamuxin teettämässä Suomalaiset autokaupoilla 2021 -kyselytutkimuksessa sen sijaan paljastui, että naiset ovat miehiä vaativampia asiakkaita autokaupoilla, sillä lähes kaikki auton ominaisuudet olivat naisille tärkeämpiä valintakriteereitä kuin miehille.

– Jos joku vielä vuonna 2021 uskoo naisen valitsevan autonsa vain värin perusteella, niin tämä tutkimustulos viimeistään kumoaa sen harhaluulon. Kun ottaa huomioon naisten kovemman vaatimustason ostajina sekä heidän paneutumisensa yksityiskohtiin, monelle kotitaloudelle vaikuttaisikin olevan parempi, että ostopäätöksen tekijä olisikin rouva, Kamuxin Suomen aluepäällikkö Kari Pietarila kertoi Kamuxin tiedotteessa viime keväänä.

Näitä automerkkejä eri sukupuolet suosivat

Alla listaukset suosituimmista automerkeistä naisten ja miesten osalta. Tulokset perustuvat vain autoliike J. Rinta-Joupin tilastoihin. Kaikista ostajista 66 prosenttia oli miehiä ja 34 prosenttia naisia. Luvuissa on huomioitu vain ne automerkit, joilla oli tilastollisesti merkittävä myyntimäärä.

Naisten osuus kaikista kyseisen merkkisen auton ostaneista

  1. Kia 48 %
  2. Hyundai 44 %
  3. Toyota 41 %
  4. Nissan 40 %
  5. Opel 39 %

Miesten osuus kaikista kyseisen merkkisen auton ostaneista

  1. Mercedes-Benz 76 %
  2. BMW 74 %
  3. Mitsubishi 72 %
  4. Volvo 72 %
  5. Audi 70 %

Lue myös: Viidenkympin villitykseen haetaan lääkettä autokaupasta: "Kiihdyttänyt autonhankintaa"

Lähde: J. Rinta-Jouppi

Lisää aiheesta:

Tietyt automerkit vetoavat nuoriin – tämä on kärkikolmikkoAsiakkaan ratkaisu löi hämeenlinnalaisen automyyjän ällikällä: Kia-kuski tuli ostamaan S-Mersua, mutta ostikin omaansa vanhemman KianEttehän hairahdu tähän harhaluuloon autokaupoilla? – "Voisi olla parempi, että ostopäätöksen tekijä olisikin rouva"Autokaupassa tapahtui kumma keikahdus: "Kokemuksemme on linjassa tutkimuksen kanssa"Autokauppias huomasi uuden trendin: Tähän asiaan suomalainen autonostaja kiinnittää nyt huomiotaIson autokaupan myyntijohtaja: "Tällainen tilanne suosii aina ostajaa" – autoja esitellään yhä enemmän WhatsAppissa
AutotAutokauppaMiehetNaisetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa