Tiesitkö? Tästä syystä lentokoneissa on pyöreät ikkunat

Lentokoneessa istuessa ei välttämättä tule ajatelleeksi, miksi niiden ikkunat eivät ole koskaan neliskulmaisia.

Teknologian kehittyessä myös lentokoneet ovat kehittyneet huimaa vauhtia. Lentokoneet ovat yhä nopeampia, ja niihin mahtuu entistä enemmän matkustajia.

Lentokoneita on kehitetty entistä turvallisemmiksi, jolloin niiden ulkomuotokin on muuttunut. Tämän takia lentokoneiden ikkunatkin ovat pyöreitä.

Lentäminen alkoi yleistyä 1950-luvulla uuden matkustajakonetyypin myötä. Edistyksellisissä de Havilland Comet -koneissa oli paineistettu matkustamo, joka mahdollisti lentämisen muita koneita korkeammalla ja nopeammin.

Vuonna 1953 kaksi tällaista konetta putosi. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä 56 ihmistä.

Onnettomuuksien syyksi osoittautui kulmikkaat ikkunat. Kulma on ikkunan heikko kohta, joten nelikulmaisessa ikkunassa on peräti neljä heikkoa kohtaa.

Onnettomuuskoneiden ikkunat eivät kestäneet matkustamon ilmanpainetta ja särkyivät.

Tämän jälkeen lentokoneissa alettiin käyttää pyöreitä ikkunoita, jotka eivät ole niin alttiita voimakkaan paineenvaihtelun aiheuttamille murtumille.

Lähde: Independent

Lue myös:

    Uusimmat