Ilmailuasiantuntija pohtii Zimbabwen lentoturman syytä: Useimmiten syy löytyy ratin ja penkin välistä – suuri lintukin voi tehdä koneesta ohjauskyvyttömän

Kuvat paikalta: Neljän suomalaisturistin epäillään kuolleen lentoturmassa Zimbabwessa 0:22

Ilmailualan asiantuntijan mukaan mahdollisia syitä Zimbabwessa sattuneeseen pienlentokoneturmaan on monia, mutta useimmiten etsintä kannattaa aloittaa tutkimalla lentäjän toimintaa.

Katso videolta kuvia Zimbabwen turmapaikalta.

Zimbabwessa neljän suomalaisen turistin ja yhden paikallisen lentäjän hengen vieneessä lento-onnettomuudessa lennettiin amerikkalaisvalmisteisella Cessna 206 -koneella.

Ilmailuliiton edunvalvonta-asiantuntija Juha Silvennoinen kertoo, että kyseinen konetyyppi on yleensä yksi luotettavimmista ja käytetyimmistä pienlentokoneista.

– Maailmassa on kaksi tunnetuinta pienlentokoneiden valmistajaa, joista toinen on Cessna. Näistä koneista on jo vuosikymmeniä sitten karsittu lastentaudit pois.

Monesti turmat saavat alkunsa lentokoneen ohjaajan tekemistä virhearvioinneista, selittää Silvennoinen.

– Aina on mahdollisuus tekniseen häiriöön, mutta monesti tällaiset lento-onnettomuudet saavat alkunsa siitä, että ohjaaja on joko tehnyt vääriä päätöksiä, alittanut minimilentokorkeuksia, lentänyt huonoon säähän tai esimerkiksi jättänyt koneen tankkaamatta.

Iso lintu riittää syöksemään koneen alas

Zimbabwen lentoturman syy on Silvennoisellekin yhä mysteeri, mutta joitakin teorioita miehellä on.

Yksi niistä liittyy juuri lentäjän tekemiin päätöksiin.

– Koska kyseessä oli turisteille tarkoitettu nähtävyyslento, on lentäjä ehkä vienyt koneen vähän liian lähelle kohteita. Tai sitten siellä on satuttu johonkin todella voimakkaaseen vuoristotuuleen, jossa ei ole koneen moottorin voima riittänyt ja tuuli on paiskannut koneen kohti vuorenrinnettä, Silvennoinen pohtii.

Zimbabwen paikallismedian mukaan törmäystä olisi edeltänyt kovaääninen pamaus ja lentokone olisi hajonnut kappaleiksi jo ilmassa. Silvennoisen mukaan tämäkin teoria voisi olla mahdollinen, jos kone olisi esimerkiksi törmännyt isoon lintuun tai lintuparveen.

– Tarpeeksi iso lintu oikeaan paikkaan osuneena saattaa rikkoa koneen ohjauksen sillä tavalla, ettei se ole enää ohjauskykyinen. Jos iso lintu taas tulee tuulilasista läpi ja ohjaaja menee toimintakyvyttömäksi, niin sekin riittää onnettomuuteen.

– Kyllä siitä melkoinen pamaus lähtee, kun iso lintu törmää peltikoneeseen.

"Lentokoneen nokalla jyskyttää koeteltua rautaa"

Zimbabwessa lentoturman tutkinta on vasta aloitettu, joten mitään pieniäkään vihjeitä mahdollisesta turman syystä ei ole vielä tiedossa. Myöskään ulkopuolisten tahojen vaikutus ei ole poissuljettu.

– Koska kyseessä on kuitenkin ollut enemmän maisemalento nähtävyysalueella, niin en usko, että siellä sahattaisiin omaan jalkaan ampumalla alas koneita, Silvennoinen toteaa.

Pohdinnassa ovat myös mahdolliset tekniset viat. Vanhat konetyypit ovat Silvennoisen mukaan kuitenkin usein hyvin luotettavia, sillä niissä on jo vuosikymmeniä käytössä olleet voimalaiteratkaisut.

– Siellä ei kikkailla mitään uutta, vaan lentokoneen nokalla jyskyttää koeteltua rautaa.

Suomessakin käytössä oleva malli

Cessna 206 -konetyyppiä on myös Suomessa käytössä lähinnä laskuvarjohyppykoneina. Kuudesta seitsemään ihmistä kuljettava kone on edullinen käyttää ja mahduttaa kyytiinsä useamman hyppääjän kerralla. 

Vaikka pienlentokoneet ovat yleisesti ottaen turvallisia, ovat pienlentokoneturmat yleistyneet myös Suomessa 1990-luvulta lähtien. 

– Suomalaisen harrasteilmailun turvallisuus kärsi aikoinaan siitä, että meille tuli pienessä ajassa paljon ultrakeveitä ilma-aluksia. Ne eivät ole rakenteeltaan niin vankkoja, mutta niissä on hyvin tehoa, Silvennoinen toteaa.

Vuosittaisia harjoituslentoja onnettomuuksien estämiseksi

Merkittävin syy yleistyneisiin pienkoneonnettomuuksiin löytyy koneen ratin ja penkin välistä.

Ohjaajien menettelytavat ja riittämättömät lentotaidot ovat syösseet useita pienkoneita maahan myös Suomessa ja tähän Silvennoisen mukaan on nykyään puututtu.

Esimerkiksi ultrakevyiden pienlentokoneiden lentäjät joutuvat lentämään vuosittain harjoituslentoja kouluttajien kanssa.

– Onnettomuusbuumimme syntyi aika vahvasti siksi, että meillä oli kokemattomia ja välinpitämättömiä kavereita puikoissa ja sitten alkoi kolisemaan.

Zimbabwessa pudonnut Cessna 206 tappoi neljä suomalaista metsästysretkellä ollutta turistia ja yhden pienkonetta lentäneen paikallisen miehen.

Lue myös:

    Uusimmat