Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ilmailuasiantuntija pohtii Zimbabwen lentoturman syytä: Useimmiten syy löytyy ratin ja penkin välistä – suuri lintukin voi tehdä koneesta ohjauskyvyttömän

0:22Kuvat paikalta: Neljän suomalaisturistin epäillään kuolleen lentoturmassa Zimbabwessa
Julkaistu 25.11.2018 11:28
Toimittajan kuva

Lisa Kärnä

lisa.karna@mtv.fi

Ilmailualan asiantuntijan mukaan mahdollisia syitä Zimbabwessa sattuneeseen pienlentokoneturmaan on monia, mutta useimmiten etsintä kannattaa aloittaa tutkimalla lentäjän toimintaa.

Katso videolta kuvia Zimbabwen turmapaikalta.

Zimbabwessa neljän suomalaisen turistin ja yhden paikallisen lentäjän hengen vieneessä lento-onnettomuudessa lennettiin amerikkalaisvalmisteisella Cessna 206 -koneella.

Ilmailuliiton edunvalvonta-asiantuntija Juha Silvennoinen kertoo, että kyseinen konetyyppi on yleensä yksi luotettavimmista ja käytetyimmistä pienlentokoneista.

– Maailmassa on kaksi tunnetuinta pienlentokoneiden valmistajaa, joista toinen on Cessna. Näistä koneista on jo vuosikymmeniä sitten karsittu lastentaudit pois.

Monesti turmat saavat alkunsa lentokoneen ohjaajan tekemistä virhearvioinneista, selittää Silvennoinen.

– Aina on mahdollisuus tekniseen häiriöön, mutta monesti tällaiset lento-onnettomuudet saavat alkunsa siitä, että ohjaaja on joko tehnyt vääriä päätöksiä, alittanut minimilentokorkeuksia, lentänyt huonoon säähän tai esimerkiksi jättänyt koneen tankkaamatta.

Lue myös: Suomalaisjohtajien paluumatka safarilta päättyi traagisesti – tämä Zimbabwen lentoturmasta tiedetään

Iso lintu riittää syöksemään koneen alas

Zimbabwen lentoturman syy on Silvennoisellekin yhä mysteeri, mutta joitakin teorioita miehellä on.

Yksi niistä liittyy juuri lentäjän tekemiin päätöksiin.

– Koska kyseessä oli turisteille tarkoitettu nähtävyyslento, on lentäjä ehkä vienyt koneen vähän liian lähelle kohteita. Tai sitten siellä on satuttu johonkin todella voimakkaaseen vuoristotuuleen, jossa ei ole koneen moottorin voima riittänyt ja tuuli on paiskannut koneen kohti vuorenrinnettä, Silvennoinen pohtii.

Zimbabwen paikallismedian mukaan törmäystä olisi edeltänyt kovaääninen pamaus ja lentokone olisi hajonnut kappaleiksi jo ilmassa. Silvennoisen mukaan tämäkin teoria voisi olla mahdollinen, jos kone olisi esimerkiksi törmännyt isoon lintuun tai lintuparveen.

– Tarpeeksi iso lintu oikeaan paikkaan osuneena saattaa rikkoa koneen ohjauksen sillä tavalla, ettei se ole enää ohjauskykyinen. Jos iso lintu taas tulee tuulilasista läpi ja ohjaaja menee toimintakyvyttömäksi, niin sekin riittää onnettomuuteen.

– Kyllä siitä melkoinen pamaus lähtee, kun iso lintu törmää peltikoneeseen.

AOP, Cessna, 206, pienlentokone, lentokoneZimbabwen lentoturmassa lennettiin Cessna 206 -koneella. Kuvituskuva konetyypistä.

"Lentokoneen nokalla jyskyttää koeteltua rautaa"

Zimbabwessa lentoturman tutkinta on vasta aloitettu, joten mitään pieniäkään vihjeitä mahdollisesta turman syystä ei ole vielä tiedossa. Myöskään ulkopuolisten tahojen vaikutus ei ole poissuljettu.

– Koska kyseessä on kuitenkin ollut enemmän maisemalento nähtävyysalueella, niin en usko, että siellä sahattaisiin omaan jalkaan ampumalla alas koneita, Silvennoinen toteaa.

Pohdinnassa ovat myös mahdolliset tekniset viat. Vanhat konetyypit ovat Silvennoisen mukaan kuitenkin usein hyvin luotettavia, sillä niissä on jo vuosikymmeniä käytössä olleet voimalaiteratkaisut.

– Siellä ei kikkailla mitään uutta, vaan lentokoneen nokalla jyskyttää koeteltua rautaa.

Suomessakin käytössä oleva malli

Cessna 206 -konetyyppiä on myös Suomessa käytössä lähinnä laskuvarjohyppykoneina. Kuudesta seitsemään ihmistä kuljettava kone on edullinen käyttää ja mahduttaa kyytiinsä useamman hyppääjän kerralla. 

Vaikka pienlentokoneet ovat yleisesti ottaen turvallisia, ovat pienlentokoneturmat yleistyneet myös Suomessa 1990-luvulta lähtien. 

– Suomalaisen harrasteilmailun turvallisuus kärsi aikoinaan siitä, että meille tuli pienessä ajassa paljon ultrakeveitä ilma-aluksia. Ne eivät ole rakenteeltaan niin vankkoja, mutta niissä on hyvin tehoa, Silvennoinen toteaa.

Vuosittaisia harjoituslentoja onnettomuuksien estämiseksi

Merkittävin syy yleistyneisiin pienkoneonnettomuuksiin löytyy koneen ratin ja penkin välistä.

Ohjaajien menettelytavat ja riittämättömät lentotaidot ovat syösseet useita pienkoneita maahan myös Suomessa ja tähän Silvennoisen mukaan on nykyään puututtu.

Esimerkiksi ultrakevyiden pienlentokoneiden lentäjät joutuvat lentämään vuosittain harjoituslentoja kouluttajien kanssa.

– Onnettomuusbuumimme syntyi aika vahvasti siksi, että meillä oli kokemattomia ja välinpitämättömiä kavereita puikoissa ja sitten alkoi kolisemaan.

Zimbabwessa pudonnut Cessna 206 tappoi neljä suomalaista metsästysretkellä ollutta turistia ja yhden pienkonetta lentäneen paikallisen miehen.

Lisää aiheesta:

Voisiko tavallinen pulliainen lentää lentokonetta toimintaelokuvien tapaan?Asiantuntija kertoo, missä piilee suurin syy lentoturmiinNeljä asiaa Etelä-Korean tappavassa lentoturmassa herättivät asiantuntijoiden huomion: "Miksi?"Kazakstanin lentoturman syyksi on väläytelty lintutörmäystä – asiantuntija: ”Epätodennäköistä”Onko Prigozhinin turmakoneen pommihuhuissa perää? Asiantuntija: Yksi teoria mahdollinenTämä "haamukoneen" kohtalosta tiedetään – vaihtoehtoisia syitä matkan jatkumiselle Itämeren ylle on kaksi: "Jokin on mennyt pieleen"
Zimbabwen lentoturmaZimbabweAfrikkaLento-onnettomuudetLentäminenKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Zimbabwen lentoturma
  • 24.04.201921:24
    Boeing

    Boeing: Pudonneiden koneiden aihauttama kriisi maksanut yhtiölle jo miljardin

  • 21.02.201917:58
    Zimbabwe

    Neljä suomalaista surmanneen Zimbabwen lentoturman tutkinta etenee pienin askelin – Otkesin johtava tutkija: "Lopulta saatiin joku langan ääreen"

  • 04.02.201919:24
    Zimbabwe

    Otkes harkitsee keskeyttävänsä Zimbabwen lentoturmatutkinnan – neljä metsästysmatkalla ollutta suomalaista kuoli onnettomuudessa

  • 22.12.201809:39
    UPM

    Zimbabwen traagisessa lentoturmassa kuolleen UPM-johtajan ystäviltä koskettava muistokirjoitus HS:ssa: "Heikki oli perhettään syvästi rakastava aviomies ja isä sekä luotettava ystävä"

  • 13.12.201808:50
    Zimbabwe

    Zimbabwen lentoturman suomalaisuhrien omaiset julkaisivat koskettavan kuolinilmoituksen HS:ssä: "Olette aina sydämissämme"