Olisitko arvannut? Miehet ja naiset suosivat täysin eri automerkkejä – taustalla "varsin tavanomainen" tilanne

2:21
Oletko ostamassa käytettyä autoa? Tällä videolla kerrotaan, kuinka välttää pahimmat sudenkuopat.

Autoliikeketju J. Rinta-Jouppi kertoo tiedotteessaan havainneensa selkeitä sukupuolten välisiä eroja eri automerkkien menekissä.

J. Rinta-Jouppi on tutkinut myyntitilastojaan lokakuun 2019 ja marraskuun 2021 väliseltä ajalta. Data paljastaa, että miehet ja naiset suosivat autokaupoilla hyvin erilaisia automerkkejä. Tulosten perusteella naiset päätyvät autoa ostaessaan erityisesti keskihintaisiin aasialaismerkkeihin, kun taas miesten autohankinnoissa korostuivat premium-brändit.

J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni kuitenkin huomauttaa yhtiön tiedotteessa, että tilastoista ei kannata vetää liian yksiselitteisiä tulkintoja sukupuolten ostokäyttäytymisestä, sillä useamman henkilön talouksissa autonkaan ostopäätös on harvoin vain yhden ihmisen varassa.

Esimerkiksi auton ulkonäkö ja varusteet ovat kahvipöytäkeskustelujen perusteella tärkeässä roolissa, kun mies tekee päätöstä auton ostamisesta. Naisten taas oletetaan suosivan luotettavuutta ja turvallisuutta. Asia ei kuitenkaan ole Ala-Hakunin mukaan niin mustavalkoinen.

– Tilastot eivät puhtaasti kuvasta sukupuolten välisiä eroja, vaan osittain kyseessä on varsin tavanomainen tilanne, jossa puolisot tekevät ostopäätöksen yhdessä. Ykkösautoksi valikoituu keskivertoa arvokkaampi ajoneuvo, joka hankitaan usein miehen nimiin. Kakkosautoksi ostetaan edullisempi vaihtoehto ja se tulee naisen nimiin, Ala-Hakuni kuvaa tiedotteessa kaikkein perinteisintä toimintatapaa.

Vaihtoautoketju Kamuxin teettämässä Suomalaiset autokaupoilla 2021 -kyselytutkimuksessa sen sijaan paljastui, että naiset ovat miehiä vaativampia asiakkaita autokaupoilla, sillä lähes kaikki auton ominaisuudet olivat naisille tärkeämpiä valintakriteereitä kuin miehille.

– Jos joku vielä vuonna 2021 uskoo naisen valitsevan autonsa vain värin perusteella, niin tämä tutkimustulos viimeistään kumoaa sen harhaluulon. Kun ottaa huomioon naisten kovemman vaatimustason ostajina sekä heidän paneutumisensa yksityiskohtiin, monelle kotitaloudelle vaikuttaisikin olevan parempi, että ostopäätöksen tekijä olisikin rouva, Kamuxin Suomen aluepäällikkö Kari Pietarila kertoi Kamuxin tiedotteessa viime keväänä.

Näitä automerkkejä eri sukupuolet suosivat

Alla listaukset suosituimmista automerkeistä naisten ja miesten osalta. Tulokset perustuvat vain autoliike J. Rinta-Joupin tilastoihin. Kaikista ostajista 66 prosenttia oli miehiä ja 34 prosenttia naisia. Luvuissa on huomioitu vain ne automerkit, joilla oli tilastollisesti merkittävä myyntimäärä.

Naisten osuus kaikista kyseisen merkkisen auton ostaneista

  1. Kia 48 %
  2. Hyundai 44 %
  3. Toyota 41 %
  4. Nissan 40 %
  5. Opel 39 %

Miesten osuus kaikista kyseisen merkkisen auton ostaneista

  1. Mercedes-Benz 76 %
  2. BMW 74 %
  3. Mitsubishi 72 %
  4. Volvo 72 %
  5. Audi 70 %

Lähde: J. Rinta-Jouppi

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja