Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiesitkö? Tästä syystä lentokoneissa on pyöreät ikkunat

Pyöristetyt ikkunat lisäävät lentoturvallisuutta.
Pyöristetyt ikkunat lisäävät lentoturvallisuutta.Colourbox
Julkaistu 27.01.2016 19:28
Toimittajan kuva

Kaisa Paavilainen

kaisa.paavilainen(at)mtv.fi

Lentokoneessa istuessa ei välttämättä tule ajatelleeksi, miksi niiden ikkunat eivät ole koskaan neliskulmaisia.

Teknologian kehittyessä myös lentokoneet ovat kehittyneet huimaa vauhtia. Lentokoneet ovat yhä nopeampia, ja niihin mahtuu entistä enemmän matkustajia.

Lentokoneita on kehitetty entistä turvallisemmiksi, jolloin niiden ulkomuotokin on muuttunut. Tämän takia lentokoneiden ikkunatkin ovat pyöreitä.

Lentäminen alkoi yleistyä 1950-luvulla uuden matkustajakonetyypin myötä. Edistyksellisissä de Havilland Comet -koneissa oli paineistettu matkustamo, joka mahdollisti lentämisen muita koneita korkeammalla ja nopeammin.

Vuonna 1953 kaksi tällaista konetta putosi. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä 56 ihmistä.

Onnettomuuksien syyksi osoittautui kulmikkaat ikkunat. Kulma on ikkunan heikko kohta, joten nelikulmaisessa ikkunassa on peräti neljä heikkoa kohtaa.

Onnettomuuskoneiden ikkunat eivät kestäneet matkustamon ilmanpainetta ja särkyivät.

Tämän jälkeen lentokoneissa alettiin käyttää pyöreitä ikkunoita, jotka eivät ole niin alttiita voimakkaan paineenvaihtelun aiheuttamille murtumille.

Lähde: Independent

Lisää aiheesta:

Alipaine imaisi matkustajan osin ulos rikkoutuneesta ikkunasta – Boeing joutuu suunnittelemaan uudelleen 7 000 lentokoneen suojarakenteen10 yllättävää faktaa lentämisestä – tiesitkö, että osassa koneista on salaisia makuuhuoneita?Ilmailuasiantuntija pohtii Zimbabwen lentoturman syytä: Useimmiten syy löytyy ratin ja penkin välistä – suuri lintukin voi tehdä koneesta ohjauskyvyttömänLentokoneisiin halutaan lisää paikkoja uudella tavalla – olisitko valmis tähän uhraukseen?Tästä syystä lentokoneet ovat yleensä valkoisia – taustalla sekä turvallisuus että kustannukset16 asiaa, joita et tiennyt lentomatkustamisesta
MatkailuLentäminenStudio55

Tuoreimmat aiheesta

Matkailu
  • Eilen15:44
    Nuuska

    Hallitus haluaa vaikeuttaa nuuskan ja nikotiinipussien tuomista Ruotsista

  • 26.9.12:30
    Konkurssi

    Järvisydän: Konkurssi peruttu

  • 24.9.18:56
    Helsinki

    Torille! Brittijulkaisu nosti helsinkiläiskaupunginosan maailman yhdeksänneksi cooleimmaksi

  • 18.9.09:53
    Tampere

    Totuus hämmentävästä Torni-hotellin jättivarauksesta paljastui: "Kiva kevyt pähkinä purtavaksi"

  • 17.9.21:45
    Tampere

    305 huonetta varattu – mitä tapahtuu Tampereen Tornissa ensi viikolla?