Kuluttajalla on oikeus reklamoida saamastaan pysäköintivirhemaksusta, mikäli hän kokee saaneensa sen väärin perustein. Reklamaatiot on kuitenkin tehtävä kirjallisesti virallisia kanavia pitkin, ei asiakaspalvelijalle puhelimessa raivoamalla.
Suomessa jaetaan vuosittain arviolta noin 400 000 valvontamaksua virheellisestä pysäköinnistä. Yksityinen pysäköinninvalvontayhtiö ParkkiPate kertoo tiedotteessaan, että suomalaiset ovat ahkeria myös valittamaan saamistaan pysäköintivirhemaksuista. Yhtiön mukaan se saa keskimäärin 3 000 reklamaatiota kuukaudessa.
ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta kertoo MTV Uutisille, että ParkkiPatelle tehdyistä reklamaatioista noin 10–12 prosenttia johtaa valvontamaksun mitätöimiseen.
– Se, että valvontamaksu perutaan reklamaation perusteella ei myöskään aina tarkoita sitä, että valvontamaksun peruste olisi ollut aiheeton, Metsäranta sanoo.
Lue myös: Täytyykö parkkifirman valvontamaksu maksaa, jos ei ole itse pysäköinyt?
Useimmat reklaamatiot liittyvät valvontamaksuihin, joiden aiheena on auton pysäköiminen ilman pysäköintiin oikeuttavaa pysäköintilupaa. Yhtiön mukaan useampi kuin joka viides (20,5 %) reklamaatio liittyy näihin tilanteisiin.