Luulitko tämän lapun tuulilasissa säästävän sinut valvontamaksulta? – "Monelle tulee yllätyksenä se, että..."

Vaikka liikkumisesteisen pysäköintitunnus helpottaa ajoneuvon pysäköimistä, on LE-tunnuksen haltijan oltava tarkkana. Invatunnus ei nimittäin vapauta pysäköinnin maksamisesta tai esimerkiksi aikarajoituksista kaikilla pysäköintialueilla.

Suomalaisilla on käytössä yhteensä noin 100 000 liikkumisesteisen pysäköintitunnusta eli LE-tunnusta. Uusia tunnuksia myönnetään vuosittain 10 000–15 000.

Merkin voimassaolo pitää uudistaa vähintään kymmenen vuoden välein, mutta se voidaan myöntää myös kertaluonteisesti lyhyemmäksi määräajaksi.

Invamerkiksikin kutsuttu tunnus ei kuitenkaan ole vapaalippu. Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että liikkumisesteisenkin on huolehdittava pysäköintimaksun suorittamisesta tarpeen vaatiessa, sillä invapaikka ei läheskään aina ole ilmainen.

Liikkumisesteisen pysäköintitunnus tuo helpotuksia pysäköintipaikan valintaan sekä maksuihin. LE-tunnuksen haltijoiden on kuitenkin oltava tarkkana, sillä invapaikka ei aina ole ilmainen.

– Merkin myöntäminen ei edellytä pysyvää vammaa, vaan LE-tunnusta voi hakea myös väliaikaisen vammautumisen takia vaikkapa neljäksi kuukaudeksi, Autoliiton projektipäällikkö Janne Koivisto kertoo tiedotteessa.

Päätöksen edellytysten täyttymisestä tekee lääkäri, ja tunnusta haetaan Traficomilta.

Mihin invatunnuksella voi pysäköidä?

LE-tunnuksella on sallittua pysäköidä pyörätuolimerkillä osoitetuilla pysäköintipaikoille.

Sillä saa pysäköidä myös pysäköintikieltoalueilla, pihakaduilla ja pyöräkadun ajoradalla, mikäli siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa. Yleisillä pysäköintipaikoilla tunnus vapauttaa myös pysäköintimaksusta ja aikarajoituksista.

Koiviston mukaan yleisen ja yksityisen pysäköintialueen säännöissä olevat erot tulevat yllätyksenä monille.

– Monelle, varsinkin uudelle LE-tunnuksen käyttäjälle tulee yllätyksenä se, että yksityisillä pysäköintialueilla säännöt voivat olla erilaisia, Koivisto huomauttaa.

– Vaikka invapaikka alueelta löytyy, voi pysäköinti olla LE-tunnuksellisillekin autoille maksullista tai aikaraja voi olla voimassa. Maksun laiminlyönnistä voi seurata valvontamaksu, hän jatkaa.

Invapaikkojen maksullisuus on kiinni kiinteistön omistajasta.

Autoliitto toivoo, että maksullisuudesta olisi kerrottu selvästi, jotta keneltäkään ei jäisi maksu vahingossa suorittamatta.

Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että myös valtion virastot voivat sijaita yksityisomistuksessa olevissa kiinteistöissä, jolloin pysäköinninvalvontaa harjoittaa yksityinen yritys. Näin ollen parkkisakon voi saada joissain tapauksissa vaikkapa Kelan parkkipaikalta.

LE-tunnus ei oikeuta myöskään pysäköimään seuraavissa tilanteissa:

  • Pysäyttäminen kielletty -liikennemerkin vaikutusalueella 
  • Suojatiellä tai liian lähellä suojatietä
  • Risteyksessä tai liian lähellä risteystä
  • Liian lähellä ryhmittymismerkkejä
  • Linja-autopysäkillä ja pysäkkialueella
  • Takseille tai ambulansseille varatulla paikalla
  • Paikalla, jossa tarvitaan erillinen pysäköintiin oikeuttava lupa

Lisää tietoa mobiilisovelluksella

Liikkumisesteisten pysäköintipaikoista on saatavissa tietoa muun muassa Autoliiton ilmaisessa mobiilisovelluksessa, johon tietoa ovat keränneet Autoliiton lisäksi noin 60 kaupunkia, kuntaa ja muuta toimijaa.

– Olisi hienoa, jos esimerkiksi yksityiset pysäköintiyritykset lähtisivät projektiin mukaan tuottamaan ajantasaista tietoa liikkumisesteisille, Koivisto toteaa.

Lähteet: Autoliitto, Kuopion kaupungin pysäköinninvalvonta

Artikkelia muokattu 15.6.2022: Muutettu otsikon parkkisakko-sana valvontamaksuksi. Yksityisillä pysäköinninvalvontayrityksillä ei ole sakotusoikeutta.

Lue myös:

    Uusimmat